مرگ هایی که ارزان فروخته می شوند

«خبرجنوب» نوشت: مصرف قرص برنج امسال در فارس جان 23 نفر را گرفت.

در حالي كه قرص برنج امسال جان 23 نفر را در فارس گرفته، همچنان در دسترس بودن اين ماده مرگبار نگراني افزايش عوارض ناشي از آن را دوچندان كرده است. قرص برنج كه حاوي سم فسفيد آلومينيوم است براي پيشگيري از خراب شدن برنج و به منظور كشتن حشرات موذي و جوندگان استفاده مي شود و با توجه به اين قبيل مصارف، فروش آن آزاد است اما به گفته برخي كارشناسان، نظارت بر ارائه قرص برنج چندان مطلوب نبوده و اين ماده سمي همچنان به صورت قاچاق وارد كشور و استان ميشود؛ البته با توجه به ميزان كشندگي آن و آمار فوتي هاي امسال كه ناشي از مصرف عمدي قرص برنج در شيراز و شهرستان هاي استان بوده است، به نظر مي رسد بايد فكري به حال آن شود!
مديركل پزشكي قانوني فارس در اين خصوص به «خبرجنوب» گفت: تمامي فوتيهاي امسال ناشي از قرص برنج در فارس به دليل مصرف عمدي و به قصد خودكشي بوده، به طوري كه در دسترس بودن، يكي از عوامل به وجود آمدن اين وضعيت است.
دكتر سعيد غلامزاده افزود: مرگ و مير ناشي از خوردن قرص برنج طي 10 ماهه سال 94 نوزده نفر، در سال 95 هشت نفر و امسال با افزايش قابل توجهي به 23 نفر تا پايان دي ماه رسيده است.
وي يادآور شد: دليل اين مرگها، خودكشي و استفاده عمدي قرص برنج گزارش شده به طوري كه امسال 12 زن و 11 مرد در فارس به اين دليل جان خود را از دست داده اند.
مديركل پزشكي قانوني فارس گفت: اين قرص كه حاوي سم فسفيد آلومينيوم است در مغازه هاي سم فروشي و مراكز مشابه قابل دسترس بوده و اگرچه براي پيشگيري از تخريب برنج در بازار عرضه ميشود و فروش آن آزاد است اما توجه به عوارض جبران ناپذير آن هم اهميت بسزايي دارد.
غلامزاده افزود: طبق آمارها، تعداد افرادي كه امسال در استان با قرص برنج خودكشي كرده و فوت شده اند 3 برابر نسبت به سال قبل افزايش يافته است.
وي يادآور شد: روش هاي تشخيص سم قرص برنج پس از انتقال اجساد به پزشكي قانوني بسيار سخت است و در همين خصوص براي دومين بار در كشور، دستگاهي در شيراز نصب شده كه به اين تشخيص سرعت مي دهد. اين دستگاه پيشرفته در آزمايشگاه پزشكي قانوني استان نصب است.
كارشناس پژوهشي اداره كل پزشكي قانوني فارس هم گفت: در همين خصوص يك نانوكيت براي اولين بار در دنيا توسط محققان پزشكي قانوني فارس ساخته شده كه زمان تشخيص مسموميت و يا مرگ با قرص برنج را تنها در چند ثانيه امكان پذير كرده و در حال اخذ مجوزهاي توليد آن هستيم.
دكتر عبدالرسول ملك پور افزود: قرص برنج كه براي خودكشي و قتل استفاده ميشود حاوي يك سم بسيار قوي است كه جذب آن سريع صورت مي گيرد، به طوري كه بر سيستم عصبي و قلب و عروق تاثير مي گذارد.
وي گفت: اين قرص به منظور كشتن حشرات موذي، از بين بردن آفات و جوندگان و در حبوبات و برنج براي نگهداري استفاده ميشود.
مدير تحقيق و توسعه دانشگاه علوم پزشكي شيراز هم يادآور شد: آن چيزي كه در عطاري ها با عنوان قرص برنج فروخته ميشود، فوق العاده سمي و حاوي فسفيد آلومينيوم است و از مجاري غيرقانوني وارد كشور و استان ميشود كه مردم نبايد به هيچ عنوان براي پيشگيري از فساد برنج از آن استفاده كنند.
دكتر مصطفي قائمي نيا افزود: در داروخانههاي فارس، قرص سير براي نگهداري برنج به فروش مي رسد كه كاملا بيخطر است و كيفيت مطلوبي دارد. از هم استانيها خواستاريم به دليل خطرات مرگبار قرص برنج، از استفاده و گذاشتن آن در كيسه هاي برنج خودداري كنند.
اين مقام مسئول دانشگاه علوم پزشكي شيراز گفت: حتي استشمام بوي قرص برنج فوق العاده سمي و كشنده است به همين دليل قرارگرفتن آن در برنج مي تواند فضاي اطراف را مسموم كند.
مسئول بخش مسموميت هاي بيمارستان حضرت علي اصغر(ع) هم در اين مورد گفت: اگرچه با جمع كردن قرص برنج از سوپرماركتها و عطاري ها، تعداد مراجعات ناشي از مصرف اين ماده سمي به بخش مسموميتها كاهش يافته، اما هنوز هم فروش قرص برنج در اين مراكز به صفر نرسيده و مسئولان بايد فكري به حال آن كنند.
دكتر فاضل گودرزي يادآور شد: در همين خصوص بايد ورود قرص برنج به صورت قاچاق ممنوع شود و نظارت ها به حدي باشد كه اگر اين قرص در سوپري و يا مغازه اي مشاهده شد، آن مكان تعطيل شود.
اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شيراز گفت: متاسفانه برخي قرص برنج را بدون اينكه مورد استفاده آن را بپرسند براي سودجويي مالي به متقاضي مي فروشند و خريدار با آن اقدام به خودكشي مي كند.
اين متخصص مسموميت ها و پزشكي قانوني افزود: قرص برنج براي جلوگيري از آفت زدگي به هيچ عنوان نبايد در خانه استفاده شود چرا كه حتي قرارگرفتن آن در برنج دردسرساز است.
دكتر گودرزي توصيه كرد مردم براي نگهداري برنج و موارد مشابه از قرصهاي گياهي كه حاوي سير و مواد افزودني است، استفاده كنند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 753601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =