روزنامه وقایع اتفاقیه در گزارشی به موضوع نزاعهای اخیر دانشگاه آزاد پرداخت.

در بخشی از این گزارش آمده است: بي‌توجهي به معيارهاي آموزشي وزارت علوم اما در ايران بي‌سابقه نبوده است. راه‌اندازي رشته‌هاي دانشگاهي در مؤسسه امام خميني(ره) قم، مدل آموزشي در دانشگاه امام صادق(ع)، رشته‌هاي دانشگاه تقريب مذاهب و... اتفاقاتي است که طي دهه‌هاي اخير چالش‌هايي را ميان وزارت علوم و اين نهاد‌ها ايجاد کرده بود. حالا دانشگاه آزاد اسلامي در فصلي جديد از حيات خود قرار گرفته است و‌ گذار اين دانشگاه به شبه‌دانشگاه به‌واسطه استقلالي که سعي دارد از نظارت دولت بطلبد، مي‌تواند دانشگاه آزاد را دچار يک تغيير ماهيت کند. 

در واقع آنچه دانشگاه آزاد اسلامي را طي دهه‌هاي اخير توانسته‌بود به مرکز آموزشي نسبتا موفقي تبديل کند، توجه به نيازهاي اجتماعي بود. در طول سال‌هاي پاياني دهه 70 و در طول دهه 80، کشور با حجم بسيار زيادي از متولدان دهه 60 مواجه بود که پشت سد کنکور دانشگاه‌هاي دولتي قرار گرفته بودند. امکانات دولت براي توسعه مراکز دانشگاهي در آن مقطع به اندازه نبود و دانشگاه آزاد اسلامي توانست با توسعه مراکز آموزشي خود در آن سال‌ها بخش زيادي از نياز اجتماعي براي حضور در مراکز آموزشي را پاسخ دهد. 

در ادامه دانشگاه آزاد اسلامي طي سال‌هاي اخير و در ايام دولت يازدهم سعي در فاصله‌گرفتن از رويکرد کمي به رويکرد کيفي داشت و توسعه مراکز اقتصاد دانش‌بنيان و پارک‌هاي علم و فناوري از جمله آنها بود. پوست‌اندازي دانشگاه آزاد اسلامي با اين روند چرخش خاصي را مي‌تواند ايجاد کند، اينکه دانشگاهي که سعي در پاسخ به نيازهاي اجتماعي داشت و حالا در دوران جديد ممکن است در مسير دانشگاه‌هايي همچون دانشگاه امام صادق (ع) سعي در پاسخگويي به اهدافي خاص داشته باشد.

45302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 682089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    0 0
    خیلی بلبشو شده. از زمان احمدی نزاد این دانشگاه سیر نزولی کرده.