علیرضا فلاحی

ذوب‌آهن، یک گام تا قهرمانی در آسیا دارد و یک بازی تا رسیدن به پاداش 5/1 میلیون دلاری. در آسیا و به ویژه در ایران، این پاداش هنگفت تلقی می‌شود و باشگاه ذوب‌آهن با دریافت چنین پاداشی می‌تواند به آینده نگاه ویژه‌تری داشته باشد اما دریافت چنین پاداشی در قیاس با پول‌هایی که در لیگ قهرمانان اروپا پرداخت می‌شود رقم ناچیزی است که تیم‌ها در همان مرحله گروهی به راحتی بابت یک برد یا مساوی آن را دریافت می‌کنند. هر چند قیاس لیگ قهرمانان اروپا و آسیا در مخیله نمی‌گنجد اما تفاوت میزان دریافتی‌های باشگاه‌ها در این دو تورنمنت به خوبی سطح فاصله دو قاره را نشان می‌دهد. در آسیا، هیچ تیمی بابت پلی‌آف پول نمی‌گیرد؛ در عین حال هیچ تیمی بابت رسیدن به مرحله گروهی رقمی دریافت نمی‌کند. ولی در اروپا قضیه عکس است. هر باشگاهی بابت رسیدن به پلی‌آف لیگ قهرمانان مبلغ 1/2 میلیون یورو دریافت می‌کند که از پاداش تیم قهرمان آسیا بیشتر است.

این تازه شروع کار حساب می‌شود. تیم‌ها در صورت صعود به لیگ قهرمانان اروپا 8/3 میلیون یورو هم به جیب می‌زنند که این رقم دو و نیم برابر پاداش تیم قهرمان آسیا است! وقتی گروه‌بندی لیگ قهرمانان صورت می‌گیرد هر باشگاه بدون اینکه ببرد یا مساوی کند 550 هزار یورو برای هر بازی دریافت می‌کند ولی در آسیا اصلاً چنین رسمی وجود ندارد. تیم‌ها تنها در صورتی صاحب پول می‌شوند که ببرند یا مساوی کنند. اگر هم ببازند که چه بدتر. ولی در اروپا علاوه بر اینکه باشگاه‌ها برای هر بازی پول می‌گیرند، بابت هر برد و مساوی 800 و 400 هزار یورو می‌گیرند که این رقم در آسیا برای هر برد 40 و برای هر مساوی 20 هزار دلار است! تفاوت این دریافتی چیزی فراتر از سطح فوتبال آسیا و اروپا نیست.

در آسیا به دلیل دوری مسافت و وضع نه چندان مطلوب مالی اغلب باشگاه‌ها، کنفدراسیون فوتبال آسیا بابت هر بازی خارج از خانه 30 هزار دلار به باشگاه‌ها می‌دهد ولی در اروپا به دلیل مصافت کم یا هر دلیل دیگری، چنین پولی به باشگاه‌ها تعلق نمی‌گیرد. تفاوت دریافتی‌های باشگاه‌های اروپایی و آسیایی در مرحله حذفی بسیار فاحش‌تر از مرحله گروهی است و اصلاً قابل مقایسه نیست. در حالی‌که تیم‌های آسیایی بابت صعود به دور حذفی 50 هزار دلار می‌گیرند تیم‌های اروپایی مبلغ 3 میلیون دلار به جیب می‌زنند؛ رقمی فراتر از یک اختلاف فاحش! در مراحل بعد این اختلاف دوباره بیشتر می‌شود. باشگاه‌های آسیایی بعد از صعود به مرحله یک چهارم 130 هزار دلار می‌گیرند اما اروپایی‌ها 3/3 میلیون یورو دریافت می‌کنند. همین‌طور که مسابقات به روزهای آخر خود نزدیک می‌شود این اختلاف بیشتر و بیشتر می‌شود. در مرحله نیمه نهایی آسیایی‌ها 150 هزار دلار به جیب می‌زنند اما اروپایی‌ها 4 میلیون یورو! در واقع باشگاه‌های آسیایی پول تو جیبی اروپایی‌ها را می‌گیرند.

برای تیم‌هایی که به فنیال می‌رسند این اختلاف هم وجود دارد. به حساب تیم نایب قهرمان اروپا 3/5 میلیون یورو واریز می‌شود اما نایب قهرمان آسیا یک میلیون دلار، چیزی نزدیک به یک میلیارد تومان دریافت می‌کند. قهرمان هم که به جای خود. باشگاه اول اروپا به پاداش 9 میلیون یورویی می‌رسد و قهرمان آسیا به پاداش 5/1 میلیون دلاری؛ ولی این کجا و آن کجا. در اروپا سطح مسابقات به قدری بالاست که از نظر خوره‌های فوتبال چمپیونز لیگ حتی جذاب‌تر از جام جهانی است. این رقابت‌ها نقطه اوج فوتبال دنیا است که با حضور گرانترین ستاره‌های تاریخ، مانند ویروسی به تمام جهان سرایت می‌کند و خواب را از چشم همه می‌رباید. اما در آسیا همه چیز فرق می‌کند. لیگ قهرمانان تنها چند سالی است حرفه‌ای شده و تازه به ابتدای خطی رسیده که اروپایی‌ها تمام مارپیچ‌های آن را گذرانده‌اند.
ذوب‌آهن؛ گدا در آسیا، شاهزاده در اروپا!
ذوب‌آهن بابت شاهکار ویژه‌اش در گروه مرگ تنها 270 هزار دلار دریافت کرد. این درآمد حاصل 4 برد، یک مساوی و یک شکست بود. شاید 20 سال دیگر این باشگاه در صورت کسب چنین نتایجی در لیگ قهرمانان آسیا بتواند پولی را دریافت کند که یک باشگاه اروپایی می‌گیرد. هر باشگاهی که بتواند این نتایج ذوب‌آهن را در چمپیونز لیگ به دست بیاورد به جای 270 هزار دلار ناقابل (بالای 200 میلیون)، نزدیک به 7 میلیون یورو دریافت می‌کند یعنی رقمی بالاتر از 10 میلیارد! آیا این دو رقم روی کاغذ قابل قیاس هستند؟ در واقع رقم دریافتی چنین تیمی در اروپا نزدیک به 40 برابر آسیا است! ذوب‌آهن بابت صعود مقتدرانه به حذفی لیگ قهرمانان آسیا 50 هزار دلار پاداش گرفت اما اگر این اتفاق در اروپا برایش رخ می‌داد-به عنوان مثال- به جای 50 هزار که معادل 53 میلیون و 750 هزار تومان است، 5 میلیارد و 250 میلیون تومان دریافت می‌کرد. در واقع ذوب‌آهن در آسیا پول بلیت یک بازی لیگ قهرمانان اروپا را هم بابت صعود به مرحله حذفی لیگ قهرمانان نمی‌گیرد.

دیگر نیازی به قیاس این درآمدها نیست چون هر چقدر فصل لیگ قهرمانان اروپا و آسیا به پایان خود نزدیک می‌شود این رقم اختلاف بیشتر و بیشتری پیدا می‌کند. سرانجام این تفاوت‌ها به دیدار پایانی ختم می‌شود؛ به جایی که اگر ذوب‌آهن سئونگنام را شکست دهد به پاداش 5/1 میلیون دلاری (یک میلیارد و 612 میلیونی تومانی) می‌رسد در حالی‌که تیم قهرمان اروپا به پاداش 9 میلیون یورویی که 13 میلیارد و 680 میلیون تومان است می‌رسد! بله، این تفاوت رقمی است که اختلاف فوتبال آسیا و اروپا را فریاد می‌زند. ذوب‌آهن تا پیش از فینال رقابت‌های لیگ قهرمانان بابت صعود از مرحله گروهی تا فینال 630 هزار دلار دریافت کرده است. همچنین پاداش رسیدن به فینال 750 هزار دلار بوده. این تیم در صورت قهرمانی هم 5/1 میلیون دلار به جیب می‌زند تا با جمع کردن تیم درآمدش تازه به اندازه باشگاهی پول بگیرد که به مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا رسیده است! نکته بسیار جالب در این میان آن است که کنفدراسیون فوتبال آسیا هنوز پاداش این باشگاه را پرداخت نکرده و از 620 هزار دلار ذکر شده تنها 130 هزار دلار آن را به حساب ذوب‌آهن در یک بانک اماراتی ریخته است.

لیگ قهرمانان اروپا لیگ قهرمانان آسیا
550 هزار یورو - هر بازی مرحله گروهی
800 هزار یورو 40 هزار دلار هر برد مرحله گروهی
400 هزار یورو 20 هزار دلار هر مساوی مرحله گروهی
- 30 هزار دلار هر بازی خارج از خانه
3 میلیون یورو 50 هزار دلار دور اول حذفی
3/3 میلیون یورو 130 هزار دلار یک چهارم
4 میلیون یورو 150 هزار دلار نیمه نهایی
3/5 میلیون یورو یک میلیون دلار تیم نایب قهرمان
9 میلیون یورو 5/1 میلیون دلار تیم قهرمان

گفتنی است پیش از شروع بازی‌های مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا هم تیم‌های برنده مبالغی در بازی‌های پلی‌آف دریافت می‌کنند که در آسیا چنین رسمی وجود ندارد. هر باشگاه اروپایی بابت صعود به مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان مبلغ 1/2 میلیون یورو دریافت می‌کند. هر یک از تیم‌هایی که بتوانند در پلی‌آف موفق باشند و به مرحله گروهی برسند، 8/3 میلیون یورو در حسابشان می‌بینند که چنین رقمی حتی از پاداش تیم اول لیگ قهرمانان آسیا بیشتر است!

* تفاوت بخشی از میزان دریافتی ذوب‌آهن در آسیا با تیمی که نتایج آنها را در لیگ قهرمانان اروپا بگیرد

 

 

 


در آمد آسیایی ذوب‌آهن درآمد معادل اروپایی میانگین
مرحله گروهی 270 هزار دلار (290 میلیون و 250 هزار تومان) 7 میلیون یورو (10 میلیارد و 640 میلیون) نزدیک به 40 برابر
مرحله حذفی 50 هزار دلار (53 میلیون و 750 هزار تومان) 3 میلیون یورو (5 میلیارد و 250 میلیون تومان) 100 برابر
فینال 5/1 میلیون دلار (یک میلیارد و 612 میلیون تومان) 9 میلیارد یورو (13 میلیارد و 612 میلیون تومان) 9 برابر

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 103172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حشمت IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۴
    0 0
    خدازده اگر ذوب آهن اروپا بود که اصلا نمیرفت جام قهرمانان . یک نگه ساده به جدول تیمهای باشگاهی فیفا نشون میده تمام تیمهایی که لیگ قهرمانانن پله ها از ذوب آهن بالاترن.