ایسنا نوشت: منابع غربی فاش کردند که آمریکا درحال تدوین یک راهبرد جدید درباره سوریه است که شامل 10 بند اصلی می‌شود و بر حمایت از نیروهای سوریه دموکراتیک به عنوان جایگزینی برای دولت مرکزی متمرکز است.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، یک منبع غربی اعلام کرد که آمریکا در صدد تدوین یک استراتژی جدید درباره سوریه است و نهادهای آمریکایی چند گزینه را در این زمینه ارائه کرده‌اند که در نشست رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا با همتایانش در نیویورک در اواخر سال میلادی مطرح شده بود. این پیشنهادات شامل ربط دادن بازسازی سوریه به انتقال سیاسی قدرت و رویکرد واشنگتن درباره راه حل بحران سوریه و شروط ایجاد وحدت است.

رویکرد جدید آمریکا از آنجا خود را نشان داد که جیمز ماتیس، وزیر دفاع این کشور تأکید کرد که واشنگتن دیپلمات‌هایی را به مناطق تحت سیطره نیروهای سوریه دموکراتیک می‌فرستد تا با کارشناسان نظامی همکاری کنند.

وی گفته بود: خواهید دید که ما از سیطره بر روی خاک به تأمین ثبات و آرامش منتقل خواهیم شد.

براساس اطلاعات به دست آمده 10 اقدامی که آمریکا اتخاذ خواهد کرد شامل موارد زیر است:

اول: افزایش حمایت نظامی از نیروهای سوریه دموکراتیک. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اواسط ماه میلادی گذشته دستوری را برای ادامه مسلح کردن این نیروها و افزایش تعدادشان به 25 تا 30 هزار تن امضا کرد.

دوم: آموزش نیروهای سوریه دموکراتیک با تغییر نقش آن‌ها تا تبدیل شدن به یک ارتش نظامی که مسئولیت حفظ امنیت و ثبات بعد از آزادی خاک سوریه از داعش را برعهده داشته باشند. همچنین برنامه آموزشی شامل نیروهای پلیس و نیروهای امنیتی به ویژه در مناطقی است که باندهای زیرزمینی داعش در آنجا هستند. این نیروها شامل 3000 تن هستند.

سوم: تقویت شوراهای محلی مدنی که بر مناطق آزاد شده از دست داعش حکمرانی خواهند کرد.

چهارم: بازسازی از طریق تشویق کشورهای حاضر در ائتلاف ضد داعش برای فراهم آوردن منابع مالی و انسانی جهت بازسازی شهرهای ویران شده به گونه‌ای که شهر رقه به الگویی در خاورمیانه تبدیل شود.

پنجم: تقویت خدمات‌رسانی و ایجاد زیرساخت و استفاده از منابع طبیعی موجود که شامل منابع اصلی گاز، نفت، کشاورزی و آب می‌شود. نیروهای سوریه دموکراتیک کنترل مهم‌ترین میادین گازی و نفتی و بزرگترین سدهای سوریه را در دست دارند.


مناطق تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک(زرد)

ششم: آموزش دستگاه‌های دولتی و قضایی. مسئله جالب توجه در اینجا این است که سخنگوی دولت فرانسه روز پنجشنبه اعلام کرده بود که زنان فرانسوی عضو داعش که در کردستان سوریه بازداشت شده‌اند اگر نهادهای قضایی آنجا قادر به تضمین محاکمه عادلانه آنها باشند، همانجا محاکمه خواهند شد. این موضع خشم رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را برانگیخته است.

هفتم: فراهم آوردن حمایت هوایی از مناطق تحت کنترل همپیمانان محلی آمریکا در شمال و شرق سوریه و ابقای پایگاه‌های نظامی که شامل پنج پایگاه در شرق رود فرات می‌شود که حدود 2000 نظامی و کارشناس آمریکایی در آنجا کار می‌کنند و اتاق‌های عملیات مشترکی را با نیروهای سوریه دموکراتیک ایجاد کرده‌اند و نیز به رسمیت شناختن دیپلماتیک این مناطق. درحال حاضر کارشناسان آمریکایی مشغول گسترس فرودگاه الرمیلان و ایحاد پایگاه نظامی دیگری برای استقبال از کارشناسان غیر نظامی آمریکایی طی هفته‌های آینده هستند.

هشتم: فشار واشنگتن برای مشارکت دادن نمایندگان سوریه دموکراتیک در روند سیاسی ژنو.

نهم: حمایت از روند انتخابات کنونی در مناطق فدرالی اعلام شده تحت کنترل کردها در شمال سوریه. قرار بود سومین و آخرین مرحله انتخابات کردها به زودی برگزار شود اما یک مسئول کرد اعلام کرد که انتخابات به موعد دیگری موکول شده است و تماس‌ها برای تشکیل نهادهایی در مناطق فدرالی شامل دولت، وزارتخانه‌ها، پارلمان و سفارتخانه‌ها ادامه دارد.

دهم: فراهم آوردن حمایت نظامی و سیاسی و دیپلماتیک از مناطق شرق رود فرات، عفرین و منبج که تحت کنترل کردها و نیروهای سوریه دموکراتیک هستند.

یک مسئول غربی اعلام کرد که هدف آمریکا از حمایت نیروهای سوریه دموکراتیک در شرق رود فرات سه مسئله است: اول اینکه بر حضور ایران در سوریه تاثیر بگذارد. دوم بهبود موضع مذاکره با دمشق و مسکو درباره حل بحران و سوم تقویت موضع کردها در مذاکرات با دمشق.

این درحالی است که دولت سوریه موضع خود را علیه نیروهای سوریه دموکراتیک تشدید کرده و آن‌ها را خائن دانسته است درنتیجه واشنگتن مجبور به دفاع از این نیروها شده است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 743992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =