سیدمصطفی هاشمی طبا در روزنامه شرق نوشت:آیت‌الله اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی فرموده‌‌اند آنان ‌که به CFT رأی داده‌‌اند، منطقشان «نمی‌توانیم، می‌ترسیم، تنها می‌مانیم است اما متقین می‌گویند، می‌توانیم نمی‌ترسیم، خدا با ماست. می‌گویند اگر FATF را نپذیریم، پول به ما نمی‌دهند و ما را محاصره می‌کنند، ارز به ما نمی‌دهند، مگر شما به‌خاطر این مسائل انقلاب کردید؟».

بايد به ايشان گفت مگر مردم به‌خاطر گاز، بنزين، نان، لباس، هواپيما، سفر حج، سفرهاي تفريحي و وسايل زندگي انقلاب کردند که كشور نفت به خارجيان کافر مي‌فروشد و با پول آن به اقتصاد کفار کمک مي‌کند و از آنها خريد مي‌کند و کارخانه‌هاي آنها را به رونق مي‌آورد؟

البته اين نوع مواضع مي‌تواند انگاره‌اي درست باشد، به‌شرطي‌که اگر به آن اعتقاد دارند، از گراني روزافزون ارز خارجي، نبود حقوق کارمندان دولت، اقتصاد نابسامان، کمبود کالا در کشور و گراني‌هاي پيش‌بيني‌پذیر، کمبود دارو و هزاران مسائل شبيه به آن گله نکنند.

مگر ما براي اين کالاها و ارز خارجي انقلاب کرده‌ايم؟ افرادي مثل ايشان که اتفاقا نظراتشان هم از ديدگاهي صائب است، تبعات هر تصميم براي جامعه و مردم را بايد مسئولانه بشکافند و راه‌حل‌هاي موردنظر و سبک زندگي موردنظرشان رابراي مردم بگويند.نه آنکه شعار انقلابي دهند و در برابر مسائل اقتصادي و اجرائي ديدگاه باز و آزادگرايانه داشته باشند و تبعات سياست‌هاي مدنظر را به مردم نگويند و از دولت مطالبه کنند.

بدون ترديد پيوستن به FATF مثل هر قرارداد خارجي و معاهده بين‌المللي (اگر از محاسن آن بگذريم)، مقررات کاملا مطلوب مسئولان نيست و چه بهتر بود در داخل و بر حسب قوانين داخلي، با تروريسم و پول‌شويي برخورد مي‌شد؛ کمااينکه در سطح بين‌المللي ايران عملا با تروريسم مقابله‌ای جدي کرده است. اما مخالفان تصويب FATF اگر صداقت دارند، بايد همان‌طور که با قوي‌ترين جملات و تندترين کلمات، به موافقان هجمه مي‌برند، با پذيرش مسئوليت ايران بدون برجام و بدون FATF، شرايط بعد از آن را براي مردم تبيين کنند؛ نه اينکه در باد شعارها و کلمات دهان‌پرکن و ظاهرا انقلابي بخوابند؛ یعنی با تشريح دلايل مخالفت و نيز بيان تبعات سياسی آنها، درخواست رفراندوم براي تأييد نظر خودشان کرده، جمعيت چند صد نفري مجهز به موبايل‌هاي سامسونگ و اپل را در مخالفت با FATF هدايت کنند.

اتفاقا در همين راستا، دکتر ولايتي حرف به‌حقي زده بود که موجب حمله بسياري از افراد به ايشان شد. حرف ايشان در حقيقت چنين بود که افراد انقلابي و پايمرد به انقلاب، آن‌قدر مي‌ايستند تا مثل يمني‌ها با يک دمپايي، لنگ و کلاشنیکف بجنگند و در حقيقت آينده را به درستي تصوير کرده بود.

متأسفانه روحاني نيز توان گفت‌وگو با مردم و ذکر مشکلات خود را ندارد و تکليف اجباري و قانوني خود را براي مردم و تلاش براي تحقق وظايف خود را تشريح نمي‌کند و فقط به ارائه تصاوير زيبا (و البته عمدتا ناشدني) مي‌پردازد. به نظر مي‌رسد اين راه را به‌عنوان حفظ آبروي نظام و ايجاد‌نکردن تنش در جامعه برگزيده است که البته از اين نقطه‌نظر پسنديده و پذیرفتنی است، اما به‌هيچ‌وجه جبران مافات نکرده و مردم را به شرايط اداره کشور آگاه نكرده و بدتر از همه، پاسخ درستی به مخالفان نمي‌دهد.

دولت بايد صادقانه عيب‌هاي خود را بپذيرد و علت سياست‌هاي خود را براي مردم تشريح کند. برای مثال، در مقابل انتقاد از اينکه چرا اجازه واردات مي‌دهد، بايد تشريح کند مجلس يک هزينه 340 ميليارد توماني در قانون بودجه 97 براي دولت پيش‌بيني کرده است و دولت بايد به اين درآمد دست پيدا کند و اين کار را با فروش ارز (براي واردات کالا و درآمد گمرک حاصل از آن)، فروش ارز در بازار آزاد يا به مسافران سفرهاي خارج، اخذ ماليات درآمد و ماليات بر ارزش افزوده تأمين مي‌کند.

بگويد اگر چنين نکند، درآمد حاصل نمي‌شود و نمي‌تواند حقوق و مزاياي کارکنان دولت، يارانه‌ها و ديگر هزينه‌هاي مربوطه را بدهد و اگر تجارت خارجي ما به‌خاطر عدم تصويب FATF لنگ شود، بايد به طريق غيررسمي و از طريق دلالان بين‌المللي که همگي وابسته به استکبار جهاني هستند، با صرف هزينه‌هاي زياد، مقدار اندکي نفت بفروشد و صادرات کالاهاي ديگر کشور هم متوقف مي‌شود.

اين در شرايطي است که مثلث عغع (عبري، غربي، عربي) در چهره مثلث بپت (بولتون، پمپئو، ترامپ) به نمايندگي از يکي از مثلث‌هاي پرچم اسرائيل عليه جمهوري اسلامي برخاسته‌‌اند و البته ستاره داوود هنگامي کامل مي‌شود که از داخل گوشه ديگري بر آن الحاق شود؛ ستاره‌اي که هماهنگ با آن مثلث شوم، با سخنگويي ترامپ که برجام را مخالف منافع آمريکا دانسته و از آن خارج شده است، مي‌خواهد ايران را از برجام خارج کند؛ يعني بنا بر نظر ترامپ که تداوم برجام را مامخالف منافع آمريکا دانست، برجام را نابود کند و اين مخالفان داخلي در لباس انقلابي و دلسوزی براي انقلاب، مي‌خواهند ستاره داوود را کامل کنند.

وزير امور خارجه کشورمان که امروز تمام‌قامت به دفاع از جمهوري اسلامي برخاسته و در خدمت ايشان هیچ ‌ترديدی نیست، در مجلس به‌صراحت گفت قول نمي‌دهيم مشکلات ما با تصويب FATF حل مي‌شود، اما قول مي‌دهيم بهانه را از دست آمريکا بگيريم. آيا شعاردهندگان مخالف تصويب FATF تصور کرده‌‌اند اگر ايران نتواند هيچ‌گونه مراوده بانکي داشته باشد و دست اتحاديه اروپايي را با اين اقدام پس بزند و حتي چين و روسيه نتوانند با ايران معامله بانکي داشته باشند، چگونه بايد زيست خود را تداوم بخشد و چه ميزان بايد هزينه بپردازد؟ آيا با اين اقدام اميد مردم ما را زياد مي‌کنند، يا مردم را مأيوس به آينده مي‌كنند؟ بايد با تدبير، اجزای اين مثلث را در هم شکست تا جمهوري اسلامي پرتوان، همچنان در صحنه بين‌المللي نقش‌آفريني داشته و در صحنه داخلي به توسعه پايدار  دست يابد.

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 812340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =