«خدای بی‌نظمی»، «تنها بچه‌ها»، «روشنفکر» و «مرغ مقلد» از میان 1115 اثر در حوزه داستانی و غیر داستانی به عنوان برگزیدگان جایزه ملی کتاب آمریکا در سال 2010 انتخاب شدند.

به گزارش خبرآنلاین، یکی از بزرگترین اتفاقات ادبی کشور آمریکا جایزه ملی کتاب این کشور است که هر ساله در شهر نیویورک به نویسنده‌های برتر حوزه‌های مختلف داستانی و غیر داستانی اعطاء می‌شود. چهارشنبه شب در شهر نیویورک تقویم ادبی این کشور دوباره ورقی تازه خورد و جایزه ملی کتاب آمریکا برندگان خود را شناخت. امسال 1115 اثر در حوزه داستانی، غیر داستانی یا مستند، شعر، ادبیات کودک و... مورد بررسی قرار گرفت که برندگان آن عبارتند از: 

 

تولد مسیح

خدای بی‌نظمی/ جیمی گوردون(بخش داستانی) 
ماجراهای اصلی داستان در پیست اسب دوانی در منطقه‌ای روستایی در غرب ویرجینیا در سالهای دهه هفتاد میلادی اتفاق می‌افتد که در آنجا شرط‌بندی روی اسب ها به حجم شهرهای بزرگ نیست و شرکت کنندگان نیز از شهرت و آوازه شهری‌ها برخوردار نیستند. در بین شرکت کننده ها اسبی وجود دارد که «خدای بی‌نظمی» نام دارد و شخصیت اصلی داستان گوردون را تشکیل می‌دهد. مربی اسب «تامی هانسل» تمام زندگی‌اش را برای کسب جوایز این مسابقه گذاشته است، زندگی که اسب‌های زیادی را به خود دیده اما هیچ یک «خدای بی‌نظمی» نمی‌شود؛ هیچکس نمی‌داند اسب او تا چه اندازه توانایی دارد و...

تنها بچه ها

تنها بچه‌ها/ پتی اسمیت(در بخش غیر داستانی)
در سال 1967 اسمیت، آهنگساز 21 ساله‌ای است که چندان از کار و زندگی خود راضی نیست و فرصت‌هایش در فیلادلفیا را محدود می‌بیند و به خاطر همین تصمیم می‌گیرد زندگی جدیدی را در بروکلین نیویورک آغاز کند. در آنجا شرایط زندگی چندان بر وفق مرادش نبود و بعد از رخ‌دادن برخی حوادث و بی خانمانی و گرسنگی با جوانی به نام رابرت ماپلتورپ آشنا می‌شود که این آشنایی زندگی‌اش را متحول می کند. اسمیت زندگی عاشقانه‌ای را با این مرد جوان شروع می‌کند و سالها در کنار هم در لابی هتلی کار می‌کنند و به نوازندگی می‌پردازند... توانایی اسمیت در تعریف و بازگویی حوادث اطراف باعث شده شخصیت‌های واقعی اسمیت به داستانی رمانتیک تبدیل شوند که هر کدام نقش ویژه ای در زندگی شخصیت اول داستان ایفا می‌کنند.


نورانی

روشنفکر/ ترنس هیس(بخش شعر) 
بوته‌ها و نهال‌های تازه رشد کرده «هایس» در چهارمین اثرش از مجموعه شعرهای هیپ به شاخه‌هایی ترگ تبدیل شده‌اند ولی این بار به جای شادی و شور سابق غم و اندوهی تاریک در شعرهایش به چشم می‌خورد. او در مقدمه کتاب شعرش نوشته است: «شما نمی‌توانید کل زندگی تان را بدون تفکر و آماده شدن برای آینده‌ای بهتر، سپری کنید. آیا فکر نمی‌کنید تمام زندگی شروع آن است؟» او در شعرهای این کتاب روی پدر بودن، خانواده، ارزش های زندگی متمرکز شده و سوالاتی مطرح کرده است و اعتقاد دارد کسی که نمی‌تواند فکر کند؛ نمی‌تواند پایان کار بشر را نیز حدس بزند.

 

 مرغ مقلد

مرغ مقلد/ کاترین ارسکین (بخش ادبیات کودک)
این کتاب برای رده سنی 4 تا 6 سال نوشته شده است که به نظر می‌رسد بیشتر بر مبنای تخیلات کودکانه «کاترین ارسکین» باشد که درباره برادر بزرگترش زندگی خیالی ساخته است. کتلین دختربچه‌ای پنج ساله است که هنر ذاتی او باعث خلق زندگی متفاوتش شده است. بیماری روانی او باعث توهماتی در ذهنش می‌شود که برای تفسیر و درک بهتر دنیای اطراف خود از برادر بزرگترش دیون کمک می‌گیرد. او بعد از مرگ برادرش حالا تنها پدرش را دارد که توانایی‌های برادرش در کمک به او برای مبارزه با مشکلات زندگی را ندارد ولی مشاور مدرسه، زن جوانی است که مهربانانه او را در حل مشکلات کمک می‌کند. او علاوه بر مهارت‌های زندگی در تحصیل دختر نیز او را یاری می‌رساند که در جریان جلسات روان‌درمانی دوستی عمیقی با مشاور احساس می‌کند.

شایان ذکر است برندگان شصت‌ویکمین دوره‌‌ جوایز‌ کتاب ملی آمریکا، جایزه‌ نقدی 10هزار دلاری گرفتند.

واشنگتن‌پست/ 17 نوامبر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 109409

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =