طی ۱۱ سال گذشته مافیای کنکور و در رأس آن سازمان سنجش، اجازه نداده ۲ قانون مصوب مجلس که در جهت افزایش سالانه ضریب تأثیر سابقه تحصیلی و کاهش ضریب تأثیر کنکور تصویب شده، اجرا شود.

احمد حج‌فروش *

چند روز قبل مطلبی به نقل از آقای احمدی لاشکی، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در رسانه‌ها منتشر شد که بار دیگر نشان داد: ایشان با توجه به عملکرد دوران نمایندگی خود، همواره عامل دفاع و به کرسی نشاندن منویات سازمان سنجش و طرفداران کنکور در کمیسیون آموزش و مجلس شورای اسلامی بوده است.

لذا، سخنان اخیر او نیز حاکی از آن است که کماکان حامی سازمان سنجش  است. چرا که متهم‌کردن سابقه تحصیلی به اشکالات بسیار، از جمله: استاندارد نبودن و لو رفتن سئوالات امتحانات نهایی، تفاوت نظر در تصحیح اوراق امتحانی و بی‌اطمینانی نسبت به سلامت امتحانات نهایی که بیش از ۱۲۰ سال قدمت دارد. همه اینها بهانه‌های تکراری برای جلوگیری از اجرای دو قانون در زمینه حذف کنکور و کاهش ضریب تأثیر کنکور بوده است و آقای احمدی لاشکی همواره به عنوان عامل بازدارنده اجرای قانون، نظرات مخالفان اجرای قانون را نمایندگی کرده است.

چگونه است که در گذشته و به‌ویژه در ۱۱ سال اخیر که کنکور (با سئوالات چهار گزینه‌ای کم‌ارزش) با ضریب ۱۰۰ درصدی شامل رانت دانش‌آموزان با معدل ۹ و ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ شده، اشکال نداشته اما حالا که تنها می‌خواهند ۳۰ عدد از ۱۰۰ تا کم کنند و به سابقه تحصیلی (با سوالات تشریحی با ارزش بالاتر) بدهند؛ تا دارندگان معدل‌های ۱۵ تا ۲۰ شانس بیشتری برای ورود به دانشگاه دولتی داشته باشند این عمل رانت است؟ ۳۷ سال سازمان سنجش و مافیای کنکور از رانت ۱۰۰ درصدی استفاده کردند و داوطلبان دارای معدل‌های زیر ۱۵ را به دانشگاه‌های دولتی فرستادند، اجازه دهید ۳۷ سال بعدی سابقه تحصیلی از رانت ۶۰ و ۸۵ درصدی (نه ۳۰ درصدی) استفاده کنند و صاحبان معدل‌های ۱۵ تا ۲۰ به این دانشگاه‌ ها راه یابند. لازم است یادآوری شود، برخلاف نظر ایشان اولا ویژگی‌های استاندارد سئوالات تشریحی امتحانات نهایی (شامل روایی و اعتبار) بسیار بالاتر از ویژگی‌های استاندارد سوالات چهار گزینه‌ای کنکور است.

ضمنا در باره لو رفتن سوالات در کنکور به دفعات و در سطح گسترده اتفاق افتاده در حالی که در امتحانات نهایی در یک حوزه کوچک آن هم 15 دقیقه قبل از شروع امتحان بوده که سریعا سوال جدید جایگزین شده است. همچنین، انواع نظر سنجی‌های اجتماعی نشان داده است، مردم بر خلاف نظر ایشان نسبت به معلمان شریف و امین آموزش‌و‌پرورش بسیار بیشتر از سازمان سنجش اعتماد و اطمینان دارند. به ویژه این که از قانون‌گریزی و قانون‌ستیزی این سازمان به ستوه آمده‌اند. حداقل از ایشان انتظار می‌رود سخن رئیس قوه مقننه که خود در آن اشتغال دارد را نادیده نگیرد که آقای لاریجانی توصیه کرد آن سازمان به‌خاطر اجرا نکردن قانون منحل شود. تعجب‌آور است که آقای احمدی لاشکی در حد زیاد از رفتار غیر قانونی چنین سازمانی پشتیبانی می‌کند؟! از این که این نماینده مردم در مجلس نسبت به آسیب‌های کنکور که سبب ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت و به تبع آن سبب افت کمی و کیفی در اجرای برنامه‌های سایر نظام‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشور شده، بی‌تفاوت است یا نمی‌داند چرا استادان دانشگاه هر سال نسبت به روند نزولی سطح سواد علم و فناوری و شایستگی‌های حداقلی دانشجویان ورودی معترض‌اند و مکرر هشدار می‌دهند، جای تأسف و تأثر بسیار دارد.

