تسنیم نوشت: رئیس دفتر رئیس‌جمهور تصریح کرد: شرایط امسال نسبت به سال گذشته متفاوت بود. موضوع بدعهدی آمریکا که ما مطرح کردیم موضوعی قابل پذیرش بود.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، در برنامه "نگاه یک" اظهار داشت: در جلسه روز سه‌شنبه و طبق عرف در افتتاحیه معمولا باید سخنانی با وزانت مطرح شود و این که ترامپ درباره کشورهای مختلف از ادبیات سخیف استفاده کرد، سطح سخنرانی را پایین آورد. این که بعد از سخنان او، حضار خندیدند بحث معمولی نیست و نشان می‌دهد ترامپ در این یک سال و نیم، نتوانسته رفتار خود را بسازد.

وی درباره اظهارات نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل تصریح کرد: سخنان نتانیاهو تازگی ندارد. او همیشه برای ایران یک سورپرایز دارد و حرف او خریدار ندارد. پس از سخنان او رسانه‌ها گفتند مباحثی که در گذشته مطرح کرده بود، درست نبود. نتانیاهو و ترامپ در توهم به سر می‌برند و نگاه دیگری نسبت به خود و دنیا دارند. کسی که سلاح هسته‌‌ای دارد و عضو آژانس بین‌المللی اتمی نیست، چطور به خودش اجازه می‌دهد این حرف‌ها را بزند.

واعظی درباره واکنش رهبران کشورهای جهان در خصوص خروج آمریکا از برجام گفت: رسانه‌ها و رهبران کشورهای جهان سخنرانی آقای روحانی را در مقابل سخنان ترامپ قرار می‌دادند. ما شاهد این بودیم که سخنرانی با ادبیات غیرسیاسی و سخیف ترامپ در مقابل سخنرانی حقوقی، سیاسی و منطقی رئیس‌جمهور کشورمان قرار داده شد. رهبران کشورهای اروپایی به دنبال چند جانبه‌گرایی بوده ولی آمریکا به دنبال یک‌جانبه‌گرایی است.

اهم اظهارات واعظی به شرح زیر است:

عربستان، امارات و آمریکا بازارهایی برای نوسان قیمت ارز ایجاد کردند

* فشار فعلی دشمن بر مسئله ارز است. در حال حاضر عربستان، امارات و آمریکا بازاری در هرات، دوبی و سلیمانیه درست کردند تا قیمت ارز را در این بازار بالا ببرند و این افزایش قیمت بر بازار ایران تاثیر بگذارد. باید تعامل جدی بین تولیدکنندگان، کسبه، دولت و همچنین مردم به وجود بیاید تا از این دورانی که فشار اقتصادی وجود دارد در این 2 ماه عبور کنیم. وظیفه دولت، صدا و سیما و رسانه‌ها است که مسائلی را برای مردم بازگو کرده تا شایعات جایی باز نکنند و مردم به اندازه نیاز خود خریداری کنند.

مردم نگران نباشند، کالاهایی که از خارج وارد می‌کنیم خریداری کردیم و اولویت ما سفره مردم، ارزاق و دارو است.

* {در پاسخ به این پرسش که برخی می‌گفتند نباید در مجمع عمومی سازمان ملل امسال شرکت کنیم و برخی دیگر می‌گفتند باید دولت حضور پرقدرت داشته باشد، تصمیم دولت در این باره چه زمانی قطعی شد}: با توجه به اینکه اعضای شورای 25 نفره امنیت هر ماه یک رئیس دارد و اتفاقا نوبت به ریاست آمریکا رسید. رسم این است در دوران مجمع جلسه هم‌اندیشی درباره مسائل مختلف باشد و ترامپ نیز اعلام کرده بود، من رئیس جلسه هستم و موضوع جلسه ایران است.بعد از مطرح شدن این مطالب برخی گروه‌های سیاسی و دلسوزان می‌گفتند، خوب است رئیس‌جمهور به نیویورک نرود و برخی دیگر می‌گفتند، هر جا غیبت کردیم، متضرر شدیم، با حضور و طرح مواضع مخاطبین خود را می‌یابیم و حضور ما ضرر نیست.

* بعد از مشورتها تصمیم به رفتن گرفته شد. جلسه شورای امنیت که می‌خواستند درباره ایران برگزار شود، آمریکا مجبور شد، عقب‌نشینی کند. جلسه با موضوع عدم اشاعه برگزار شد و همه کشورهای عضو از برجام دفاع کردند.

* {در پاسخ به پرسشی درباره حاشیه‌سازی‌های آمریکا که گفته می‌شد، امکان دیدار ترامپ با رئیس جمهور ایران وجود داشت}: شرایط ترامپ شرایط خوبی نیست. در آبان‌ماه انتخابات بسیار مهم مجلس نمایندگان پیش‌روی آمریکاست و همچنین یک سوم مجلس سنا و برخی از استانداران ایالات محتلف، نتیجه انتخابات مهم خواهد بود و دو حزب آمریکا تلاش می‌کنند، نتیجه را تغییر دهند.

* ترامپ با کره‌شمالی مذاکره کرد، جوابی نگرفت و سعی می‌کرد با ایران به تفاهم برسد. مرتب از مقامات مختلف آمریکا مسئله مذاکره مطرح می‌شد. مذاکره برای مذاکره معنی ندارد و باید معطوف به نتیجه و هدف باشد. ما گفتیم در گذشته مذاکره شد و به برجام رسید. آمریکا اول باید به تعهدات خود در برجام عمل کند و بعد می‌تواند حرف دیگری بزند.

* شرایط امسال نسبت به سال گذشته متفاوت بود. موضوع بدعهدی آمریکا که ما مطرح کردیم موضوعی قابل پذیرش بود.

بدعهدی آمریکا امسال موضوعی قابل پذیرش در سفر به نیویورک بود

* {در پاسخ به این پرسش که واکنش پنهان آقای روحانی درباره پیشنهاد دیدار ترامپ چه بود}: شخصیت ترامپ را تجزیه و تحلیل کرده بودیم. او شخصیت باثباتی ندارد، وقتی سه‌شنبه ساعت 7 صبح توئیت کرد که من برای رئیس‌جمهور ایران که مردی دوست داشتنی است احترام قائلم و ساعت 10:30 صبح همان روز در سخنرانی از الفاظی که هیچ سیاستمداری استفاده نمی‌کند استفاده کرد، دیدیم که روی حرف او نمی‌شود، حساب کرد.

محمود واعظی

* {در پاسخ به سوال مجری درباره دیدارها و مذاکرات صورت گرفته}: در این سفر 17 دیدار از ابتدای صبح تا آخرین شب صورت گرفت. 3 مصاحبه با شبکه‌های سی‌.بی‌.اس، سی‌.ان‌.ان و یک کنفرانس مطبوعاتی بود. دیدار با نخبگان و سیاستمداران آمریکا، ملاقات با مسلمانان و رسانه‌های مهم آمریکا از دیگر برنامه‌های این سفر بود. در ملاقات‌ها ابتدا بحث دوجانبه با توجه به مسائل اقتصادی یکی از اهداف ما در تنظیم روابط اقتصادی با کشورها بود و مسئله دوم شرایط منطقه بود. سومین موضوع مسئله برجام و پیامدهای خروج آمریکا از آن بود.

* {در پاسخ به سوال مجری درباره دیدار رئیس‌جمهور با مدیر اجرایی صندوق بین‌المللی پول}: نماینده ما در این صندوق فردی است که در بانک مرکزی سابقه مسئولیت دارد و همچنین عضو شورای اصلی این صندوق است و ارتباط خوبی با نمایندگان کشورها دارد. این صندوق تلاش می‌کند در مسائل سیاسی بی‌طرف باشد و خود را حامی اعضا می‌داند. اعلام آمادگی کردند که توان خود را در همکاری با ایران در این مقطع که آقای روحانی گفت، تحریمهای آمریکا علیه حقوق بشر و علیه مردم ایران است، انجام دهد و قرارهایی برای آینده گذاشته شد.

214214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 808463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =