رییس هیئت‌مدیره مخابرات در گفتگو با خبرنگاران از راه‌اندازی شبکه‌های مخابراتی ان.جی.ان خبر داد

وفا غفاریان، رییس هیئت‌مدیره شرکت مخابرات، روز یک‌شنبه در حاشیه افتتاحیه کارگاه بین‌المللی آموزشی شبکه‌های نسل بعد، گفت: «شبکه‌های نسل بعد یا ان.جی.ان، آینده ارتباطات دنیا را رقم خواهد زد. بزرگ‌ترین ویژگی این شبکه، یکپارچه‌سازی انواع پیام‌های اینترنتی، پیامک و موبایل است. با استفاده از این شبکه ها کاربران می توانند به سهولت از آنها استفاده کنند و با یکپارچه سازی شبکه علاوه بر افزایش بهره‌وری شبکه، هزینه‌ها را نیز کاهش داد».

به گزارش خبرگزاری مهر، غفاریان با اشاره به تشکیل شورای عالی در این مورد افزود: «پایلوت راه‌اندازی شبکه نسل بعد در سه شهر تهران، قزوین و شیراز پیاده‌سازی می‌شود و امیدواریم با برگزاری این همایش بتوانیم با کاهش خطا در این زمینه، شانس رسیدن به شبکه‌های نسل بعد را افزایش دهیم».

رییس هیئت‌مدیره شرکت مخابرات بر انتقال فناوری ان.جی.ان در ایران تاکید کرد و اظهار داشت: «انتقال از شبکه فعلی به نسل بعد برای هیچ کشوری در کوتاه‌مدت میسر نیست. برای نمونه، انگلستان تاکنون توانسته این شبکه را در یکی از شهرهای کوچک خود راه‌اندازی کند، چراکه راه‌اندازی چنین شبکه‌هایی نیازمند سرمایه‌گذاری‌های فراوانی است».

وی با اشاره به اقدامات این شرکت در زمینه راه‌اندازی شبکه‌های ان.جی.ان اظهار داشت: «برآوردها حاکی از آن است که راه‌اندازی این شبکه در کل کشور نیازمند چهل میلیارد دلار سرمایه است که این در کوتاه مدت میسر نیست. اما ما طرح آزمایشی را آغاز کرده‌ایم و یک تا یک‌ونیم سال زمان لازم است تا این پایلوت کاملا اجرایی شود. شش ماه پس‌از آن می‌توانیم نتایج طرح را به دست آوریم تا بر اساس آن به تصمیم قطعی برای توسعه این پایلوت‌ها دست یابیم. خدمات این شبکه همانند شبکه‌های فعلی خواهد بود، با این تفاوت که خدمات آن ارزان‌تر، سریع‌تر و با کیفیت بالاتر خواهد بود».

غفاریان به نقش رگولاتورها در راه‌اندازی شبکه‌های نسل بعد اشاره کرد و گفت: «رگولاتورها نقش اصلی را در انتقال از شبکه فعلی به شبکه آینده برعهده خواهد داشت؛ چراکه شبکه‌های ان.جی.ان از لحاظ فنی، اقتصادی و ارتباط میان شرکت‌ها نیازمند قوانین خاصی است که در این زمینه رگولاتورها می‌توانند با وضع قوانین متقن، راه را هموار کنند».

وی هم‌چنین به نقش تولیدکنندگان داخلی در شبکه‌های نسل بعد اشاره کرد و ادامه داد: «یکی از اعضای هیئت مدیره این شرکت مسئول شده تا تحولات کاربردی ان.جی.ان را با تحولات تولیدات داخلی بررسی کند. این طرح در حال حاضر در هیئت مدیره تصویب شده و اطلاعات آن به شرکت‌های مربوط ابلاغ شده است. در این ابلاغیه تاکید شده که سوئیچ‌های مخابراتی فعلی در شبکه‌های آینده کاربرد نخواهند داشت و آنها متعاقبا اقدامات لازم را در این زمینه باید انجام دهند».

رییس هیئت مدیره شرکت مخابرات تاکید کرد: «این شرکت‌ها از توانایی پشتیبانی لازم برای برای راه‌اندازی شبکه‌های نسل آینده از سوی شرکت مخابرات دارند، ولی باید در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود. راه‌اندازی این شبکه برخاسته از نیاز جامعه است و در این راه اپراتورها نیز همراه ما خواهند بود».

ان.جی.ان

ان.جی.ان در آسیا و اقیانوسیه
مشاور ارشد اتحادیه بین‌المللی مخابرات، آی.تی.یو نیز با اشاره به برنامه‌های توسعه و راه‌اندازی شبکه نسل جدید مخابراتی در اقیانوسیه و آسیا گفت: آی.تی.یو برای اجرایی شدن این امر، کمک‌های لازم را در قالب برنامه‌ریزی‌های کاربردی برای جوامع مدنی ارائه کرده است.

سمیر شارما در افتتاحیه کارگاه آموزشی شبکه‌های ان.جی.ان گفت: جامعه آینده جامعه‌ای است که باید در هر جایی با هر وسیله‌ای امکان وصل شدن به شبکه را داشته باشد و اطلاعات باید با حجم بالا قابل انتقال باشد.

وی با تاکید بر این‌که در چنین جامعه‌ای امکان توسعه پایدار و افزایش کیفیت زندگی مردم فراهم می‌شود، افزود: در چنین جامعه‌ای باید امکان انتقال اطلاعات و جریان آزاد اطلاعاتی وجود داشته باشد تا بتوان اهداف خود در توسعه پایدار تحقق بخشید.

مشاور ارشد آی.تی.یو با اشاره به درخواست ایران برای تشکیل کلاس‌های آموزشی ان.جی.ان در سال 1387 / 2008 درخواستی از سوی ایران برای برگزاری این کارگاه آموزشی ارائه شد و با توافقی که صورت گرفت، این دوره با همکاری مرکز تحقیقات مخابرات برگزار شد.

وی دغدغه فنی، رفتاری و سوددهی شبکه‌های جدید ان.جی.ان را از جمله دغدغه‌های چالش‌برانگیز در دنیا ذکر کرد و ادامه داد: ارائه راه حل برای این مشکل کار ساده‌ای نیست، بلکه لازم است در این زمینه چالش‌ها شناسایی شود تا بر اساس آن راه‌کارهای لازم ارائه شود.

شارما به مزایای استفاده از ان.جی.ان اشاره و خاطر نشان کرد: سرویس نسل‌های آتی شبکه مخابراتی امکان گسترش فناوری روستایی را فراهم می‌کند، ضمن آن‌که این شبکه‌ها شبکه های مناسبی برای استقرار جامعه مبتنی بر گردش آزاد اطلاعات و دولت الکترونیکی هستند.

وی با اشاره به مطالعات صورت‌گرفته در زمینه ان.جی.ان اظهار داشت: تاکنون 5 مرکز تعالی شبکه‌های ان.جی.ان در جهان تاسیس شده و فازهای جدیدی نیز در حال تدوین است. پاکستان، مالزی و تایلند از جمله این مراکز هستند.
مشاور ارشد آی.تی.یو با تاکید بر این‌که مراکز تعالی ظرفیت‌های تخصصی منطقه را بالا می‌برد، گفت: ایران نیز می‌تواند با برگزاری دوره‌های آموزشی بر موفقیت اپراتورهای خود برای ارائه این سرویس‌ها بیافزاید.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 10784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =