۰ نفر
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۸

2 شرکت‌ اکسون موبیل و شورون آمریکا که هر دو از غول‌های نفت و گاز محسوب می‌شوند، طی روزهای گذشته گزارش مالی و سود و زیان بخش‌های مختلف خود را اعلام کرده‌اند.

در این گزارش‌ها اعداد و ارقام  ریز و درشت زیادی به‌چشم می‌خورد اما بررسی گزارش مالی اکسون‌موبیل، حاوی چند گوشه مدیریتی و سرمایه‌ای‌ست که دانستن آنها مهم است. 

اکسون به‌عنوان بزرگترین شرکت خصوصی جهان که به معاملات نفت در هر سه رده ، بالادستی، میان‌دستی و پایین‌دست می‌پردازد مطرح است. این شرکت در اکتشاف و استخارج نفت و گاز، حمل و نقل آن و پتروشیمی و پالایش و فروش در پایان خط مصرف حضور دارد و توانسته طی سه‌ماهه نخست سال 2017 (دیماه95 تا فروردین96) سود خالص 4 میلیارد دلاری را در مجموعه فعالیت‌های خود به‌دست بیاورد که نسبت به مدت مشابه در سال 2016 رشدی 122 درصدی داشته است.

 میزان نقدینگی در گردش پروژه‌های این شرکت نیز از 4/8 میلیارد دلار در سال گذشته به 8/2 میلیارد دلار افزایش یافته که خود مؤید رونق بازار در نفت و گاز است.

برداشت سطحی از این ارقام این است که بگوییم رشد درامد شرکت به‌تناسب رشد قیمت نفت خام بوده اما یک کارشناس به‌خوبی مي‌داند که در مدت مشابه سال 2016، قیمت نفت در محدوده 33 دلار در هر بشکه بود و سال جاری این قیمت به محدوده 51 دلار در هر بشکه (نفت وست‌تگزاس) رسید و این یعنی رشد قیمت نفت خام تنها 55 درصد در بهترین روزها بوده است.

نکته مهم این بخش از درآمد اکسون این است که هم‌پای رشد قیمت نفت، استخراج نفت این شرکت نیز رشد کرده و همزمان استخراج گاز طبیعی نیز رشد تولید و تقاضا را تجربه می‌کند. اکسون بزرگترین تولید کننده گاز طبیعی در ایالات متحده آمریکاست و از آنجایی که قیمت هر واحد گاز طبیعی از 2 دلار به 3 دلار افزایش یافته و تقاضا نیز بالا رفته است، این شرکت از بخش استخراج گاز بالادستی خود نیز سود سرشاری داشته است. 

درآمدهای بالادستی در خارج از آمریکا نیز برای این شرکت درآمدی 2/3 میلیارد دلاری در سه ماهه نخست رقم زده که نسبت به مدت مشابه در سال 2016 1/5 میلیارد دلار رشد کرده است. بخش پایین دست و تولید فراورده‌های نفتی در پالایشگاه‌های اکسون هم در این مدت 1/1 میلیارد دلار درآمد خالص داشت که از این مبلغ، 292 میلیون دلار سود فروش در آمریکا بوده است.

این سوددهی در شرایطی به‌دست آمده که معمولا با افزایش قیمت نفت، حاشیه سود پتروپالایشی‌ها کاهش می‌یابد اما اکسون توانسته با تکنولوژی‌های تازه و استفاده از گاز طبیعی خود، هزینه‌ها را کاهش داده و حتی حاشیه سودی بهتر از رقبایش داشته باشد. اگرچه این بخش از درآمدهای نفتی هنوز فاصله زیادی با روزهای خوب و اوج دارد، اما اکسون فروش محصولاتش در دنیا را 21 درصد و در ایالات متحده 56 درصد افزایش داده که دورانی که همه بزرگان نگران خودروهای الکتریکی در جاده هستند، یک موفقیت قاطع محسوب می‌شود. 

میزان جریان نقدیننگی به اکسون در سه‌ماهه نخست 2017 به قدری مطلوب بوده که در صورتی که قیمت نفت خام تا پایان سال نیز در محدوده 50 دلار باقی‌مانده و رشدی نداشته باشد، باز هم این شرکت شاهد بالا رفتن سوددهی خود در مقایسه با سال گذشته و حتی نسبت به سه ماهه نخست امسال خواهد بود. 

منبع: فوربس 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 660836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =