۰ نفر
۱۰ آبان ۱۳۸۹ - ۰۶:۴۹

ایسنا: رئیس جمهور روسیه با سفر به جزایر کوریل باعث برانگیخته شدن خشم ژاپن شد.

پس از سفر دیمیتری مدودف رییس جمهور روسیه به جزایر کوریل که پیشتر مورد مناقشه میان مسکو - توکیو قرار داشت باعث برانگیخته شدن خشم ژاپن شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در همین حال ژاپن سفیر روسیه در توکیو را احضار کرد. این اولین سفر یک مقام ارشد روسیه به این جزایر است.

وزیر خارجه ژاپن نیز تصریح کرد که سفر رئیس جمهور روسیه به این جزایر باعث تحریک احساسات مردم ژاپن می‌شود و واقعا تاسف آور است.

سفیر روسیه در ژاپن در دیدار با وزیر خارجه این کشور تصریح کرد: به وزیر خارجه ژاپن گفتم که این یک موضوع داخلی برای روسیه محسوب می‌شود و از ژاپن خواستم که با خونسردی به این موضوع برخورد کند.

جزایر کوریل که در شمال جزایر هوکایدو ژاپن قرار دارد از زمانی که توسط نیروهای شوروی سابق در پایان جنگ جهانی دوم تصرف شد توسط مسکو اداره می‌شود. اما توکیو اعلام کرده است که این جزیره متعلق به قلمروی ژاپن است.

نائوتو کان نخست وزیر ژاپن نیز در پارلمان این کشور گفت: از آنجایی که ژاپن موضع خود را مبنی بر اینکه چهار جزیر شمالی به قلمروی ژاپن تعلق دارد اعلام کرده، سفر رئیس جمهور روسیه به کوریل بسیار تاسف بار است.

سفر مدودف به جزایر کوریل پیش از سفر وی به ژاپن برای شرکت در اجلاس همکاری‌های اقتصادی آسیا- اقیانوسیه انجام شد و تحلیلگران اعلام کردند که سفر مدودف به این جزایر پیامی آشکار به توکیو است مبنی بر اینکه مسکو تمایلی به ترک این جزایر ندارد.

مدودف طی این سفر چهار ساعته به جزایر کوریل به بازدید از مناطق مختلف و همچنین عکس گرفتن پرداخت.

در ماه سپتامبر مدودف این جزایر را یک منطقه بسیار مهم کشورش توصیف و اعلام کرد که قصد دارد به این جزایر سفر کند.

به گفته تحلیلگران سفر مدودف به این جزایر باعث لطمه خوردن به روابط ژاپن و روسیه خواهد شد.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که هر نوع بازدید مقامات روسیه از این جزایر نباید در روابط توکیو - مسکو لطمه وارد کند.

لاوروف با اشاره به اینکه این جزایر هیچ ارتباطی به روابط مسکو - ترکیه ندارد گفت: رئیس جمهور روسیه از مدت‌ها پیش قصد داشته به این جزایر سفر کند.

مناقشه بر سر این جزایر میان ژاپن - روسیه باعث شده است که دو کشور نتوانند به طور رسمی معاهده صلح با هدف پایان خصومت به جای مانده از جنگ جهانی دوم را امضا کنند.

این چهار جزیره (که در روسیه با نام‌های ایتوروپ، شیکوتان‌، هوبومای و کوناشیری و همچنین در ژاپن با نام های بروتوفو،‌ شیتیکان‌، هابومای و کوناشیری معروف هستند) مدت‌ها است باعث تنش میان مقامات ژاپن و روسیه شده است. در این جزایر حدود ‌١٩ هزار تن زندگی می‌کنند و همچنین منابع طبیعی از جمله طلا و نقره در این جزایر وجود دارد.

ژاپن پیشتر پیشنهاد بازگرداندن دو جزیره را رد کرده و بر بازگرداندن چهار جزیره تاکید کرده بود.

در سال ‌٢٠٠٤ ولادیمیر پوتین رئیس جمهور وقت روسیه بارها اعلام کرده بود که این احتمال وجود دارد مسکو بتواند دو جزیره از این مجمع الجزایر را به ژاپن بازگرداند.

پس از انتخاب مدودف به عنوان رئیس جمهور روسیه‌، ژاپن از وی به دلیل نشان دادن تمایل جدی برای حل و فصل این مناقشه تقدیر کرد، اما تاکنون هیچ موفقیتی در راستای حل و فصل این مناقشه حاصل نشده است.

یوشیتو سنگوکو دبیر ارشد کابینه ژاپن نیز در کنفرانس خبری اعلام کرد که ژاپن اعتراض خود را به نماینده روسیه اعلام کرده است.

این مناقشه بر روابط تجاری دو کشور تاثیر گذاشته است. حجم صادرات ژاپن به روسیه ‌٨/٣ میلیارد دلار در سال ‌٢٠٠٩ بود و همچنین ژاپن در سال ‌٢٠٠٩،‌ ‌٥/٨٢٥ میلیارد ین از روسیه کالا وارد کرده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 104765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =