جمعه 26 مرداد 1397
شنبه 19 خرداد 1397 - 12:02:32 چاپ

کشف ۲ سیستم خورشیدی جدید نزدیک منظومه شمسی

دانش > نجوم - ایرنا به نقل از ایندیپندنت نوشت: محققان دو سیستم خورشیدی جدید تقریبا در نزدیکی منظومه شمسی کشف کرده‌اند.

بر اساس یافته محققان آمریکایی، این دو سیستم خورشیدی جدید دارای سیاره‌هایی هستند که به لحاظ اندازه شبیه سیاره‌های منظومه شمسی هستند.

یکی از این سیستم‌های خورشیدی در فاصله 160 سال نوری از زمین، دارای سه سیاره است که به لحاظ اندازه شباهت زیادی به سیاره‌های منظومه شمسی دارند. یکی از این سه سیاره دقیقاً به‌اندازه سیاره‌های منظومه شمسی هستند و بقیه تنها اندکی بزرگ‌ترند.

از سوی دیگر این سیارات احتمالاً مهمان‌نواز نیستند چراکه به ستاره خود بسیار نزدیک‌اند و درنتیجه بسیار گرم هستند.

سیستم خورشیدی دیگر دو سیاره بسیار بزرگ‌تر دارد. این جهان‌ها - که شبیه سیستم خورشیدی اول به دور یک کوتوله قرمز می‌چرخند- به اَبَر زمین‌ها معروف هستند.

کوتوله‌های قرمز قدیمی و نسبتاً کوچک هستند و این دوستاره نسبت به خورشید ما گرمای بسیار کمتر دارند. اما این جهان‌های تازه کشف‌شده به ستاره خود بسیار نزدیک‌تر هستند به این معنی که دمای هوا در این سیستم‌ها احتمالاً برای زندگی بسیار گرم است. این پنج سیاره توسط ماهواره کپلر ناسا در مأموریت K2 ناسا کشف شد.

محققان اکنون امیدوارند که با رصدهای بیشتر با استفاده از تلسکوپ فضایی جدید ناسا به نام 'جیمز وب' (James Webb) اطلاعات بیشتری در مورد جو این سیارات به دست آورند. آن‌ها همچنین می‌توانند با استفاده از تلسکوپ‌های دیگر خصیصه‌های فیزیکی بیشتری را از این دوجهان کشف کنند.