شنبه 31 شهریور 1397
یکشنبه 10 تیر 1397 - 14:32:16 چاپ

آیا پیدایش حیات نخستین در مریخ حقیقت دارد؟

دانش > نجوم - ایسنا نوشت: بر اساس نتایج یک تحقیق جدید، اندکی پس از شکل گیری منظومه شمسی، ممکن است سطح سیاره سرخ، با یک پوسته اولیه قادر به حیات، تشکیل شده باشد.

این تحقیق بر اساس تجزیه‌وتحلیل تکه شهاب‌سنگ مریخی کشف‌شده در سال 2011 که یک نمونه شهاب‌سنگ بسیار زیبا، نادر و فوق‌العاده ارزشمند است، به دست آمد.

محققان می‌گویند که در نخستین لحظات تشکیل سیستم خورشیدی، سیارات سنگی نظیر زمین و مریخ، در اقیانوس‌های مایع ماگما غوطه‌ور شدند. در نهایت این اقیانوس‌ها به‌صورت کریستال یا جامد ساخته شده که باعث ایجاد لایه‌های نسبتاً پایدار به نام پوسته می‌شود. به دلایل آشکار، تشکیل پوسته یک گام حیاتی در ایجاد یک سیاره نامزد حیات است، بااین‌حال زمانی که این فرایندهای زمین‌شناسی رخ‌داده‌اند، هنوز به‌طور کامل درک نشده است.

یک تیم بین‌المللی از دانشمندان، با کمک تجزیه‌وتحلیل شهاب‌سنگ‌های مریخی، شواهدی را در مورد زمان کریستالیزه شدن اقیانوس ماگمایی مریخ ارائه کردند. همچنین دانشمندان امیدوارند از نمونه‌های باستانی استفاده کنند تا برخی از راز و رمزهای پیرامون تکامل سیاره سرخ را روشن کنند.

معروف‌ترین شهاب‌سنگ سیاره مریخ از صحرای آفریقا پیداشده و نامش Black Beauty یاNWA7034 است. این شهاب‌سنگ320 گرم وزن دارد و آب زیادی در آن نهفته است و زمانی که گازهای درون حفره‌هایی سنگ را آزمایش کردند فضای سیاره مریخ در آن موجود بود. عمر این شهاب‌سنگ 2 میلیارد سال است.

Black Beauty یاNWA7034 یک نمونه شهاب‌سنگ بسیار گران‌قیمت است که تنها یک گرم از آن حدود ده هزار دلار به فروش می‌رسد. دانشمندان در این مطالعه جدید توانستند 44 گرم از شهاب‌سنگ نادر را به دست آورند. هدف آن‌ها تجزیه‌وتحلیل رسوبات معدنی به نام زیرکون موجود در این شهاب‌سنگ بود.

زیرکون معدنی فوق‌العاده سخت است و محققان با مشاهده ریزش ایزوتوپ در مواد، به نتایج جالبی رسیدند. رسوبات زیرکون در این قطعه شهاب‌سنگ، بسیار کوچک بود و برای رسیدن به آن‌ها دانشمندان مجبور شدند پنج گرم شهاب‌سنگ را تخریب کنند. خوشبختانه دانشمندان توانستند هفت زیرکون متمایز را تجزیه‌وتحلیل کنند، که یکی از آن‌ها قدیمی‌ترین زیرکون از سطح مریخ است که تاکنون کشف‌شده است.

در نهایت دانشمندان دریافتند که این رسوبات، حاوی مقادیر قابل‌توجهی از عنصر شیمیایی "هافونیوم" است که بخشی از اولین پوسته مریخ را تشکیل داده‌اند. با تجزیه‌وتحلیل این قطعات کوچک، دانشمندان توانستند نتیجه بگیرند که اقیانوس سرامیکی ماگما در طول 20 میلیون سال پس از ایجاد سیستم خورشیدی کریستاله شدند و پس ‌از آن، یک پوسته جامد به دست آمد. این پوسته اولیه می‌تواند میزبان اقیانوس‌های آب بوده باشد و محیطی تدریجی و قابل سکونت را ارائه دهد.

این داده‌ها عملیات کریستالیزه شدن سطح مریخ را پاسخ می‌دهد. پوسته جامد در سطح زمین پس از 130 میلیون سال تشکیل شد، با این‌حال، این تیم تحقیقاتی تخمین می‌زنند که پوسته اولیه مریخ، پس از حدود 100 میلیون سال تشکیل‌شده است. این کریستال سپس ذوب شدند و تشکیل زیرکون های شهاب‌سنگ را دادند.

دانشمندان امیدوارند این مطالعه جدید بتواند دریچه جدیدی در درک فرآیند تشکیل حیات منجر شود. به گفته این محققان شاید مریخ فضایی قابل سکونت‌تر برای حیات بوده باشد. در هر صورت یافتن پاسخی برای این پرسش، راهگشایی برای دانشمندان است. نتایج این تحقیق در مجله " Nature" به چاپ رسید.