سخنان ایشان که نادیده گرفتن ناهنجاری‌های پدید آمده در نظام آموزشی تربیتی کشور در اثر کنکورمحوری است، به مصداق آن است که «خانه از پای بست ویران است و خواجه در بند نقش ایوان است.» متأسفانه کنکور (با سئوالات چهار گزینه‌ای) آن قدر اثرات مخرب بر ارکان و اجزاء نظام تعلیم و تربیت کشور گذاشته که پیامدهای سوء ناشی از حذف یا کاهش حداکثری تأثیر آن در پذیرش دانشجو هرچه باشد؛ تأکید می‌شود هرچه باشد (که می‌تواند به حد اقل کاهش یابد) قابل تحمل است. اما انگیزه مافیای کنکور در غوغا سالاری علیه ضریب ضعیف ۳۰ درصدی سابقه تحصیلی با تأثیر قطعی چیست؟ بدون تردید دانش‌آموزانی که اهل درس خواندن عمیق و کسب معدل‌های بالا در امتحانات نهایی هستند، از تأثیر هرچه بیشتر سابقه تحصیلی سود می‌برند و اگر این ضریب مطابق قانون در سال ۹۸ به ۸۵ درصد برسد همه دانش‌آموزانی که معدل‌های ۱۵ تا ۲۰ دارند بر روی صندلی رشته دانشگاه‌های دولتی دلخواهشان خواهند نشست و دانشگاه‌ها از فارغ‌التحصیلان با سواد بالاتری برخوردار خواهند شد.

اما آن دسته از دانش‌آموزانی که اهل درس خواندن عمیق نیستند و امید به کسب معدل‌های بالا را ندارند و می‌خواهند از طریق دوپینگ ترفندهای کنکور صاحب رتبه‌های بالا شوند و بدین ترتیب جای افراد ذی‌حق دارای معدل بالا را در رشته دانشگاه‌های پر‌طرف‌دار غصب کنند؛ لذا با پرداخت‌های چند میلیونی دست به دامن مافیای کنکور شده‌اند تا صندلی مرغوب را به راحتی تصاحب کنند. برای همین است که طی ۱۱ سال گذشته مافیای کنکور و در رأس آن سازمان سنجش اجازه نداده ۲ قانون مصوب مجلس که در جهت افزایش سالانه ضریب تأثیر سابقه تحصیلی و کاهش ضریب تأثیر کنکور تصویب شده اجرا شود.

بنا بر آنچه که از گذشته در نظام کنکورمحوری مرسوم بوده و نیز در اثر اجرا نشدن قوانین مصوب مجلس در سنجش و پذیرش دانشجو، سال‌ها است که هزاران ورودی با معدل‌های ۱۰ تا ۱۴ که با مدد مافیای کنکور رتبه‌های بالای دو، سه و چهار رقمی را کسب کرده‌اند وارد رشته دانشگاه‌های دولتی پرطرف‌دار شده‌اند و سطح آموزش دانشگاه را پایین آورده‌اند؛ که رشد آمار کسر واحدی و مشروط‌شدگان دانشگاه‌ها و فریاد استادان از بیسوادی ورودی‌های هر سال کنکور نشان از افت سواد علم و فناوری دارد و این پدیده ناهنجار نزول توسعه همه جانبه کشور را در پی داشته است. از طرفی، سازمان سنجش با تبلیغات دروغین اعلام می‌کند بیش از ۸۵ درصد ظرفیت کل دانشگاه‌ها از طریق سابقه تحصیلی و بدون شرکت داوطلب در کنکور تکمیل می‌شود؛ که با توجه به آمارهای منتشر شده توسط همان سازمان درباره شرکت‌کنندگان در جلسه کنکور و مقالات و یادداشت‌های متعدد منتشر شده توسط موافقان قانون در رسانه‌ها، تعداد داوطلبانی که بدون کنکور جذب دانشگاه‌ها می شوند کمتر از ۸ درصد ظرفیت کل دانشگاه‌هاست.

لذا عملا این روش اعلام شده در قانون (جذب بدون کنکور) هیچگاه تحقق نیافته است. دلیل آن هم بسیار روشن است. وقتی ضریب تأثیر کنکور به حداکثر ممکن (۱۰۰) افزایش یافته و ضریب تأثیر سابقه تحصیلی به حد اقل ممکن (صفر) کاهش یافته، چرا داوطلبان به دنبال درس خواندن عمیق و افزایش معدل بروند؛ راه راحت شرکت در کنکور است. آنها نمی‌خواهند شانس خود را با توجه به کنکور با ضریب ۱۰۰ از دست بدهند، لذا تقریبا همه داوطلبان در چنین کنکوری شرکت می‌کنند. از سوی دیگر مافیای کنکور که از هم اکنون، از داوطلبان کنکور ۹۸ دارای معدل پایین، پول زیادی گرفته و متعهد شده‌اند رتبه کنکور آنها را برای پذیرش در بهترین رشته دانشگاه‌ها بالا ببرند، با اعمال ضریب تأثیر سابقه تحصیلی ۳۰ و افزایش آن تا ۶۰  و ۸۵ درصد به صورت قطعی، دیگر نخواهند توانست به تعهدات خود عمل کنند و داوطلبان دارای معدل ضعیف را به دانشگاه‌های دولتی روانه سازند. لذا دست به هیاهو و غوغا‌سالاری علیه مصوبه بسیار ضعیف آن شورا و فرایند امتحانات نهایی زده‌اند.

بر خلاف نظر آقای احمدی لاشکی، به دارندگان معدل پایین توصیه می‌شود که با درس خواندن عمیق برای ترمیم معدل خود تلاش کنند. بدیهی است هر چه ضریب تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بیشتر شود دانش‌آموزان معدل بالا بیشتر سود می‌برند و پذیرش دانشجو به عدالت آموزشی نزدیک‌تر و دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیلان باسوادتری تحویل جامعه خواهند داد. البته با توجه به نظرات اعلام شده موافقان اجرای قانون در رسانه‌های گوناگون که چه به صورت یادداشت و یا در کامنت‌های مختلف منتشر شده، لازم است به موازات افزایش 30 تا ۸۵ درصدی ضریب تأثیر قطعی سابقه تحصیلی در پذیرش دانشجو، آموزش‌وپرورش از خواب بیدار شود و ضعف و تنبلی را کنار بگذارد و شرایط لازم برای اقدامات زیر (که کمک مجلس در تأمین شرایط ضروری است) را هر چه سریع‌تر فراهم کند، تا هر گونه بهانه را از سازمان سنجش و مافیای کنکور سلب نماید؛ هرچند که پیش‌بینی می‌شود این دو به‌خاطر منافع‌شان در این صورت باز هم دست بردار نخواهند بود و انگ‌های جدیدی به امتحانات نهایی وارد خواهند ساخت:

۱- امنیت سوالات امتحانی را در حد بالاترین درجه اطمینان افزایش دهد.
۲- درجه استاندارد سوالات امتحانی را بالا ببرد.
۳- حوزه‌های امتحانی با وسعت بیشتر انتخاب و تعداد آن به نصف کاهش داده شود.
۴- سوالات امتحانی هر حوزه امتحانی در مرکز به تعداد داوطلبان هر حوزه تکثیر و توزیع شود که نیاز به تکثیر در محل نباشد.
۵- مقیاس نمرات را از ۲۰ به ۱۲۰ تا ۱۶۰ تغییر یابد.
۶- به‌جای بارم‌بندی سوالات از کدگذاری استفاده شود (نظیر مسابقات بین‌المللی تیمز).
۷- حوزه‌های امتحانی اوراق دانش‌آموزان را پس از امتحان و جدا کردن سر برگ مشخصات، بلافاصله اسکن و فایل آن را به مرکز استان و پایتخت ارسال کنند.
۸- تصحیح اوراق امتحانی به صورت الکترونیکی (هر ورقه توسط دو تا سه تن از معلمان مجرب و امین در مراکز استان و به صورت نمونه‌ای در پایتخت) انجام شود.
۹- در پایتخت با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی سیستماتیک تعدادی از اوراق امتحانی توسط معلمان طراح سوال باز تصحیح شود و خطای تصحیح و نمونه‌گیری را کنترل و در صورت لزوم اقدام اصلاحی لازم را انجام دهند.
۱۰- میانگین نمرات دانش‌آموزان در استان‌های مختلف بررسی شود و در صورت معنی داری تفاوت قبل از اعلام نتیجه چاره‌اندیشی شود.

* پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 793570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    39 3
    چرا شمیر رو از رو بستید؟شاید آقای لاشکی به احتمال یک در میلیارد درست میگه.
  • پویا US ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    41 3
    این حجم از بی سوادی واقعا بی سابقس مثل این ک شما اصلا از قضیه خبر ندارید میخوایستم ایرادات متنو بگم اما سرتاپاش اشتباهه اشتباه
  • فرهاد A1 ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    41 3
    دوست عزيز شما گناه مني كه سال ٨٦ ديپلم گرفتم و بعد از ١٠ سال بازم ميخوام كنكور بدم چيه؟ اون زمان اولين دوره امتحان نهايي بود معدل من ١٩ هستش الان چطور ميخوام با اين همه معدل ١٩/٥ يا ٢٠ رقابت كنم، خواهشأ يه كم مطالعه كنيد بعد مقاله بنويسيد، آيا كسي كه قبل ٨٤ديپلم گرفته و سابقه تحصيلي براش حساب نميشه تو اين طرح از معدل ١٩/٥ جلو نميفته؟
  • بی نام A1 ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    45 2
    من بعنوان ولی دانش آموز با تاثیر معدل مخالفم آن وقت باید دنبال پارتی و دبیرستانی بگردیم که معدل بالا بدهند حداقل در حال حاضر اگر فرزندم توانایی دارد به دانشگاه می رود و تعداد نفراتی که با پول و پارتی به دانشگاه می روند آنقدر کم است که تاثیری روی قبولی و یا رد شدن فرزندم ندارند خواهشا منعکس کنید
  • سهیل صحرایی A1 ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    39 2
    سلام روی صحبتم با اون کسیه که این مقاله رو نوشته شمایی که از تاثیر بالای معدل صحبت میکنی تابحال نشستی با خودت بگی شاید یه کسی به دلیل مشکلات مالی جو بد مدرسه وضعیت جامعه نتونسته نتایج مورد نظرش رو بگیره چه بسا خیلی باهوش تر از خیلیا حق نداره اگه روزی فرصتی براش فراهم شد برگرده و تحصیلش رو با جدیت ادامه بده؟؟؟؟با این کار فقط دارین میگین افراد مرفه بیان تحصیل کنن بقیه نیانمن متولد 1375هستم از شانس بدم خوردم به مدرسه هایی که جو تحصیلی خوبی درش حاکم نبود... انتخاب رشته خوبی نداشتم در میانه های راه اومدین بحث تاثیر معدلو مطرح کردین که چی؟؟ به نظرتون من اگه میدونستم تاثیر معدلو اضافه میکنن به کنکور سابقه تحصیلیم رو میزاشتم انقدر خراب بشه؟؟؟یعنی ما آرزو نداریم؟؟؟ لطفا یک طرفه قضاوت نکنید ممنون
  • علائی GB ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    29 2
    آقای حج فروش شما چه سمتی دارین؟ اینهایی که نام بردین همان کنکور خودمون میشود کهبنده با معدل 18 رتبه ام با تاثیر قطعی آموزش و پرورش حدود 27000 میشود و این یعنی من با این معدل باید با رشته های پرطرفدار خداحافظی کنم؟حتی معدل بیست هم شانس ترازی مثبت کنکور را از دست میدهد.شما دامنه محاسباتی تراز هارو بیشتر مطلالعه کنین لطفا
  • بی نام GB ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    28 3
    بجای تهمت زدن از طرح های پر ایراد آموزش و پرورش بگین آقای حج فروشسولات نهایی امسال لو رفت خیلی عالیسوالات هوش هفته پیش لو رفت درستهشما از تفکیک و تعداد 20هزار معدل 19 خبر داری یا نه؟؟ چطور تفکیک شوند؟؟؟فقط تاثیر مثبت98
  • کنکوری A1 ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    28 2
    انشالله که نظرم ثبت خواهد شد ‌نمیدونم کسی که این متن رو نوشته دنبال چه اهدافی هستش اما خودشون نواقص امتحانات نهایی رو هم گفتن در کنار تعریف و تمجیدشون یکی از ناقص ترین و ضعیف ترین نوع سنجش امتحانات نهایی هستش و البته برعکس کنکور سوالات امتحانات نهایی صرفا بر اساس حفظیات هستش اما کنکور مفهوم رو میخواد سند این ادعا هم اینه که اگر شما سر جلسه کنکور کتاب ببرید به سوالات نمیتونید جواب بدین ولی در امتحانات غیر استاندارد نهایی میتونید هیچ مافیایی وجود نداره این حرف شما توهین به داوطلبین کنکور امیدوارم چشماتون رو باز کنید و اون ۸۵ داوطلبی که قبل کنکور ازشون نظرسنجی میشه و با تاثیر قطعی مخالف هستند رو ببینید
  • محمد A1 ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    25 3
    در قانون مجلس ما چیزی به اسم حذف کنکور نداریم احتمالا شما به نفع خودتون از این قانون برداشت دیگه ای میکنید البته نماینده های مجلس به هیچ احدی اجازه نخواهند داد که برداشت ناصواب از قانون بشه میدونم که امثال شما اهمیتی به حرف دانش اموزا نمیدید اما مسئولین دلسوز ما هستن و قطعا کاری خواهند کرد که ما ضرری نبینیم کنکور خوب نیست ولی تاثیر قطعی به اینصورت قطعا از کنکور بدتره زیرا دو سد و استرس برای بچه ها میاره
  • یک دانش آموز A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    22 2
    قضیه خیلی واضحه ،اولا همه میدونیم که سطح کنکور کاملا بالاتر امتحان نهاییه،و پاسخ گویی ب کنکور نیازمند فهم عمیقه. دوما اگ مافیایی وجود داره همین شمایی هستین ک توجه نمیکنید اینجوری درآمد موسسات کنکور دوبرابر میشهی بازار جدید بنام امتحان نهایی هم ب تبلیغاتشون اضاف میشه سوما طبق آمار بیست و چند هزار معدل بالای 19داریم. چهارم اینکه ب وضوح اکثریت نزدیک ب 90دانش آموزا خواستار کنکور با تاثیر مثبت اند پس شما داری از جانب کی حرف میزنی
  • بی نام A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    14 0
    چرا هیچکس از سهمیه ۳۰ در صدی که باعث ورود افراد بی صلاحیت به دانشگاهها می شود حرفی نمی زنه.
  • مقدم A1 ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
    8 0
    با سلام. من کارشناس نیستم که در مورد بخش های مختلف نظر بدم. فقط واقعا نمی فهمم که یک موضوع به این واضحی که در کامنت های اکثر مردم دیده میشه رو اونهایی که متصدی قانون گداری در کشور هستن جواب نمیدن. چرا جواب نمیدن. آقا مردم میگن اگه کسی معدلش خوب نشه امکان تلاش مجدد ازش سلب میشه و با از دست دادن یکبار فرصت هیچوقت نمیتونه تصور کنه که در یک دانشگاه خوب و یک رشته خاص تحصیل کنه
  • مقدم A1 ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
    7 1
    یکبار برای همیشه نتیجه تاثیر معدل هست که استرسش از استرس کنکور بیشتره. وقتی فقط کنکور هست میشه خودتو دلداری بدی که نشد سال دیگه، دو سال دیگه و ... ولی اگه معدلت خوب نشه هیچ وقت دیگه جبران نمیشه
  • فاطمه IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    1 0
    جا دارد از جناب كاتب تشكر كنم كه نمی گذارند ما مردم نفهم تصمیمات اشتباه بگیریم.چون ما نمی فهمیم استرس چقدر برای سلامتیمان خوب است.چون ما نمی فهمیم نداشتن آینده چقدر لذت بخش است.چون ما نمیفهمیم كه آدمی كه نمره اش بیست نشده باید برود بمیرد.چون ما نمی فهمیم كسی كه پول ترمیم ندارد به درد دانشگاه رفتن نمی خورد.چون ما نمی فهمیم امتحاناتی كه تویش تقلب شده را باید توی سرنوشت بچه ها تاثیر داد چون انسان متقلب جربزه اش بیشتر است و بیشتر به درد كشور می خورد.چون ما نمیفهمیم این حق آقازاده هاست كه روی صندلی بهترین دانشگاه ها بنشینند نه ما و ما انسان های نفهم واقعا داریم این انسان های فهمیده و نازنین را عذاب می دهیم.اصلا ما نفهم ها چرا از مسئولین مطالبه داریم؟؟؟؟چون ما نفهم ها اصلا حالیمان نیست كه مسئولان
  • بی نام A1 ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    2 0
    چرا زندگی رو به کام ما تلخ کردید شب و روز نزاشتید برامون لغو کنید بابا چ گناهی کردیم ما اخه
  • بی نام IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    2 0
    خیلی ببخشید اون موقعی که ما توی حوزه های امتحانی می دیدیم که سوال ها دست به دست می چرخه و با همون سوال بچه ها نمره های بالا می گیرند کجا بودی؟؟ راستی قانون حذف کنکورچند سالی است لغو شده و طبق قانون ۸۵درصد رشته ها با توجه به معدل باید پر شود که این اتفاق افتاده.خوابتان به خیر باشد
  • بی نام BG ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    2 0
    لطفاً از نظر ریاضی اینکه هرکه معدل 15 به بالا دارد میتواند پزشکی قبول شود را اثبات کنید چون ما ها که مخالف تاثیر قطعی هستیم میتوانیم از نظر ریاضی اثبات کنیک که هرکه معدل 19 دارد نمیتواند پزشکی قبول شود با تاثیر قطعی معدل
  • بی نام A1 ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    2 0
    واقعا این حرفاتون جای تاسف داره واقعا که
  • سید حسن A1 ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    1 0
    واقعا که....چرا مردم رو از حقیقت دور میکند یه روزی باید پاسخگو باشید.یه مشت اراجیف که اصلا به طور علمی صحیح نیست رو تحویل ملت داده....این سطح از نااگاهی و بیسوادی در یک مسئول واقعا نوبره.
  • محمد A1 ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    0 2
    جناب حج فروش جز کارشناسان دلسوز تعلیم وتربیتن برای همین همیشه مورد غضب مافیای کنکور هستند
  • معلم GR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    2 1
    با سلام بنده معلمم و کارم آموزش و تعلیم و تربیت دانش آموز هست . بنده ی حقیر بعد اینکه سخنان آقای حج فروش رو خوندم تنها سوالی که به ذهنم خطور کرد این بود که این فرد این اطلاعات کاملا غلط و ناقص رو از کجا به دست آورده ؟ وقتی دانش آموزانم کارنامه ی کنکورشون رو برام میارن و میبینم که رتبه ی ۱۴۰۰ منطقه ی ۳ شدن و نمره ی معدل ۱۹ شون تو کارنامه بدون تاثیر مثبت نوشته این یعنی چی یعنی اگه تاثیر رو قطعی اعمال میکردن براش تاثیر منفی داشت . آیا این فرد که خودش رو کارشناس حوزه ی آموزش خطاب میکنه تا حالا هیچ کارنامه ی کنکوری رو از نزدیک ندیده و آیا با فاجعه ایی که میتونه تاثیر قطعی روی آینده ی دانش آموران این کشور بگذاره آشنا نیست؟ محاله که این اتفاق نیافتاده باشه
  • رها A1 ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    2 0
    ترمیم معدل کنیم ما که توی هزینه های کنکورموندیم چطور از پس هزینه های ترمیم معدل بربیایم از کجا بتونیم این همه هزینه کنیم هم منابع تشریحی بگیریم هم تستی