«بذر مال» در کرمانشاه قبل از کاشت هر محصولی انجام می‌شود

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: عمل بذر مال قبل از کاشت هر محصولی با سموم مورد نیاز در کرمانشاه انجام می‌شود.

کیومرث اکبری در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین کرمانشاه، اظهار کرد: محصولات گندم، جو، چغندر و درصد زیادی از نخود و سایر محصولات در استان کرمانشاه بدون بذرمال کشت نمی‌شوند.

وی افزود: به صورت عام ضد عفونی بذر را بر علیه قارچ‌های خاکزاد استفاده می‌کنیم و این اقدام بسیار مهم و ضروری است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: بذرهای تمام محصولات کشاورزی باید بذرمال شود اما اینکه این کار را خود کشاورزان انجام دهند یا نه بستگی دارد که بذر از کجا تامین شده است.

وی عنوان کرد: بذری که از خارج بیاید همانجا ضد عفونی شده است مثلا بذر چغندری که خریداری می‌کنیم همان‌جا ضد عفونی شده یا بذر گندمی که کارخانه‌های تولید بذر تولید می‌کنند ضدعفونی شده است.

اکبری ادامه داد: اما بذر خود مصرفی کشاورزان را خودشان باید ضدعفونی کنند یا به شرکت ها یا واحدهای ضدعفونی بدهند تا برایشان ضدعفونی کنند.

وی اذعان کرد: چیزی بین ۶٠ الی ۶۵ درصد بذرهای کشاورزان خود مصرفی است و خودشان ضدعفونی می‌کنند و می‌کارند.

این مسئول افزود: حدود ٣۵ الی ۴٠ درصد بذر مورد استفاده در استان از کارخانه ها است و مابقی خود مصرفی هستند.

اکبری در رابطه با آموزش دیدن کشاورزان برای ضدعفونی ابراز کرد: ١٠٠ درصد آموزش دیده‌اند اما ما مدام در رابطه با ضدعفونی برنامه تلویزیونی، رادیو، وبینار و اطلاعیه داریم مگر اینکه کشاورزی خودش نخواهد ضدعفونی کند.

وی ادامه داد: از ۵٠ الی ۶٠ سال پیش ضدعفونی بذر به عنوان یکی از ملزومات کار کشاورزی جا افتاده است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: همه کشاورزان می‌دانند اگر ضدعفونی نکنند؛ گندم و جو دچار کوران می‌شوند و کشاورزی که ضدعفونی بذر گندم و جو را انجام نداده باشد احتمال آلوده شدن محصولش به انواع سیاهک ها هست.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1853905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =