کشف فسیل‌های ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ساله

سیناپرس نوشت: تیمی بین‌المللی از پژوهشگران با شناسایی میکرو فسیل‌های موجود در رسوبات، تائید کردند که این فسیل‌ها بیش از ۳ میلیارد سال قدمت داشته و متعلق به قدیمی‌ترین شکل حیات در کره زمین هستند که باکتری‌ها از آن پدیدار شدند.

پژوهشگران در تحقیقات اخیر خود موفق به شناسایی و کشف بقایای میکرو فسیل‌های آبزی استریلی (Strelley Pool microfossils) با قدمتی برابر با ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون سال شدند. این موجودات دارای ویژگی‌های شیمیایی مشابه باکتری‌های مدرن هستند. دانشمندان با بررسی دقیق این بقایای فسیل‌شده، آن‌ها را در گروه موجودات زنده اولیه دسته‌بندی کرده و به‌این‌ترتیب می‌توان این یافته را قدیمی‌ترین شواهد حیات در کره زمین محسوب کرد.

تیمی مشترک از پژوهشگران مرکز IMPMC پاریس و دانشگاه کمبریج به سرپرستی دکتر جولین آلون (Dr Julien Alleon) بامطالعه ساختار و ترکیبات شیمیایی رسوبات باستانی موفق به کشف این فسیل‌ها شدند که از قدیمی‌ترین نمونه‌های باکتری نیز جوان‌تر و قدیمی‌تر محسوب می‌شدند. به باور پژوهشگران، این موجودات زنده را می‌توان بنیان‌گذار حیات در کره زمین محسوب کرد.

آن‌ها نتایج حاصل از تجزیه‌وتحلیل طیف‌سنجی جذب اشعه ایکس مبتنی بر دستگاه تقویت و تسریع ذرات باردار الکترونی از میکرو فسیل‌های استریلی را با موارد مشابهی که در سواحل دریاچه سوپریور (Lake Superior) در کانادا کشف‌شده بود و ۱٫۹ میلیارد سال پیشینه داشت، مقایسه کرده و نتایج را با نمونه‌های باکتری‌های مدرن تطبیق دادند. تمام ویژگی‌های موجود در این نمونه‌ها، ساختار مشابهی را نشان می‌دهد و این موضوع تائید می‌کند که مواد شیمیایی باقی‌مانده از همان بلوک‌های ساختمانی ساخته‌شده‌اند و از این طریق منشأ زیستی را پشتیبانی می‌کنند.

 

دکتر جولین آلون در این رابطه گفت: «چند نکته مهم وجود دارد که می‌توان از این تحقیقات استنباط کرد: اولاً یافته‌های ما نشان می‌دهد ما که ویژگی‌های عنصری و مولکولی این میکرو فسیل‌های با باقی‌مانده‌های بیولوژیکی تطبیق داشته و با فرآیندهای فسیل سازی تجزیه می‌شود. این مسائله به‌طور مؤثری نشان‌دهنده منشان بیولوژیکی میکرو فسیل‌های استریلی است. از سوی دیگر شواهدی وجود دارد که بر اساس آن می‌توان ادعا کرد این میکرو فسیل‌ها درواقع قدیمی‌ترین نمونه در جهان هستند. ثانیاً: این فسیل‌ها انعکاسی از قدیمی‌ترین نشانه‌های حیات در شرایط فوق‌العاده‌ای که در بیش از ۴٫۳ میلیارد سال از آن گذشته محسوب می‌شوند که طی این مدت‌زمان طولانی باقی‌مانده‌اند. ما از ساختار مولکولی میکرو فسیل‌ها می‌دانیم که آن‌ها مدتی طولانی در معرض دمایی بالا تا ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد قرار داشتند.»

 کشف فسیل‌های ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ساله

پرفسور ویکی بنت (Vickie Bennett) از پژوهشگران دانشگاه ملی استرالیا در این رابطه اعلام کرد: «این پروژه در حقیقت یک مطالعه بسیار هیجان‌انگیز و مبتنی بر روش جدیدی از تجزیه‌وتحلیل است که شواهد قانع‌کننده‌ای مبنی بر اینکه گیاهان دارای میکرو فسیل‌های بیوژن هستند را ارائه می‌دهد. این یافته در مقایسه با مدارک کشف‌شده دیگر درباره شکل‌گیری حیات از سنگ‌های Strelley Pool، ازجمله استروماتلیت ها به‌عنوان مایع میکروبی تفسیر شده است و تائید می‌کند که حداقل سن برای شکل‌گیری حیات در کره زمین ۳٫۴ میلیارد سال است.»

شرح کامل این پژوهش در کنفرانس شیمی خاک گلد اشمیت (Goldschmidt geochemistry conference) در بوستون ارائه‌شده و به‌صورت یک مقاله در ژورنال تخصصی این اجلاس با عنوان Geochemical Perspectives Letters منتشرشده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 798357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =