پیمان فیوضات که به تازگی کتاب «بن‌بستی در آفریقا» را منتشر کرده است، درباره ویژگی‌های این اثر توضیح داد و از مشکلات پیشِ‌رو یک نویسنده در این دوران گفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشر نی به تازگی کتاب «بن بستی در آفریقا» را به قلم پیمان فیوضات منتشر کرده است. پیش از این، مجموعه داستان‌های «آچمز شده‌ها»، «بندهای خالی» و «نمایشگاه نگاتیو» از نویسنده به چاپ رسیده بود.

این کتاب شامل دو داستان بلند به نام‌های «بن‌بستی در آفریقا» و «سراشیبی» است.

فیوضات در باره داستان‌های این کتاب گفت: «داستان «بن‌بستی در آفریقا» توصیف یک شرکتِ ظاهراً تجاری و روابط آدم‌هایی است که به نوعی در حال کلاه‌برداری از یکدیگرند. در زمان دانشجویی به من پیشنهاد کار در یک شرکت شد که بنا به دلایلی من از آن کار منصرف شدم و بعد از مدتی تصمیم گرفتم بر اساس آنچه که دیدم، تخیل کنم و این داستان را بنویسم.»

او درهمین راستا ادامه داد: «ایده اولیه داستان «سراشیبی» را هم وقتی ماجرای یک شرخر در مازندران را شنیدم به ذهنم آمد و آن را تبدیل به داستان کردم. در کل داستان ها به صورت اپیزودیک هستند و اغلب با نثری طنزآمیز و رویکرد انتقادی به تصویر کشیده شده‌اند.»

فیوضات در مورد مسایل اجتماعی که در آثارش به آن‌ها می‌پردازد، توضیح داد: «مسایل و مشکلات اجتماعی همیشه دغدغه من بوده است و همیشه از خودم سوال می‌کردم که چرا در جامعه ما این اتفاقات رخ می‌دهد و دلیل این نابرابری‌ها و ناعدالتی‌ها چیست؟ من سعی می‌کردم با مقایسه این مسایل به نتیجه برسم. ضمن آنکه مدتی هم در انجمن جامعه شناسی فعالیت می‌کردم و در آنجا با مسایل اجتماعی آشنا شدم که زمینه‌ای برای خلق داستان‌های من شد.»

این نویسنده درباره شباهتی که این کتاب از لحاظ فرم و محتوا به اثر قبلی‌اش، «بندهای خالی» دارد، گفت: «من زمانی که آن کتاب را می‌نوشتم قصد داشتم هر یک از داستان‌های آن را به رمانی تبدیل کنم، اما پس از انتشار متوجه شدم که قابلیت تبدیل شدن به رمان را ندارد و آن‌ها را به صورت سه داستان بلند منتشر کردم. اما در این کار، تکلیف مشخص‌تری داشتم و می‌دانستم که چه می‌خواهم بنویسم. در واقع این اثر فرم خاص خودش را دارد ولی از لحاظ نوع نگارش شباهاتی بین این دو کار وجود دارد.»

او درباره دلیل انتخاب «بن بستی در آفریقا» به عنوان نام کتاب، بیان کرد: «آفریقا همیشه به یک مکانی که در آن هرج و مرج وجود دارد، شناخته می‌شود. اما در اصل وجه تسمیه این کتاب به خیابان آفریقا و جردن که امثال این شرکت‌های درون قصه در آنجا زیاد هستند و به کلاهبرداری و تقلب مشغولند، اشاره دارد.»

فیوضات درخصوص سختی‌هایی که در حین نوشتن این اثر اجتماعی با آن‌ها روبه‌رو بوده است، توضیح داد: «من در حین نوشتن این کتاب سعی کردم تا آنچه را که دوست دارم بنویسم و خودم را درگیر سانسور نکنم، پس از پایان کار به متن رجوع کردم تا ببینم که کدام بخش‌ها حساسیت برانگیز هستند که چیزی به چشمم نیامد. اما به عنوان مثال در متن اولیه من اسامی را به صورت اختصار و با حروف کوچک نوشته بودم که در ممیزی وزارت ارشاد به آن ایراد گرفته و خواستند تا اسامی به صورت کامل بیان شود. در کل مشکل خاصی در کتاب من وجود نداشت و در نوشتن کتاب‌هایی با مضامین اجتماعی همیشه سختی‌هایی وجود دارد.»

او درباره ممیزی کتاب هم اضافه کرد: «در این کتاب شخصیت‌ها و کاراکترهای ضد اجتماعی وجود دارند و حرف‌هایی می‌زنند که ممکن است مناسب نباشد، من خودم این حرف‌ها را در کروشه به صورت جای خالی نوشتم. جمعی هم من را به خودسانسوری محکوم کردند که کار ارشاد را راحت کردی، ولی این سبک من است و به نظرم به هیچ وجه خودسانسوری نیست بلکه نوعی نگارش است تا کتاب را در یک کلاس خاصی حفظ کند. با این که کتاب به مدت چهار ماه و نیم در ارشاد مانده بود اما اشکالات خاصی نداشت و منتشر شد. حتی قرار بود سه داستان در این کتاب وجود داشته باشد که بنابر پیشنهاد ناشر صرف نظر کردیم تا مشکلی در انتشار آن به وجود نیاید.»

این نویسنده در مورد واقعی و تخیلی بودن فضای کلی اثر و کاراکترهای آن، گفت: «بخشی از کتاب تخیلی است و بخشی هم واقعی. در مورد کاراکترها هم، من با بعضی از شخصیت‌ها مصاحبه کردم، بعضی را نسخه خیالی‌شان را نوشتم و بعضی را هم از دور با آن‌ها آشنا شدم و به صورت کلی این اشخاص از تلفیق واقعیت آن‌ها و تخیل من شکل گرفته‌اند.»

فیوضات در پایان درباره برنامه آینده خود و اوضاع ادبیات در سال گذشته، بیان کرد: «در سال گذشته به دلیل مشغله‌ای که داشتم فرصت زیادی برای مطالعه آثار دیگر نویسندگان نداشتم و نمی‌توانم در این باره نظر بدهم. ولی متاسفانه فضای ادبیات امیدوارکننده نیست، فروش، تیراژ کتاب بسیار کم است، وضعیت پخش و نشر هم مناسب نیست، پس از انتشار کتاب نقد و یادداشتی درباره اثر منتشر نمی‌شود و جریان‌های موجود هم به محافل ادبی محدود می‌شوند و همه این مسایل باعث می‌شود تا نویسنده انگیزه و امیدی برای ادامه کار نداشته باشد و به این فکر کند که آینده روشنی در این عرصه در انتظارش نیست. من در حال آشنا شدن با ساختار سینما و فیلمنامه‌نویسی هستم تا در آینده فضای نوشتن در حوزه سینما را تجربه کنم.»

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 652773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =