رصد ۶٨ درصد جمعیت کرمانشاه از لحاظ ابتلا به فشار خون و دیابت/این ٢ بیماری عامل مهم مرگ و میر هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: ۶۸ درصد جمعیت استان کرمانشاه به لحاظ فشار خون و دیابت غربالگری شده‌اند و افراد زیادی را شناسایی کرده‌ایم که به بیماری مبتلا شده‌ و خودشان هم اطلاعی نداشتند.

قباد محمدی در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین کرمانشاه، اظهار کرد: مهمترین عامل مرگ و میر و همچنین از کار افتادگی در حال حاضر فشار خون و دیابت است.

وی افزود: در کل جهان خصوصا در کشورهای توسعه یافته عامل اول مرگ و میر و از کار افتادگی خصوصا از کار افتادگی اندام‌هایی مثل کلیه، کبد و حتی اندام‌هایی مانند چشم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: فشار خون علل مختلفی می‌تواند داشته باشد ولی مهمترین عللی که برای فشار خون است سبک زندگی، فعالیت بدنی و تغذیه است.

وی عنوان کرد: با افزایش سن احتمال مبتلا شدن به فشارخون بیشتر می‌شود به همین دلیل پویش ملی فشار خون و دیابت را در کل کشور برای افراد بالای ۱۸ سال انجام می‌دهیم.

محمدی ادامه داد: بیماری دیابت و فشار خون متاسفانه یک بیماری خاموش است و افرادی که مبتلا می‌شوند در مراحل اولیه از بیماری خود اطلاعی ندارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: یکی از ریسک فاکتورهای هر ٢ بیماری چاقی و اضافه وزن است و کشور ما به دلیل سبک زندگی غلط در حوزه چاقی جزء کشورهای اول جهان است.

محمدی گفت: وزارت خانه یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های خود را در حوزه فشارخون و دیابت اختصاص داده است که از ۲۰ آذر ماه لغایت ۱۵ دی ماه پویش ملی فشارخون و دیابت در کشور ادامه دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه افزود: تا کنون ۶۸ درصد جمعیت استان کرمانشاه غربالگری شده‌اند و افراد زیادی را شناسایی کرده‌ایم که به بیماری مبتلا شده‌ و خودشان هم اطلاعی نداشتند.

وی عنوان کرد: این ۲ بیماری جزء بیماری‌هایی است که درمان دارد و اگر بیماران دارو تهیه کنند و اصلاحیه‌ای در سبک زندگی خود داشته باشند بیماریشان کنترل می‌شود و عوارض این بیماری‌ها بسیار کاهش پیدا می‌کند.

محمدی گفت: اگر افراد مبتلا زود شناسایی شوند عوارض بعدی که ممکن است دیالیزی شوند و کلیه‌های خود را از دست بدهند و کوری چشم بگیرند و یا به کبدشان آسیب برسد کاهش می‌یابد.

وی عنوان کرد: در پویش ملی فشار خون و دیابت با فشارسنج‌های دیجیتال که دقت کمتری دارند فشار افراد اندازه گیری می‌شود و اگر فشار آن‌ها بالا باشد از فشارسنج‌های عقربه‌ای استفاده می‌کنیم.

محمدی خاطرنشان کرد: در سامانه سیب که متعلق به وزارت بهداشت است تمام جمعیت را در حوزه روستایی و شهری داریم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1852264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =