۰ نفر
۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰

ایرنا نوشت: مقامات دولت خودگردان فلسطین در رام الله در آستانه سفر نارندرا مودی نخست وزیر هند به این منطقه ، خواهان میانجی گری هند در پیشبرد روند سازش شدند.

به گزارش روزنامه هندو در روز چهارشنبه، مجدی الخلدی مشاور دیپلماتیک محمود عباس رئیس تشکیلات خودگرادن فلسطین گفت: سفر مودی به کرانه باختری در زمان مهمی انجام می شود.


وی گفت که دولت خودگردان فلسطین اکنون بیش از پیش به ایفای نقش بیشتر هند در منطقه احتیاج دارد.
وی افزود: با کم رنگ شدن نقش آمریکا در روند صلح، دولت خودگردان از کشورهای اروپایی برای میانجیگری در این امر درخواست کرده است و در همین راستا نمی تواند هند را نادیده بگیرد.


پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دو ماه پیش فرمان اجرایی انتقال سفارت آمریکا به قدس را امضا کرد، دولت خودگردان فلسطین اعلام کرد که دیگر نقش میانجی گری آمریکا را در برقراری صلح نخواهد پذیرفت.


هند به تازگی تعاملات خود را با کشور های غرب آسیا افزایش داده است. دهلی نو ماه گذشته میزبان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود. این درحالی است که در هفته جاری، نخست وزیر هند به اردن، کرانه باختری، عمان و امارات متحده عربی سفر خواهد کرد.


سوشما سواراج وزیر امور خارجه هند نیز هم اکنون در عربستان سعودی به سر می برد.
دهلی نو همچنین در حال آمادگی برای میزبانی از رهبران قوی ترین کشور های منطقه از جمله حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، عبدالله پادشاه اردن و پادشاه عربستان سعودی است.


الخلدی با اشاره به اینکه هند در منطقه غرب آسیا مشغول پیشبرد یک 'دیپلماسی هوشمندانه' است گفت: هند تنها کشور جهان است که با اکثر کشور های منطقه دارای روابط خوبی است.


وی در ارتباط با سخنان نتانیاهو در دهلی نو مبنی بر اینکه یک کشور باید با کشور های قدرتمند متحد شود نه با کشور های ضعیف گفت: فلسطین کشور ضعیفی است زیرا تحت اشغال غیر قانونی رژیم صهیونیستی قرار دارد. اما این باور مبنی بر اینکه دهلی نو روابط خود با رژیم صهیونیستی را بر روابط با ملت فلسطین ترجیح می دهد اشتباه است.


نارندرا مودی در تاریخ 10 ماه فوریه به فلسطین سفر خواهد کرد. وی اولین نخست وزیر هند خواهد بود که از رام الله دیدار می کند.
سفر وی به رام الله با وجود نزدیک تر شدن روابط هند با رژیم صهیونیستی نشان دهنده ادامه سیاست های پیشین هند در حمایت از آرمان فلسطین است.


دولت های هند تاکنون همواره مساله فلسطین را به عنوان بخش جدایی ناپذیر سیاست خارجی هند توصیف کرده بودند.
هند در سال 1947 به عنوان عضو کمیته مخصوص سازمان ملل در ارتباط با فلسطین با تقسیم فلسطین مخالفت کرد و در مقابل خواهان تشکیل یک دولت فدرال فلسطین با دو منطقه مستقل برای فلسطینیان و یهودیان شد.
هند اولین کشور غیر عربی بود که سازمان آزادیبخش فلسطین را به عنوان ' نماینده قانونی مردم فلسطین' به رسمیت شناخت. این کشور همچنین یکی از اولین کشورهایی بود که در سال 1988 کشور فلسطین را به رسمیت شناخت.


هند هم اکنون در حال کمک به فلسطین برای ساخت یک مرکز آموزش دیپلماسی در رام الله است. دولت هند یک بودجه 4.5 میلیون دلاری برای این پروژه درنظر گرفته است و انتظار می رود مودی در طول سفر خود به فلسطین آن را افتتاح کند.


هند همچنین در حال ساخت یک پارک فناوری در رام الله و یک مرکز تکنولوژی ارتباطی و فناوری در غزه می باشد.
دهلی نو تاکنون 60 میلیون دلار به دولت خودگردان کمک مالی کرده که انتظار می رود این رقم در طول سفر مودی به این کشور افزایش یابد.


هند همچنین در روزهای پایانی سال 2017 به همراه 127 کشور در مجمع عمومی سازمان ملل به تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس رای منفی داد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 752967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی A1 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    1 0
    تیترتان غلط است بگویید میانجی میانجیگری داریم ولی میانجیگر غلط است ازنظر نگارش