اولویت‌های آبی اردکانیان یک چرخش تازه در محیط‌ زیست ایران است

معاون آموزشی سازمان محیط‌زیست و مدیران کل این معاونت در گفتگو با خبرآنلاین، اقدامات خود را تشریح کردند.

نیو صدر؛ با انتخاب عیسی کلانتری به عنوان رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست معاونتی جدید در سازمان تشکیل شد؛ معاونت آموزش و پژوهش و کاوه مدنی به عنوان مسئول این بخش انتخاب شد.

در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات با کاوه مدنی، معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست به همراه زهرا جواهریان  مدیرکل دفتر توسعه پایدار، ژیلا مهدی آقایی سرپرست بخش مشارکت‌های مردمی معاونت آموزش و فاطمه آرتا، معاون دفتر آموزش سازمان محیط‌زیست در غرفه گروه رسانه‌ای خبر گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید؛

خانم آرتا، بحث را با شما شروع کنیم، مدت زیادی است که بحث درباره آموزش زیست‌محیطی گروه‌های مختلف شهروندان انجام می‌شود اما واقعا چه اقداماتی در این رابطه انجام شده است و سازمان محیط‌زیست چه وظایفی در این حوزه دارد؟

آرتا: در زمینه فرهنگسازی، سازمان محیط‌زیست به عنوان یک دستگاه حاکمیتی وظیفه دارد که در این زمینه‌ها تعامل کند و اطلاعات کارشناسی را در اختیار دیگران قرار دهد. خوشبختانه اولین اقدامی که در این راستا انجام شد در تعامل با وزارت آموزش و پرورش با جامعه آماری 13 میلیونی شامل دانش‌آموزان، مربی و دست اندرکاران آموزش و پرورش بود. این اقدام بسیار مفید بود و از نتایج این اقدام بازنگری در محتوای کتاب و ایجاد کتاب درسی انسان و محیط‌زیست برای پایه یازدهم است. در حوزه فرهنگی هم در رابطه با امور فوق برنامه‌ها وزارت آموزش و پرورش هماهنگی‌هایی انجام شده است تا دست داتش‌آموزان باز شود. از سوی دیگر سازمان به دنبال این است که در حوزه‌ فنی و حرفه‌ای و کار دانش نیروهایی را تربیت کند که که اگر فردا وارد بازار کار شدند کسانی باشند که الزامات زیست‌محیطی را بدانند و آنها را رعایت کنند. در همین راستا یک بسته پیش دبستانی هم تهیه کرده‌ایم که شامل بخش‌های مشارکت خانواده و بسته مربی است، که اگر مربیان ما وارد مهدکودک‌ها شوند بتوانند مشکلات زیست‌محیطی را به دانش‌آموزان آموزش دهند.

الان به چه جمعیتی مسائل زیست محیطی را آموزش می‌دهید؟

آرتا: من فکر می‌کنم سازمان حفاظت از محیط‌زیست یک جمعیت 15 میلیونی را نشانه گیری کرده است و با آنها خوب کار می‌کند.

در رابطه با دانشجویان چطور؟ اقدامی برای آموزش آنها انجام نشده است؟

آرتا: در رابطه با وزارت علوم هم با شورای گسترش در رابطه با بروزرسانی رشته‌ها مذاکراتی انجام داده‌ایم تا برخی از واحدهای اختیاری وارد دانشگاه شوند، از سویی با رسانه ملی در حال تدارک تفاهمنامه‌ای هستیم که با رویکرد آموزش بلندگوی مسائل زیست‌محیطی باشد. به طور کلی من می‌توانم این نوید را بدهم که در حوزه آموزش محیط‌زیست اقدامات خوبی انجام شده است.

خانم  مهدی آقايي بعد از جدا شدن دفتر مشارکت از دفتر آموزش وظایف قسمت مشارکت چیست؟ و چه برنامه‌هایی دارید؟

مهدی آقایی: بعد از جدا شدن از دفتر آموزش، یک شبکه بندی انجام شد که بر اساس آن در سازمان‌های مردم نهاد شبکه‌ای از کل کشور تشکیل شود و هر استان یک شبکه استانی داشته باشد. البته نقدهایی به این اقدامات وارد است و ما هم این موضوع را می‌دانیم. یک سری اقدامات در حوزه فرهنگ‌سازی و آموزش هم انجام داده‌ایم، کارگاه‌هایی را برای برخی از سازمان‌های مردم نهاد برگزار کردیم؛ در این بخش هم باید کار بیشتری انجام دهیم. برای ادامه کار هم طرح 80 میلیون محیط‌بان جزو برنامه‌ی کاری ما است.

خانم جواهریان شما مدیرکل دفتر توسعه پایدار هستید، آیا واقعا کشور ما قابلیت حرکت به این سمت را دارد؟

جواهریان: الان حدود 23 سال است که ما کمیته ملی توسعه پایدار داریم. اما این موضوع فراز و نشیب‌هایی داشته، در برخی مواقع ما فعالتر بودیم. به خصوص در 2 یا 3 سال اخیر در این زمینه کشور فعالتری بودیم، کمیته‌های تخصصی ساختیم که متولی آنها خود دستگاه‌ها هستند. یکی از بحث‌هایی که کمیته توسعه پایدار دارد دنبال می‌کند بحث اقتصاد سبز و مشاغل سبز است، خوشبختانه قرار است یک تفاهنامه با وزارت کار و تعاون امضا کنیم تا سهم اقتصاد سبز را افزایش دهیم، در این راستا هم می‌شود اقداماتی در راستای سرمایه‌گذاری‌های زیست‌محیطی و ایجاد شغل‌هایی که در کنار توسعه اقتصادی محیط ‌زیست را حفظ کند، انجام شود، چند نمونه از این اقدامات هم در برخی استان‌ها از جمله لرستان انجام داده‌ایم. در واقع در لرستان کاری کردیم که برخی کارآفرین‌ها جذب شغل‌های پایداری شوند که وارد مشاغل سبز هم شوند.

آقای دکتر مدنی شما در زمینه بحران آبی در ایران فعالیت‌های زیادی انجام داده‌اید، فکر می‌کنید انتخاب آقای اردکانیان برای وزارت نیرو چطور بود؟

مدنی: ببینید آقای دکتر اردکانیان در میان گزینه‌های مطرح شده گزینه‌ اصلح بودند فردی هستند که با یک تفکر جدید، در حوزه مسائل روز دنیا را درس گرفتند و با یاد گرفتن برخی از مفاهیم جدید وارد کشور شدند. اینکه در لختی سیستم جاری کشور و دولت در 12 سال گذشته گیر نکردند خودش کمکی است تا با نگاهی نو به ایران برگشتند. البته خود ایشان هم ادعای سوپرمنی ندارند و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم در 4 سال همه مشکلات آبی ایران را حل کنند اما نگاه نو و تازه ایشان می‌تواند به ایجاد همکاری میان بخش‌های مختلف کمک کند، سیستم حکمرانی کشور را اصلاح کنند، مشارکت مردمی را بهبود دهند و در واقع وضعیت آب را دگرگون کنند. تاکیدات دکتر اردکانیان روی کاهش مصرف آب و اولویت‌های زیست محیطی در برنامه‌های ایشان یک سخن تازه و یک چرخش تازه در محیط‌زیست است. این را می‌شود به فال نیک گرفت و امیدوارم که بتوانند منشا خیر برای کشور باشند. من برای ایشان آرزوی موفقیت می‌کنم.

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 724425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =