مبارزه بیولوژیک با آفات کشاورزی در ۲۳ هزار هکتار از زمین‌های کرمانشاه

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه از مبارزه بیولوژیک با آفات کشاورزی در ۲۳ هزار هکتار از زمین‌های استان کرمانشاه خبر داد.

کیومرث اکبری در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین کرمانشاه، اظهار کرد: در سال زراعی گذشته در سطح ۲۳ هزار و ۷۶۵ هکتار مبارزه بیولوژیک با آفات کشاورزی در حوزه نخود، گوجه فرنگی و ذرت انجام شده و در تمامی شهرستان‌هایی که دارای این سه محصول هستند کار صورت گرفته است.

وی افزود: مبارزه بیولوژیک با آفات کشاورزی به این معنا است که ما از موجودات، عوامل یا مواد مفید برای کنترل عوامل خسارت‌زا استفاده کنیم، مثلا از زنبورهای شکارچی علیه آفات استفاده می‌کنیم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه تصریح کرد: چندین عامل وجود دارد که از آنها به عنوان آفت‌کش استفاده می‌کنیم، در کرمانشاه از زنبور هابروبراکون ( علیه کرم میوه‌خوار نخود، گوجه فرنگی و کرم‌های ساقه ذرت استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته از زنبور تریکوگراما علیه آفات انار هم استفاده کردیم و همچنین از کنه سورسکی علیه آفات گلخانه‌ها بهره گرفته شده است، در حال حاضر روی اوریوس کار می‌کنیم که امکان استفاده از آن در استان فراهم شود.
اکبری در خصوص هزینه‌های صرف شده خاطرنشان کرد: برای موارد مطرح شده هزینه‌هایی صرف شده است که نیمی از آن‌را دولت پرداخت کرده و باقی مانده آن توسط خود کشاورزان پرداخت شده است.

وی در خصوص قراردادهای تولید گفت: با پنج واحد تولیدکننده عوامل مفید قرارداد تولید بسته شده، در تمامی مراحل تولید و نظارت بر کمیت و کیفیت حضور داشته‌ایم و خوشبختانه با بازخورد مثبت کشاورزان مواجه بوده‌ایم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه تشریح کرد: رضایت کشاورزان نسبت به سال‌های گذشته در حال افزایش است و برنامه داریم که برای سال زراعی آینده سطح حال حاضر را ارتقا دهیم، از طرفی از اعتبارات ملی، استانی و جهش تولید برای انجام این طرح استفاده کردیم‌.

وی اضافه کرد: مبلغی حدود ۲۳میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح هزینه شده، برای هر زنبور یک هزار ریال پرداخت شده است.

اکبری در خصوص مطالبه از کشاورزان گفت: انتظار ما از کشاورزان این است که علاوه بر داشتن همکاری لازم، از این روش‌ها به جای استفاده از سموم بهره گیرند، زیرا در این صورت محصول سالم تولید می‌شود، آسیبی به طبیعت وارد نمی‌شود، تبعات زیست‌محیطی نخواهد داشت و هزینه کم‌تری نسبت به مبارزه شیمیایی صرف می‌شود.

وی ادامه داد: انتظار دیگر ما این است که کشاورزان در حفظ موجودات مفید رهاشده کوشا باشند، زیرا اگر به مدت چند سال سم‌پاشی صورت نگیرد، این موجودات در طبیعت باقی می‌مانند و در این صورت ممکن است دیگر نیازی به مبارزه بیولوژیک و شیمیایی نداشته باشیم.

اکبری در پایان گفت: برنامه ما برای سال زراعی جاری شامل بستن قرارداد تولید سوش (نگهداری باکتری در زمان طولانی) با یکی از استادیوم‌ها است که امکان تولید سوش اولیه برای ۳۰ هزار هکتار را فراهم می‌کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1852757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =