کتاب «الفبای زندگی؛ خواندن و نوشتن به‌مثابه زیستن» منتشر شد

نعمت الله فاضلی در این کتاب،‌ به رابطه عمیق و تنگاتنگ خواندن و نوشتن با زندگی روزمره اشاره کرده و به تفصیل در باره چگونه زیستن در جهان امروز که بدون سواد پایه و سواد کاربردی ناممکن است، توضیح می دهد. این مسئله آن زمان دارای اهمیت می شود که بدانیم آمار تکان‌دهنده مربوط به سرشماری ملی جمعیت بی‌سواد و کم‌سواد را بالغ بر بیست و یک میلیون نفر اعلام کرده و این جمعیت بی سواد در سرنوشت توسعه نیافتگی کشور نقش تعیین کننده خواهند داشت

گروه اندیشه: کتاب «الفبای زندگی؛ خواندن و نوشتن به‌مثابه زیستن»، نوشته دکتر نعمت الله فاضلی منتشر و به بازار نشر کتاب عرضه شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کتاب «الفبای زندگی؛ خواندن و نوشتن به مثابه زیستن» تازه‌ترین اثر دکتر نعمت‌الله فاضلی، استاد رشته انسان‌شناسی و مطالعات فرهنگی، است. او در این کتاب به مسئله سواد و خوانایی و نویسایی در ایران معاصر می‌پردازند و بر این باور است که غفلت بزرگی در باره اهمیت و اولویت سوادآموزی همگانی در حوزه های عمومی و دانشگاهی روا شده به نحوی که غفلت مذکور گریبان سیاستگذاران گرفته است. او معتقد است مسئولان نباید نسبت به فقر سواد چه در اقشار جدا افتاده از مدرسه و چه انبوه باسوادان مدرسه‌ای و دانشگاهی که گرچه سواد پایه دارند اما قادر به استفاده بهینه از آن نیستند، بی‌اعتنا باشند.
نعمت الله فاضلی در این کتاب،‌ به رابطه عمیق و تنگاتنگ خواندن و نوشتن با زندگی روزمره اشاره کرده و به تفصیل در باره چگونه زیستن در جهان امروز که بدون سواد پایه و سواد کاربردی ناممکن است، توضیح می دهد. این مسئله آن زمان دارای اهمیت می شود که بدانیم آمار تکان‌دهنده مربوط به سرشماری ملی جمعیت بی‌سواد و کم‌سواد را بالغ بر بیست و یک میلیون نفر اعلام کرده و این جمعیت بی سواد در سرنوشت توسعه نیافتگی کشور نقش تعیین کننده خواهند داشت. رابطه انسان با کتاب، موضوع بخش دوم کتاب است که فاضلی به آن پرداخته و در چند فصل توضیح می دهد که چرا مطالعه کتاب، جزئی مهم از روند پیشرفت و توسعه ملی است.

کتاب «الفبای زندگی؛ خواندن و نوشتن به‌مثابه زیستن» منتشر شد

در پشت جلد این کتاب آمده است: «سواد و نوشتار پیوندی ناگسستنی با سرشت و سرنوشت جوامع معاصر دارد. سوادآموزی، فرهنگ‌آموزی در دنیای مدرن است. انسان معاصر با آموختن و ارتقای سواد است که جهان جدید را تجربه می‌کند. کم‌توجهی به سواد، انسان‌ها را از دنیای امروز به حاشیه پرت می‌کند و فرودست می‌سازد. انبوه فرودستان امروزی محصول کم‌توجهی به سوادآموزی هستند. انسان‌های کم‌سواد و بی‌سواد توانایی تعامل خلاق با جهان امروزی را از دست می‌دهند. مخاطبم در این یادآوری و مقاومت ابتدا سیاستمداران و سیاستگذاران است، چه، آنها هستند که مسئولیت حکمرانی و نظام آموزشی را عهده‌دار شده‌اند. اما دیگر اعضای جامعه از محققان، معلمان تا فعالان مدنی و شهروندان عادی هم سهم و نقشی در فراموشی سواد و کیفیت آن دارند. این تلاشی است به این امید که داستان سواد و خواندن و نوشتن فراموش نشود.»

فهرست فصول کتاب الفبای زندگی به شرح زیری است:
۱. خواندن و نوشتن به‌مثابه زندگی
۲. نوشتن : کنش فردی است یا اجتماعی؟
۳. کودکِ نویسا و تخیّل جامعه‌شناختی
۴. مسئله تربیت ادبی در ایران امروز
۵. اخلاق و سواد در ایران معاصر
۶. چگونه بنویسیم؟
۷. چگونه بخوانیم؟
۸. زیستن در دنیای کتاب
۹. کتاب چگونه و چرا فرهنگ را می‌سازد؟
۱۰. خطر نفرت از کتاب
۱۱. کتاب‌ها و کبوترها

216216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1906163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =