چهارشنبه 27 تیر 1397
جمعه 30 تیر 1396 - 17:09:39 چاپ

عکس‌های خارق‌العاده که هابل از قمر مریخ گرفت/ تصویر متحرک حرکت مداری فوبوس

دانش > نجوم - تلسکوپ فضایی هابل موفق شده است که تصاویر خارق‌العاده‌ای از فوبوس، بزرگ‌ترین و نزدیک‌ترین ماه سیاره مریخ ثبت کند. دانشمندان به کمک این تصویر یک تایم‌لپس از حرکت مداری این قمر ساخته‌اند.

قمر مریخ

به گزارش خبرآنلاین، نام فوبوس از روی نام پسر آرِس (مارس) در افسانه‌های یونانی گرفته شده‌است. فوبوس از همه  ماه‌های سامانه خورشیدی به کره خود نزدیکتر است و تنها ۶۰۰۰ کیلومتر از مریخ فاصله دارد. میانگین شعاع فوبوس حدود ۱۱ کیلومتر است. فوبوس، یکی از کم انعکاس‌ترین اجسام در منظومه شمسی است و به همین خاطر شکار آن مهم به حساب می‌آید.

بزرگ‌ترین حفره بر روی سطح فوبوس، حفره استیکنی (Stickney) نام دارد. سرعت حرکت فوبوس به دور  مریخ سریعتر از حرکت  مریخ به دور خودش است. این قمر کوچک تنها در ۷ ساعت و ۳۹ دقیقه یک گردش کامل به دور سیاره خود را به اتمام می‌رساند.

فوبوس، اولین بار توسط آساف هال (Asaph Hall)، ستاره‌شناس آمریکایی در ۱۸ اوت سال ۱۸۷۷ کشف شد. این ستاره‌شناس، ماه دیگر  مریخ یعنی دیموس را نیز کشف کرد.

کلید واژه‌ها : نجوم آماتوری - نجوم - مریخ -