روسیه روز دوشنبه با اشاره به رزمایش جنگی آمریکا و کره جنوبی در دریای زرد اعلام کرد از افزایش فعالیت‌های نظامی در شبه جزیره کره به شدت نگران است .

به گزارش واحد مرکزی خبر ابراز نگرانی روسیه در این خصوص در نشست بین لی یونگ هو سفیر کره جنوبی در مسکو با الکسی بوروداوکین معاون وزیر امور خارجه روسیه مطرح شد . به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو ، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد فقدان گفتگو بین طرفین درگیر در شبه جزیره کره باعث افزایش فعالیت های نظامی در این منطقه شده و این نگران کننده است . نیروی دریایی آمریکا و کره جنوبی روز یکشنبه رزمایشی چهار روزه را در دریای زرد آغاز کردند . وزارت دفاع آمریکا پنتاگون با بیان اینکه هدف از رزمایش مشترک این کشور با کره جنوبی جلوگیری از حملات بیشتر کره شمالی است ، از این رزمایش در برابر انتقادهای چین از آن دفاع کرد . دارین جیمز سخنگوی پنتاگون گفت ما باید تاکید کنیم هدف از رزمایشی که آمریکا و کره جنوبی آن را آغاز کرده اند و همچنین رزمایش های مشترک قبلی این دو کشور چین نبوده است . کره شمالی از تصمیم آمریکا و کره جنوبی برای برگزاری این رزمایش مشترک انتقاد و اعلام کرده است هدف از چنین اقداماتی ارعاب پیونگ یانگ است . خبرگزاری رسمی کره شمالی هشدار داد شبه جزیره کره به علت اقدام آمریکا و کره جنوبی در برگزاری چنین رزمایش هایی در آستانه جنگ قرار گرفته است . چین که تنها متحد کره شمالی به شمار می رود با چنین رزمایشی در حیاط خلوت خود به شدت مخالفت و اعلام کرده است این اقدام باعث تشدید تنش ها در منطقه می شود . سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت با هرگونه اقدام نظامی در منطقه اقتصادی انحصاری خود بدون اجازه پکن مخالف است . وزارت امور خارجه چین در بیانیه ای اعلام کرد یانگ جیچی وزیر امور خارجه چین همچنین از کره شمالی و کره جنوبی خواسته است آرامش خودشان را حفظ و خویشتنداری کنند .

ازسوی دیگر چین با فشار بین المللی روبرو است تا با استفاده از نفوذ خود بر کره شمالی تلاش کند از تشدید تنش ها در شبه جزیره کره جلوگیری کند . کره شمالی نیز در واکنش به تصمیم آمریکا و کره جنوبی در برگزاری رزمایش مشترک با یکدیگر ، تمرینی توپخانه ای را در نزدیکی جزیره ای که چند روز پیش هدف توپخانه خود قرار داده بود برگزار کرد . تنش های بین دو کره از حمله توپخانه ای روز سه شنبه کره شمالی به جزیره ای در کره جنوبی که منجر به کشته شدن دو غیر نظامی و دو تفنگدار دریایی کره جنوبی شد به شدت افزایش یافته است . کارشناسان می گویند تمایل چین برای کمک به رژیم کره شمالی بر رویکرد پکن در قبال پیونگ یانگ تاثیر گذار بوده است .

چین از آن بیم دارد که فروپاشی رژیم کیم جونگ ایل رهبر کره شمالی باعث سرازیر شدن اتباع کره شمالی به مرز چین شود و این بحرانی شدید را برای پکن به دنبال خواهد داشت .

کارشناسان همچنین معتقدند چین درعین حال در تلاش برای جلوگیری از نفوذ آمریکا در منطقه است . رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی در حالی با مخالفت چین و کره شمالی روبرو شده است که یک مقام دولت کره جنوبی پس از حمله توپخانه ای روز سه شنبه کره شمالی گفت سئول خواستار جلوگیری از تشدید تنش ها در شبه جزیره کره است اما اگر اینگونه حملات افزایش یابد ، ارتش کره جنوبی نیز به شدت واکنش نشان خواهد داد . این مقام کره جنوبی افزود بعید به نظر می رسد اوضاع کنونی منجر به یک جنگ تمام عیار شود اما اگر وضع وخیم تر شود موضع کره جنوبی نیز تغییر خواهد کرد . لی میونگ باک رئیس جمهور کره جنوبی که از زمان به دست گرفتن قدرت در این کشور موضعی سرسختانه را در قبال کره شمالی درپیش گرفته است گفت این اقدام کره شمالی با واکنش شدید کره جنوبی روبرو خواهد شد./163

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 112277

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =