چهارشنبه 4 مهر 1397
سه شنبه 23 مرداد 1397 - 10:40:37 چاپ

شناسایی صدها پروتئین در خون به طور هم‌زمان توسط محققان کانادایی

دانش > پزشکی - ایرنا نوشت: محققان دانشگاه مک گیل کانادا موفق به ابداع یک روش ساده و ارزان شده‌اند که قادر به شناسایی صدها پروتئین موجود در یک نمونه کوچک خون به طور همزمان است.

پروتئین‌های موجود در نمونه خون نشانگرهای بیولوژیکی باارزشی هستند که اطلاعات مفیدی را در مورد سلامت در اختیار پزشکان قرار می‌دهند. تشخیص اغلب بیماری‌ها با بررسی نمونه خون صورت می‌گیرد. متأسفانه ابزار شناسایی این پروتئین‌ها از 50 سال پیش تاکنون پیشرفت زیادی نداشته است و با وجودی‌که بیش از 20 هزار پروتئین در بدن وجود دارد، ابزارهای کنونی فقط قادر به تشخیص یک نمونه درآن‌واحد هستند.

محققان دانشگاه مک گیل موفق به ابداع روشی شدند که قادر به شناسایی صدها پروتئین در یک نمونه کوچک خون است. این روش سریع و ارزان از رنگ‌های فلورسنت برای شناسایی پروتئین‌ها استفاده می‌کند. درواقع در این روش یک پلت فرم بارکد وجود دارد که هر رنگ نشانگر یک پروتئین است. سپس تعداد پروتئین‌ها توسط یک ابزار مبتنی بر لیزر شمرده می‌شود. محققان برای افزایش دقت این روش الگوریتمی را طراحی کرده‌اند که دقیقا نشان می‌دهد چه رنگی نشانگر کدام پروتئین است.

توسعه این روش و استفاده از آن در آزمایشگاه‌ها، گامی مهم برای تشخیص انواع بیماری‌هاست.

نتایج این مطالعه در نشریه Nature Nanotechnology منتشرشده است.