مطابق شاخص آسیب‌پذیری جامع، قاره‌های آسیا و آفریقا بزرگ‌ترین قربانیان فجایع زیست‌محیطی حاصل از تغییرات آب‌وهوایی خواهند بود و در مقابل، کشورهای منطقه اسکاندیناوی کمترین آسیب را خواهند دید.

محبوبه عمیدی: تغییرات آب‌و‌هوایی تعادل جوی و بارش‌ها را در گوشه و کنار کره زمین به هم زده است. سیل مرگبار در پاکستان، آتش‌سوزی‌های گسترده در مسکو، تغییرات آب‌و‌هوایی شدید در کانادا و اروپای غربی تنها بخشی از این اثر هستند و تحقیقات نشان می‌دهند طی 30 سال آینده تعداد دیگری از کشورهای جهان، قربانی این تغییرات خواهند بود. فکر می‌کنید نقطه امنی وجود داشته باشد؟

به گزارش نیوساینتیست؛ شرکت تحلیل داده‌های خطر Maplecroft مستقر در انگلیس، نقشه‌ای از شاخص آسیب‌پذیری جامع را تهیه کرده که نشان می‌دهد کشورهای منطقه اسکاندیناوی شامل سوئد، دانمارک، نروژ و بخش‌هایی از فنلاند همراه با ایرلند و ایسلند کمترین آسیب را از تغییر شرایط آب‌و‌‌هوایی خواهند دید و در مقابل ساکنان آسیا و قاره آفریقا که همیشه درگیر مشکلات متعددی بوده است، قربانیان اصلی این تغییرات خواهند بود. از 16 کشور فوق‌العاده آسیب‌پذیر، 10 کشور آسیایی و 6 کشور آفریقایی هستند.

نقشه آسیب پذیری

توضیح نقشه: آسیب‌پذیرترین کشورها که با رنگ آبی مشخص شده‌اند به ترتیب عبارتند از بنگلادش، هند، ماداگاسکار، نپال، موزامبیک، فیلیپین، هائیتی، افغانستان، زیمباوه، میانمار، اتیوپی، کامبوج، ویتنام، تایلند، مالاوی و پاکستان. امن‌ترین کشورهای جهان هم که با رنگ سبز به نمایش درآمده‌اند، به ترتیب عبارتند از نروژ، فنلاند، ایسلند، ایرلند، سوئد، دانمارک، استونی، قطر، لتونی، لیتوانی و هلند. برای مشاهده نقشه بزرگ، اینجا را کلیک کنید)

این تحلیل که بر پایه 40 تحقیق انجام‌شده، عوامل متعددی مانند احتمال وقوع فجایع زیست‌محیطی، تراکم جمعیت هر کشور، فقر و وابستگی به کشاورزی در کنار زیرساخت‌ها و توانایی دولت‌ها برای کمک به آسیب‌دیدگان را شامل می‌شود.

بنگلادش در صدر قربانیان فجایع زیست‌محیطی قرار گرفته است. جمعیت زیاد این کشور در کنار فقر گسترده در جوامع روستایی و خطر طغیان سیل این کشور را آسیب‌پذیرترین کشور جهان قرار داده است. دومین کشور در خطر، هندوستان با جمعیتی بالای 1میلیارد نفر و فقر گسترده است. دیگر کشورهای آسیایی مانند نپال، فیلیپین، افغانستان، برمه، کامبوج و پاکستان که هنوز درگیر ویرانی‌های سیل پیشین است، کشورهای آسیب‌پذیر دیگری هستند که در این فهرست قرار گرفته‌اند. کشورهای آفریقایی ماداگاسکار، موزامبیک، زیمباوه، اتیوپی و مالاوی نیز آسیب‌پذیرترین کشورهای قاره سیاه عنوان شده‌اند.

ایرانهمان‌طور که در نقشه مشخص شده است، کشور ما نیز تحت تاثیر این تغییرات قرار خواهد گرفت. البته شدت این تغییرات در مناطق کوهستانی و معتدل کشور (سواحل دریای خزر و نوار کوهستانی شمال غرب تا جنوب غرب) بسیار بیشتر از مناطق خشک وبیابانی مرکزی و شرق کشور خواهد بود.

شاید این یافته‌ها بتواند تصمیم‌گیری‌های نهایی اجلاس آینده آب‌و‌هوایی را که در دسامبر/اوایل دی‌ماه امسال در مکزیک برگزار خواهد شد، تحت‌الشعاع قرار دهد و باعث شود این اجلاس به نتایج بهتری نسبت به نشست کپنهاک دست پیدا کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 102110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۳
    1 0
    با سلام چنانچه مناطق آب و هوایی ایران بصورت منطقه ای یا استانی بیان شود برای بازدیدکنندگان مفید باشد .