دومین روز از بررسی لایحه برنامه پنجم، برخلاف روز نخست که به بررسی کلیات این لایحه اختصاص داشت، از حاشیه و متن کمتری برخوردار بود.

به گزارش خبرآنلاین، پیشنهاد بازگشت به لایحه دولت و دامنه مجاز بودن دولت در تحقق اهداف برنامه پنجم، ترجیع بند مذاکرات دیروز مجلس بود. کما اینکه نمایندگان حامی دولت در اغلب مفاد خواستار بازگشت به لایحه دولت می‎شدند. پیشنهاد بازگشت به لایحه دولت، به منزله مخالفت با مصوبات کمیسیون تلفیق است که خواستار جایگزینی اصل لایحه دولت می‎شوند که بارها از سوی نمایندگانی همچون ستار هدایتخواه، زهره الهیان و بهروز جعفری نمایندگان تهران و سمیرم مطرح شد.

اما جو مجلس موافق چنین پیشنهاداتی نبود. کما اینکه هربار با اعلام پیشنهاد بازگشت به لایحه دولت، فریادهای دو-دو نمایندگان به نشانه مخالفت بالا می‎گرفت. این فریادها هنگام پیشنهاد الهیان آنقدر زیاد بود که او نمیتوانست مطلبش را بیان کند و رئیس مجلس خواستار رعایت سکوت از سوی نمایندگان شد. این رویکرد مجلس سبب شد که محمدجواد ابطحی دیگر نماینده حامی دولت، اعلام کند که با عدم بازگشت به لایحه دولت، مجلس در حال تبدیل لایحه است که خلاف نظر آقاست! وی به این ترتیب در نظر داشت که مصوبات مجلس را مغایر با توافق و تعامل میان مجلس و دولت و توصیه‎های مقام معظم رهبری به مجلس برای همراهی با دولت، بخواند. اما رئیس مجلس سخنان وی را رد کرد و گفت که اینچنین نیست و مجلس در ارائه به پیشنهادات اینگونه رای داده است.

از دیگر نکات پر تکرار جلسه دیروز، اعتراض به تغییر برخی تکالیف به ارائه مجوز به دولت در طول برنامه پنجم، بود. اعمال برخی تکالیف از سوی کمیسیون تلفیق برای دولت در جریان تصویب لایحه برنامه پنجم، اعتراض دولت را برانگیخته و تا مرز استرداد این لایحه پیش رفته بود. پس از آن بود که کمیسیون تلفیق برای تعامل هرچه بیشتر با دولت، اغلب این تکالیف را به مجوز تقلیل داد. اما این مجوزها، آنقدر زیاد بود که به گفته احمد توکلی، برنامه را از یک برنامه به انشای آمال و آرزوها تبدیل کرده است. اقبال محمدی نماینده مریوان نخستین معترض ارائه این همه مجوز در بررسی جزئیات به دولت بود که آن را در تداخل با حوزه اختیارات مجلس در قانون گذاری بر شمرد. پس از آن محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان نیز در اظهار نظر دیگری به کنایه گفت که مجلس در حال ارائه چک سفید امضا به دولت است تا هرکاری که خواست انجام دهد و هرچه را نخواست، انجام ندهد. به این ترتیب مجلی هرگز نمی‎تواند از دولت بازخواست کند. جواد آرین منش نماینده مشهد هم در اعتراض به ارائه مجوز به دولت به جای اعمال تکلیف برای آن، گفت: اگر تا آخر برنامه از کلمات مجاز است، چنین استنباطی داشته باشیم، دیگر برنامه معنی و مفهوم نخواهد داشت.

 علی ادیانی‎راد هم در مخالفت با ارائه مجوزهای پیاپی به دولت برای اجرای برنامه پنجم، بنا به درخواست دولت متذکر شد که این لایحه فرا دولتی است. به گفته وی، موارد متعددی از برنامه پنجم در کمیسیون تلفیق در قالب مجوز تصویب شده است. به گونه‎ای که بیش از یک سوم مواد برنامه پنجم، کان لم یکن شده است. حال آنکه قانون گذار باید تاکید بر تکلیف کند، نه تجویز و باید مسئولیت دهد، نه اختیار بی حد و حصر. در غیراینصورت، مصوبات مجلس ضمانت اجرا ندارد و بعدها مدیران اجرایی به مجالس هشتم و نهم می‏گویند که مخیر بوده‎اند نه مکلف و بنابراین از زیر بار اجرای برنامه پنجم شانه خالی خواهند کرد. از این رو مجلس از هم اکنون نباید راه در رو برای مجریان ایجاد کند.

مصطفی کواکبیان نماینده اصلاح طلب سمنان یکی از این معترضان بود که در بررسی یکی از مفاد لایحه برنامه پنجم گفت: یعنی چی که دولت مجاز است اندیشه‎های امام و رهبری را دنبال نکند؟ یعنی می‎تواند این کار را نکند؟ مجموعه این اعتراضات بود که بار دیگر برخی مجوزها را به تکالیفی برای دولت، ارتقا داد.

مناقشه بر سر اختیارات شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه پنجم هم از حاشیه‎های جلسه دیروز مجلس بود. در طول 13 ماده‎ای از لایحه برنامه پنجم که در جلسات صبح و عصر دیروز مجلس مورد بررسی قرار گرفت، اختیاراتی به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده شد که با انتقاد برخی نمایندگان مواجه شد. مصطفی کواکبیان نماینده سمنان یکی از این نمایدگان بود که یادآورشد در اموری که مجلس قانون گذاری می‎کند، شورای عالی انقلاب فرهنگی حق ورود ندارد. از این رو مجلس در بررسی لایحه برنامه باید راسا اقدام به تصویب قانون کند، نه اینکه مواردی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی واگذار کنیم.

نماینده معترض دیگر جمشید انصاری نماینده زنجان بود که تاکید کرد تفویض اختیار قانون گذاری از مجلس به هر مرجع دیگری حتی شورای عالی انقلاب فرهنگی، خلاف قانون اساسی است. رئیس مجلس هم با بیان اینکه تکالیفی که بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی گذاشته شده، نوعی سیاست‎گذاری است و نه قانون گذاری، این تذکرات را وارد ندانست.

گفتنی است، نمایندگان مجلس تصویب نقشه مهندسی فرهنگی کشور و تعیین چارچوب‌های مقابله با تهاجم فرهنگ بیگانه و جرایم و تدوین سیاست‎ها و مقررات مورد نیاز در فضای رسانه‎ای کشور را در مواد 1،10 و 11 لایحه برنامه پنجم به شورای عالی انقلاب فرهنگی سپردند.

احمد توکلی بیشترین تحرک را در اولین جلسه بررسی برنامه پنجم داشت و بیشترین تذکرات را به نام خود ثبت کرد. تذکراتی که یا به بار مالی برخی مفاد اشاره داشت یا اینکه از مغایرت‎های برخی مواد با قانون اساسی و قانون مدیریت خدمات کشوری سخن می‌گفت. تذکراتی که تنها برخی از آنها وارد دانسته شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 104648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =