رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به فضای غبارآلود در هنگام فتنه‌ها گفت: بصیرت در زمان فتنه مهم‌ترین توشه انسان‌هاست .

 همایش سراسری مداحان بسیجی کشور یادمان شهید غلامعلی رجبی امروز با حضور آیت الله سیداحمد خاتمی خطیب نمازجمعه تهران، حمیدرضا مقدم‌فر مدیرعامل فارس، سید عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما و جمعی از مداحان کشور در حسینیه شهدای بسیج برگزار شد.

مهم ترین اظهارات وی را در ادامه به نقل از فارس بخوانید.

* بزرگان بارها فرموده‌اند که دین جز حب و دوستی چیزی نیست. این محبت دوستی و عمق واقعه دین توسط مداحان در طول تاریخ به عنوان یک مأموریت و رسالت الهی انجام گرفته است. بنابراین مأموریت و وظیفه بسیار خطیری برعهده مداحان است و کسانی که از این تریبون‌های مقدس این مأموریت را انجام می‌دهند بدانند که پروردگار مأموریت سنگینی بر دوش آنها گذاشته و به آنها برکت می‌دهد برکت کار شما با نیت خالص و قلب پاکی که دارید توسط خودش تضمین شده است.

* به همین دلیل است که در فتنه 88 مداحان سربلند بیرون آمده و پیروز شدند. امتحان ساده‌ای نبود، خیلی‌ها رد شدند، خیلی از بزرگانی که دهها سال از عمرشان را صرف اسلام و تبلیغ اسلام کرده بودند سربلند بیرون نیامدند، یا کاملاً رفوزه و یا دچار انحرافات بسیاری شدند. در این وقایع برای جامعه خیلی چیزها روشن شد و در این میان مداحان سربلند بیرون آمدند و این سربلندی مدال افتخاری است که دستگاه امام حسین (ع)‌ به شما داده و قدر آن را بدانید.

*این بزرگترین پاداشی است که به شما داده شده، چقدر فرصت می‌خواهد تا انسان خودش را در فتنه‌ها امتحان کند. خیلی‌ از شخصیت‌هایی که شما در سریال مختارنامه می‌بینید در زمان امام حسین (ع) منحرف شدند و بعداً خواستند جبران کنند ولی نتوانستند. این فرصت‌ها برای جامعه فراهم شد و خیلی‌ها مردود شدند و خیلی‌ها هم در امتحان بصیرت قبول شدند. بصیرت در زمان فتنه مهم‌ترین توشه انسان‌هاست در زمان فتنه غباری در جامعه ایجاد می‌شود که حق و باطل به سختی شناسایی می‌شود.

* در کتاب نهج‌البلاغه سخنان بسیاری پیرامون فتنه وجود دارد و بسیاری از بزرگان می‌فرمایند که در زمان فتنه تنها راه، تبعیت از ولی‌امر مسلمین است چون اگر این کار نشود همه چیز به هم می‌ریزد مگر در جنگ جمل نبود خیلی‌ها گفتند که ما اینجا همسر و بسیاری از نزدیکان پیامبر را می‌بینیم آیا باید با اینها بجنگیم. اینجا بحث شناخت حق است و رهبر مسلمین شاخص شناخت حق است در این زمان اگر شمشیر زدی برکت است و در دنیا و آخرت سربلند خواهیم بود.

* بنابراین در دوران‌ها که فتنه‌های سخت‌تر از سخت اتفاق می‌افتد توجه به امام، ‌اخلاص در مسیر و توجه به ائمه راه نجات است و خوشبختانه مداحان امتحان خوبی از خود برجای گذاشتند.

*با توجه به بصیرتی که در بین مداحان است و با توجه به فضای معرفت و هوشیاری که وجود دارد، انتظار می‌رود که همه مجالس و محافلی که توسط شما اداره می‌شود مملو از همین معارف باشد. اول این که بدانید همه چیز برکتش حول رهبری شکل می‌گیرد در بصیرت نگاه به ولی امر می‌کنند که مسیر را نشان می‌دهد.

*اگر یک بار دیگر بسیاری از مرثیه‌ها و مداحی‌هایی را که می‌خوانید مرور کنید می‌بینید براساس ولایت و معارفی که امروز به آن رسیده‌اید، می‌تواند تغییر کند. بدون تردید همه زیبایی‌هایی که در کربلا بوده حول امام و ولایت شکل گرفته است. در طول تاریخ جنگ‌های زیادی شده و میلیون‌ها نفر کشته شده‌اند اما چرا هیچ‌کدام کربلا نمی‌شود؟ چون این قیام حول امام و ولایت شکل گرفته است و همه فدایی امام می‌شوند همه از هم سبقت می‌گیرند و با عشق جان خود را فدا می‌کنند اینکه حضرت زینب (س) گفت در حادثه کربلا چیزی جز زیبایی نمی‌بینم، همین است در نوحه‌ها و مداحی‌های خود فراموش نکنید که حادثه کربلا حول چه محوری است.

*ام‌البنین مادر حضرت عباس (ع) تمام مقام و عظمتش را به خاطر عشق و ارادت به اهل بیت به دست آورده است. همه چیز حول امام شکل گرفت و دیدید که برخی‌ها چه مقام‌هایی پیدا کردند یک دور که واقع کربلا را بازخوانی کردید جایگاه آدم‌ها را حول امام بشناسید و هویت روضه‌خوانی شما به همین برمی‌گردد.

*در رسانه با مخاطب انبوه متشکل از عوام و خواص روبه‌رو هستم. مداحان هم همان رسالت ما در رسانه را دارند و با همان مخاطبان مواجه هستند پس مراقب گفتار خود باشید. ساده‌گویی غیر از سطحی‌گویی است انسان‌های بزرگ عمیق‌ترین حرف‌های خود را ساده گفته‌اند امام بزرگوار ما عمیق‌ترین حرف‌ها را ساده با مردم مطرح می‌کرد و رمز ماندگاری ایشان هم در همین است. اینکه شما روضه بخوانید و مردم بفهمند، جدای از سطحی‌گویی است. امروز کتاب‌های بسیاری چاپ و اکثر مقاتل معروف ترجمه شده است. شما اینها را بخوانید و از آنها استفاده کنید و به این مستندات تکیه کنید.

* شما این آسیب‌ها را بهتر از هرکسی می‌دانید اما در کنار اینها موافق بحث‌های نظارتی که برخی نهادهای حاکمیتی انجام می‌دهند نیستم و معتقدم کارآیی ندارد. مثلاً سازمان تبلیغات اسلامی و... کتاب تولید می‌کنند و اشعار و موسیقی دارند اما گاهی احساس می‌شود نظارت می‌کنند. این جامعه،‌ جامعه فهیم و هنرمندی است که بهترین نظارت را مداحان می‌توانند در آن داشته باشند بهترین کسانی که نظارت می‌کنند مردم هستند. در دوران انقلاب نیز تحولی در همه این مسائل پیش آمد و اگر مداحان می‌آمدند و اشعار تحقیرآمیز قبلی را می‌خواندند با آنها برخورد می‌شد.

*بعد از جریان فتنه مردم دوست دارند کسانی که مداحی می‌کنند حرف‌های مهم‌تر و جدیدتری بزنند تا سطح آگاهی مردم بالا برود و همین مردم بهترین ضامن اجرایی هستند.

*بدترین آسیب‌هایی که برای محتوای مداحی وجود دارد و جدی‌ترین آنها نگاه ذلت‌بار و تحقیر‌آمیز به حوادث عاشورا است که متأسفانه وجود دارد و شما مداحان با توجه به سرودهای غنی که وجود دارد باید اشکالات این حوزه را برطرف کنید. در این زمینه دست ما پر است و کمبودی وجود ندارد و اگر بیشتر دقت شود شما در شهرها و استان‌های خود بهترین مجری و ناظر هستید.
وی ادامه داد: ما در تلاشیم تا با ساخت کلیپ‌هایی از دوران انقلاب و دفاع مقدس فرهنگ‌سازی کنیم مانند سرود یاد امام و شهدا که با تأثیرگذاری که داشت زمزمه لب مردم است. در این حوزه ما تعداد دیگری اثر تولید کرده‌ایم که در حال آماده‌سازی هستند و محرم پخش می‌شود. امروز نیاز ما در رسانه ملی نوحه‌سرایی، شعرخوانی و روضه‌خوانی است که برپایه دستگاه باشد و اگر سنتی‌تر باشد هم بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد. مثلاً زبان ترکی مداحی‌ها بسیار اثرگذار است و خیلی‌ها که زبان ترکی نمی‌داند به خاطر ملودی اثر با آن ارتباط برقرار می‌کنند ما باید از اینگونه تولیدات هنری آیینی که در نقاط مختلف کشور داریم و سرمایه ما همین است استفاده کنیم.

*امروز ما با هزاران شبکه ماهواره‌ای مبارزه می‌کنیم که از لحاظ تعداد و کیفیت با ما قابل مقایسه نیستند و در خیلی از حوزه‌ها نیز از ما پیشی گرفتند ولی چرا ما موفقیم و در حادثه فتنه توانستیم موفق شویم. چرا رسانه ملی توانست با چند روز برنامه‌سازی حادثه 9 دی را خلق کند. این اتفاق برپایه همان سروده‌های قبلی و قدیمی بود. چند تن ضدانقلاب آمدند به مقام اباعبدالله اهانت کردند و با موبایل‌هایشان تصویربرداری کردند. ما از همان تصاویر به همراه بخش‌هایی از یک فیلم که در آن عصر عاشورا به تصویر کشیده شده بود استفاده کردیم و گفتیم مردم این همان اسبی است که ما عمری است برای آن گریه می‌کنیم همین کافی بود تا جمعیت میلیونی جمع شوند و طومار آنها را برهم بپیچند.

*این پتانسیل فراوان و نعمت خداوند را صیانت کنیم تقاضایمان این است که اشعار پرمحتوا در دستگاههای تأثیرگذار سنتی استفاده کنید و با توجه به زحماتی که می‌کشید از این زحمات در جهت هدایت مردم استفاده کنید.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 112772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عبداله GB ۲۰:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۱
    0 0
    انشأ الله روزی برسد که مسئولین در زمینه کار وتخصصشان صحبت و ارائه نظر بفرمایند. (اگر تخصص نیاز باشد)
  • بدون نام IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۱
    0 0
    انگار با یک واژه همه چیز درست میشه عزت خان هم بصیر شده :))
  • کوهیار IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۲
    0 0
    بصیرت از نوع بصیرت ضرغامی