«جاسوسی انسانی» گستره فعالیتهای موساد در دوره فعالیتهای رئیس موساد را تشکیل می‌دهد

رضا دانشمندی

پس از گذشت بیش از یک هفته از انتخابات ریاست جمهوری کشورمان، مقامات رژیم صهیونیستی به اظهار نظر و تحلیل انتخابات ایران ادامه می‌دهند و در اظهاراتی مداخله‌جویانه ناخواسته از سناریوهای جدیدی که در قبال ایران در دستور کار قرار داده‌اند پرده برمی‌دارند.

در حالی که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز گذشته دوره تصدی رئیس موساد را تمدید کرد اخباری مبنی بر تلاش‌های این رژیم برای گسترش فعالیتهای جاسوسی علیه ایران منتشر می‌شود.

«داگان» 64 ساله که از فرماندهان بازنشسته ارتش اسرائیل است، در سال 2002 به ریاست موساد منصوب شد با این مأموریت که به کنترل و تخریب برنامه هسته‌ای ایران بپردازد. طی سال‌های اخیر بمباران رآکتور سوریه و ترور مبارزان لبنانی و فلسطینی از جمله شهید عماد مغنیه از جمله اقداماتی است که در حوزه تحت مدیریت او پیش رفته است.

«جاسوسی انسانی» گستره فعالیتهای موساد در دوره فعالیتهای «داگان» را تشکیل می‌دهد - عوامل جدید با اطلاعات دست اول که درباره طرح‌های آنهایی که دشمن خوانده می‌شوند به کار گرفته می‌شوند- منابع امنیتی اسرائیل بنا بر خبری که رویترز منتشر کرده است می‌گویند این امر قدرت داگان را در میان تصمیم‌سازان اسرائیلی افزایش داده است، کسانی که علاقه ندارند استراتژی اسرائیل در مورد ایران را براساس تصاویر ماهواره‌ای و اسناد استراق سمع الکترونیک طراحی کنند.

به علت نفوذ داگان در کسب بودجه، مرکز فرماندهی موساد واقع در شمال تل‌آویو از 2002 تقریباً دو برابر شده است. یک مقام اسبق امنیتی اسرائیل گفته است «موساد تنها سازمانی است که می‌تواند به ما بگوید در ایران واقعاً چه می‌گذرد».

تمدید حکم ماموریت رئیس موساد در شرایطی انجام شده است که نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه از طریق ماهواره، در برنامه «دیدار با رسانه‌ها» شبکه «ان.بی.سی.نیوز» حضور یافت و در پاسخ به سؤالی در مورد برآورد سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل در مورد حوادث ایران گفت: مطلبی که می‌گویم ربطی به سرویس‌های امنیتی ما ندارد، بلکه حاصل عقل سلیم و حس من از گذشته است. به عنوان کسی که عمیقاً به دمکراسی معتقدم، شما عملاً شاهد فقدان دمکراسی در ایران هستید و تصور می‌کنم این حوادث به خوبی و به بهترین وجه ایران را برای تمامی جهان توصیف می‌کند.

مجری مجدداً می‌پرسد «از شما درباره دستگاه امنیتی تان پرسیدم، آیا می‌دانید چه اتفاقی درون رژیم می‌افتد؟» که نخست‌وزیر رژیم اسرائیل اظهار بی‌اطلاعی کرده و می‌گوید: «نمی‌توانم بگویم که سرانجام کار چه خواهد شد. تصور می‌کنم اتفاق بسیار عمیق و بنیادینی در حال شکل‌گیری است، احتیاجی به دستگاه‌های امنیتی ندارید. این اتفاق کاملاً آشکار است و تردیدی وجود ندارد که آرزوی عمیقی برای آزادی درمیان مردم ایران وجود دارد».

نتانیاهو در این برنامه تلویزیونی درباره موضع اوباما در قبال وقایع اخیر ایران با بیان اینکه ایران، هولوکاست را انکار می‌کند، تهدید می‌کند که اسرائیل را از نقشه پاک خواهد کرد افزود: همه مایلند که تغییری در سیاست‌ها رخ دهد، هم در بعد داخلی و هم در بعد خارجی.

نتانیاهو در پاسخ به سئوالی درباره اظهارات اخیر محمد البرادعی، رئیس سازمان بین‌المللی انرژی هسته‌ای که چهارشنبه گذشته درمصاحبه‌ای با «بی. بی. سی.» مطرح کرده بود و نقش اغتشاشات اخیر در تهران بر موضوع هسته‌ای با بیان اینکه «با این نظر موافق نیستم که دنبال کردن تسلیحات هسته‌ای نمادی برای‌شان و منزلت باشد» مدعی شد: دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای این خطر را به همراه دارد که ممکن است آن تسلیحات را در اختیار تروریست‌ها قرار دهند یا پوششی هسته‌ای برای آنها ایجاد کنند.

نتانیاهو در ادامه مدعی می‌شود «تصور می‌کنم بسیار زود است که بگوییم در ایران و صحنه جهانی چه روی خواهد داد. چنان که اشاره کردم، اتفاقی بنیادی در حال وقوع است. پیش از این حوادث در ایران با اوباما درباره موضع آمریکا در قبال ایران گفت و گو کرده بودم، و او این مطلب را روشن کرد که تعامل با ایران فی‌نفسه پایان کار نیست، وسیله‌ای برای پایان دادن است. و پایان کار باید ممانعت ایران از توسعه توان تسلیحات هسته‌ای باشد، و او گفت که تمام گزینه‌ها را روی میز نگداشته است. اکنون می‌گویم که اگر حفظ تمام گزینه‌ها پیش از این تظاهرات صحیح بود، اکنون این تصمیم به طور مضاعف صحیحی است».

در این برنامه تلویزیونی از نتانیاهو سؤال می‌شود اگر اثبات شود که جامعه بین‌المللی توان متوقف کردن ایران را ندارد، آیا اسرائیل راساً اقدام می‌کند؟ که نتانیاهو در جواب می‌گوید: نظرم من این است که تعهد آمریکا تضمینی است برای این که چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

مجری به رویه اسرائیل اشاره می‌کند؛ در 1981 به رآکتور عراق حمله کردید؛ در 2007 به تأسیسات هسته‌ای سوریه. اگر اسرائیل چنین اقدامی را برای امنیتش ضروری تلقی کند، رویه و تمایلی برای اقدام یک جانبه وجود دارد. آیا این مورد برای ایران هم محتمل است؟ که نخست‌وزیر رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهد: ما از هولوکاست آسیب دیده‌ایم. بنابراین به روشنی باید بگویم که اسرائیل همیشه حق دفاع از خودش را محفوظ نگاه می‌دارد.

همچنین نتانیاهو روز دوشنبه ضمن مصاحبه با مجله آلمانی «بیلد» گفته است «خصومتی میان مردم ایران و اسرائیل وجود ندارد و ممکن است تحت رژیمی متفاوت، روابط دوستانه پیشین به وضعیت قبل باز گردد». نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده است که اگر شهروندان ایرانی مجاز به شرکت در انتخاباتی آزاد باشند، او هیچ تردیدی ندارد که آنها حکومت دیگری را انتخاب می‌کنند.

شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی نیز اغتشاشگران را طرفدار رفرم در ایران خواند و تحسین کرد و بنا بر گزارش سایت اینترنتی «اسکای نیوز» مدعی شد که ممکن است معترضان رهبرانشان را نیز خلع کنند. پرز که در گردهمایی جهانی رهبران یهود سخن می‌گفت، اعلام کرده است که «اجازه دهید جوانان برای آزادی فریاد بزنند، اجازه دهید زنان ایران عطش‌شان را برای برابری ابراز کنند».

«لوس آنجلس تایمز» نیز به بخش دیگری از سخنان پرز اشاره کرده است که او در این سخنان آرزوی از بین رفتن ایران را کرده و گفته است: «اعتراضات خیابانی برنامه مشکوک هسته‌ای ایران را تهدید می‌کند» و ادامه داد «نمی دانم کدام یک زودتر نابود خواهد شد، اورانیوم غنی شده‌شان یا دولت ضعیف‌شان، امیدوارم دولت ضعیفشان محو شود».

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 11277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =