«تاریخ کهن و معاصر ایران زمین» رونمایی شد/ دکتر ولایتی: تاریخ چیزی جز تکرار وقایع نیست

مجموعه ۱۴ جلدی «تاریخ کهن و معاصر ایران زمین» نوشته علی اکبر ولایتی در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم آیین رونمایی مجموعه ۱۴ جلدی «تاریخ کهن و معاصر ایران زمین» نوشته علی اکبر ولایتی با حضور این نویسنده، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رضا پورحسین مدیر شکبه چهار سیما، عصر پنجشنبه 21 اردیبهشت در سی‌امین دوره نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

در ابتدای مراسم، حسین انتظامی در سخنانی گفت: «دکتر ولایتی، شخصیت بسیار علمی و فرهنگی هستند و تخصص ویژه‌ای در حوزه تمدن اسلامی دارند، در حوزه تاریخ هم که نیازی به بیان توانایی‌های ایشان نیست و من هرگاه که در محضر ایشان بودم از مسایل جدیدی مطلع شدم. این مسئله بیانگر حافظه قوی ایشان است که می‌توانند از دل تاریخ نکات مهم و دقیقی را درآورند و تحلیل کنند و هدف از مطالعه تاریخ هم چیزی جز این نیست.»

انتظامی افزود: «ایشان در حوزه مسائل فرهنگی جزو کارشناسان برجسته محسوب می‌شود و سال‌ها عضو شورای عالی فرهنگی بوده و در حوزه تمدن اسلامی، تخصص دارد. او درباره تاریخ، تحقیقات بسیار زیادی انجام داده و امروز هم مفتخریم در مراسم رونمایی از کتاب 14 جلدی ایشان در حوزه تاریخ و تمدن ایرانی اسلامی هستیم. ملتی که تاریخ ندارد مجبور به تکرار آن است. از این منظر رجال سیاسی باید با پیشینه تمدن خود آشنا شوند.»

رضا پورحسین هم در سخنانی گفت: «دکتر ولایتی نسل امروز را با پیشینه تمدنی و فرهنگی شان آشنا کرد و وقتی یک نسل با گذشته خود آشنا شود، سیل رشد آن بسیار سرعت می‌یابد.»

در ادامه این مراسم، علی‌اکبر ولایتی درباره نگارش این مجموعه توضیح داد: «تا به حال کتابی به این جامعیت از زمان نگارش تاریخ مکتوب تا انقلاب وجود نداشته است. جلد اول این کتاب به ایران قبل از اسلام اختصاص دارد و 13 جلد دیگر شامل تاریخ ایران پس از اسلام است. همچنین از این 13 مجلد، چهار جلد به بعد از انقلاب اسلامی می‌پردازد.»

او درباره مدت زمان نگارش این مجموعه هم گفت: «ما همراهان باهمتی از پژوهشگران را در کنار خود داشتیم و برای تدوین این 14 جلد قریب به 16 سال کار کردیم و برای هر مجلد از 15 کارشناس استفاده کردیم. طبیعی است که وقتی به نکات دقیق تاریخ می‌رسیم، حتما باید از کارشناسان مربوطه استفاده کرد تا بر روند نگارش نظارت داشته باشند. از آغاز این پروژه ما حدود 300 جلسه با کارشناسان برگزار کردیم.»

دکتر ولایتی در مورد ویژگی‌های این اثر بیان کرد: «این مجموعه چند ویژگی دارد، اول جامع بودن آن است، دوم تحلیلی بودن است که هر واقعه تاریخی را به صورت دقیق مورد بحث و تحلیل قرارد داده و نکته سوم جامعیت است که تاریخ را با نگاه به همه حوزه‌های آن به رشته تحریر درآورده است.»

این پژوهشگر ادامه داد: «در این مجموعه به دوره‌های مختلف فرهنگی و تمدنی ایران پرداخته شده است، 12 جلد این اثر منتشر شده و دو جلد آن هم در دست تالیف است.»

ولایتی در توضیح ماهیت تاریخ گفت: «تاریخ اگر تکرار وقایع نباشد، چیز دیگری نیست. در آینده باید این مجموعه به نزدیک 140 جلد برسد و اگر فرصت شود و عمرمان کفاف دهد تا 250 جلد هم می‌رسد. یادم هست اولین بار که کتاب «پویایی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» را نوشتم، یک گروه 12 نفری از مترجمان عرب زبان در مدت دو سال این کتاب را ترجمه کردند و سپس این اثر به زبان‌های انگلیسی، اردو، فرانسه و ...هم ترجمه شد و آخرین ترجمه‌ای که از این کتاب منتشر شده، به زبان صربی است، ترجمه آلمانی این کتاب هم انجام شده است که در دست انتشار است و استقبال بسیار خوبی از آن اثر شد. این نشان می‌دهد ما نیاز داریم که یک منبع جامع و غنی از تاریخ خود را داشته باشیم.»

او درباره رویکرد کتاب هم اضافه کرد: «محوریت این کتاب براساس تاریخ با سیر ترمیمی است و دارای فصول مختلفی از جمله سیاسی، علمی، فرهنگی و ... است که هرکدام را به صورت جامع و کامل توضیح داده است.»

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 664369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =