جمعه 29 تیر 1397
یکشنبه 17 تیر 1397 - 12:12:00 چاپ

ساخت شبکه عصبی مصنوعی با دی‌ان‌ای

دانش > دانش‌های بنیادی - ایرنا نوشت: محققان آمریکایی موفق شدند که در محیط آزمایشگاه یک شبکه عصبی مصنوعی از دی‌ان‌ای بسازند که از روش فعالیت مغز تقلید می‌کند.

شبکه‌های عصبی مصنوعی مدل‌های ریاضی الهام گرفته از مغز انسان هستند. شبکه‌های عصبی مصنوعی به‌رغم اینکه بسیار ساده‌تر از همتاهای بیولوژیکی خود هستند اما همانند شبکه‌های عصبی عمل می‌کنند و قادر به پردازش اطلاعات پیچیده هستند.
این شبکه عصبی مصنوعی که توسط محققان دانشگاه 'کلتک' آمریکا ابداع‌شده است می‌تواند با شناسایی درست اعداد دست‌نویس، مشکل یادگیری ماشینی را حل کند.
یادگیری ماشینی (Machine learning) به‌عنوان یکی از شاخه‌های وسیع و پرکاربرد هوش مصنوعی، به تنظیم و اکتشاف شیوه‌ها و الگوریتم‌هایی می‌پردازد که بر اساس آن‌ها رایانه‌ها و سامانه‌ها توانایی تعلم و یادگیری پیدا می‌کنند.
محققان توانایی هوش مصنوعی خود را در شناسایی اعداد دست‌نویس، گام مهمی در نشان دادن توانایی برنامه‌ریزی هوش مصنوعی در مدارهای ارگانیک انسان‌ساز عنوان می‌کنند.
به ادعای محققان، این کار روزی می‌تواند به ساخت ربات‌های انسان مانندی منجر شود که کاملاً از مواد ارگانیک ساخته می‌شوند.
هوش مصنوعی ابداعی این محققان در جریان آزمایشاتی توانست به‌درستی اعداد دسته نویس را ارزیابی کند؛ به گفته محققان، این تحقیق نشان می‌دهد که انسان‌ها در حال هر چه نزدیک‌تر شدن به قرار دادن هوش مصنوعی در مدارهای ارگانیک هستند.
بااین‌حال هدف نهایی این محققان، برنامه‌ریزی رفتارهای هوشمند مانند توانایی محاسبه، توانایی انتخاب و غیره با استفاده از شبکه‌های عصبی مصنوعی ساخته‌شده از دی‌ان‌ای است.
مقاله‌ای در رابطه با این دستاورد در مجله Nature منتشرشده است.

کلید واژه‌ها : شبکه عصبی - دی ان ای سلول - دی ان ای -
  • دانشجو
    یکشنبه 17 تیر 1397 - 22:24:52

تشخیص دست خط به کمک شبکه عصبی مستقر شده بر روی یک ماشین محاسباتی مولکولی مبتنی بر محاسبات دی ان آ مقاله بالا، که مربوط به ۴ روز پیش است و مربوط به نشریه بسیار معتبر نیچر است، مثال دیگر از کاربرد محاسبات مبتنی بر دی ان آ است. در مقاله قبلی که چندی قبل مشاهده کردیم محققانی از ژاپن، روباتیک را بر روی یک بستر مولکولی و دی ان آیی محقق کرده بودند. یک الگوریتم هوش مصنوعی را بر روی بستری از مولکولهای دی ان آ کد می کنند و اجرا می کنند. یعنی به جای استفاده از سی پی یو و الکتریسیته برای محاسبات، به جای اینها، از لوله آزمایش و مولکولها استفاده شده است.