۰ نفر
۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۵

جمعیت مجازی دنیا در سال 2011 به 50 میلیون کاربر فعال خواهد رسید.

جمعیت مجازی در دنیای آی تی به کاربر فعال اطلاق می شود. کاربر فعال یا (active user)  با کاربر عادی مرور کننده وب و اینترنت فرق دارد. کاربر فعال کاربر واقعی است که روزانه با باز کردن نرم افزار و یا اپلیکیشن خاصی تحت وب از آن استفاده می کند. بنابر این اگر بشنویم مثلا فیس بوک 450 میلیون کاربر دارد، بدان معنی نیست که همه این تعداد کاربر در حال حاضر دارند از فیس بوک استفاده می کنند.

بر اساس آمار منتشره از سوی گارتنر 80 درصد کاربران فعال در اینترنت زندگی دوم یا سکند لایف دارند. سکند لایف نیز از واژه های مورد بحث است. سکند لایف اختصاصا سایتی است (secondlife.com)که کاربران می توانند در آن عضو شده و در محیطی مجازی زندگی کرده، ازدواج کرده و ملک خرید و فروش کنند و ...

استیو پرینتیس مدیر تحقیقات گارتنر می گوید مفهوم فعال یعنی کاربران سنگین وزن روی نت که دارای پهنای باند وسیع بوده و اغلب پس از بازگشت از مدرسه به سیستم خود پناه برده و وارد سایتهای آنلاین بازی و زندگی مجازی می شوند.

اما واژه سکند لایف مفهومی عام تر نیز دارد. یعنی زندگی مجازی بوسیله اینترنت. چیزی که کارشناسان درباره افزایش جمعیت مجازی جهان در سال 2011 می گویند؛ همین جمعیتی است که در محیطهای مجازی عملا زندگی مجازی را برای خود رقم زده اند. تا پایان سال 2010 تعداد کاربران فعال در سایت سکند لایف بالغ بر 1 میلیون کاربر خواهد شد. اما شاید دهها میلیون کاربر در این سایت عضویت داشته باشند.

اما بزرگترین جمعیت مجازی در حال حاضر دنیا متعلق به دنیای مجازی کره جنوبی موسوم به Cyworld  است که 20 میلیون کاربر خالص دارد. جمعیت بعدی متعلق به جامعه World of Warcraft  با 8 میلیون کاربر و بعد جامعه Habo Hotel  با مرکزیت اروپا است که 7 میلیون کاربر دارد.

البته آمار دیگری نیز وجود دارد. مثلا محققان در مرکز تحقیقات نیکو پارتنرز می گویند تا سال 2011 فقط در چین ما شاهد 26 میلیون کاربر دنیای مجازی خواهیم بود. شبکه ایجتماعی مجازی، سطوح مفهومی برای نوجوانان، بازی های رایانه ای(69 درصد امریکایی ها بازی رایانه ای انجام می دهند)، اینترنت بی سیم از جمله فاکتورهایی هستند که در درک بهتر ما از جمعیت مجازی در جهان کمک زیادی می کنند.

رشد جمعیت مجازی از هر دو سوی قضیه یعنی هم از جانب کاربران (با اشتیاق بیشتر برای عضو شدن در مجامع گوناگون مجازی) و هم از سوی بیزینس های کلان (مانند آی.بی.ام) بسرعت دنبال می شود. کاربران تشنه برای زندگی در فضای مجازی و فروشندگان خدمات و سرویسهای اینترنتی که دنبال سود بیشتر هستند.

در سال 2011 اغلب جمعیت مجازی پی سی بیس هستند یعنی پشت رایانه های خانگی خود خواهند بود(نه به صورت متحرک و موبایل) اما کم کم کاربران تشویق می شوند تا با موبایل و دستیار دیجیتالی خود و یا تبلت ها به زندگی مجازی خود رنگ و بوی جدیدی ببخشند.(مردم می گویند هرگز از طریق تلفن به تماشای فیلم نخواهند نشست اما عملا چنین کاری را می کنند.)

پیش بینی منحصر بفرد دیگر اینکه به گفته استیو پرینتیس هیچکدام از دنیا های مجازی نام برده شده تا 4 سال دیگر بدین شکلی که ما می بینیم نخواهند بود و دنیایی مانند لیندن یا همان سکند لایف فراتر از چیزی خواهد بود که الان وجود دارد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 102585

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =