دیشب عمارت ریاست جمهوری میزبان نمایندگان مجلس بود تا محمود احمدی‌نژاد حضوراً از نمایندگانی که هم از نامزدی وی اعلام حمایت کرده بودند و هم پیروزیش را تبریک گفته بودند، تقدیر و تشکر کند.

دیشب عمارت ریاست جمهوری میزبان نمایندگان مجلس بود تا محمود احمدی‌نژاد حضوراً از نمایندگانی که هم از نامزدی وی اعلام حمایت کرده بودند و هم پیروزیش را تبریک گفته بودند، تقدیر و تشکر کند. اگرچه این دیدار، «نخستین نشست مشترک دولت و مجلس» پس از پیروزی دوباره احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری، نام گرفته است اما از آنجا که در نشست‌های امسال میان دو قوه مجریه و مقننه، ژنرال‌های مجلس حضور نداشتند، پیش‌بینی می‌شود که در این دیدار نیز نشانی از آنها یافت نشود.

چه آنکه علی لاریجانی، محمدرضا باهنر، غلامعلی حدادعادل و احمد توکلی از جمله غایبان دیدارهای نوروزی نمایندگان با رئیس‌جمهور و همچنین دیدار اعضای فراکسیون اصولگرایان با محمود احمدی‌نژاد بودند. البته با توجه به حمایت‌های اخیر حدادعادل از احمدی‌نژاد در جریان انتخابات ریاست جمهوری اخیر، بعید نیست که اینبار او این قاعده را بشکند و به دیدار احمدی‌نژاد برود. با این حال تجربه نشان داده است که در این‌گونه دیدارها حداکثر 150 نماینده شرکت می‌کنند و همواره اکثریتی غایبند.

چه آنها که به دلیل حضور در جلسات همزمانی امکان شرف‌یابی به مهمانی‌های دولت را نمی‌یابند و چه نمایندگان اقلیت سیاسی مجلس که اساساً حضور در این دیدارها را بی‌فایده می‌دانند. اما نمایندگان شهرستانهای کوچک معمولاً پای ثابت نشست‌های دولت هستند. چون تنها در این دیدارهاست که امکان ارائه نامه‌ها و مطالباتشان به مقامات اجرایی را می‌یابند.

با این وصف، نمایندگان حاضر در نشست شب گذشته دولت و مجلس رفته بودند تا بار دیگر لزوم تعامل دولت و مجلس را به رئیس‌جمهور یادآور شوند. طرح این موضوع از جمله پیش‌بینی‌های ستار هدایت‌خواه و محمدتقی رهبر پیش از تشکیل این دیدار بود که با «خبر» در میان گذاشتند. تعاملی که نخستین گام آن را پس از تحلیف رئیس‌جمهور و در معرفی وزرای دولت دهم شاهد خواهیم بود.

اهمیت این رایزنی آنجا بیشتر نمایان می‌شود که به یادآوریم سه تن از وزرای دولت نهم در بدو معرفی به مجلس هفتم نتوانستند رأی اعتماد لازم را کسب کنند و هماهنگی و گرایش مشترک اصولگرایی میان دولت و مجلس سبب نشد تا همه کسانی را که رئیس‌جمهور برای حضور در بدنه کابینه خود برگزیده بود با موافقت مجلس مواجه شوند.

اما هدایت خواه معتقد بود که این جلسه عمومی فرصت مناسبی برای رایزنی در مورد ترکیب کابینه نیست و اگر شخص رئیس‌جمهور به مصلحت بداند در فرصت دیگری در جلسات خصوصی با نمایندگان در این خصوص مشورت خواهد کرد. به گفته وی اکنون که رأی احمدی‌نژاد بیش از دوره گذشته است انتظارات مردم و مجلس نیز بیش از گذشته خواهد بود. از این‌رو دولت باید بیش از گذشته کار کند و با مجلسیان تعامل برقرار کند.

محمدتقی رهبر رئیس فراکسیون روحانیون مجلس نیز گفت که پس از بررسی تعامل دولت و مجلس، در مراحل و دیدارهای بعدی با دولت، موضوع تعامل دولت و علما را نیز پیگیری می‌کنند. اما به گفته وی یکی از موضوعات اساسی که پیش‌بینی می‌کرد در این دیدار مورد بحث و بررسی نمایندگان و رئیس‌جمهور قرار بگیرد، مسئله اغتشاشات اخیر و لزوم بازگشت آرامش به کشور باشد. وی پیشنهاد کرد که همه جوانب اختلاف برای مصالح نظام و کشور هم که شده کوتاه بیایند تا دیگر شاهد تکرار این اختلافات نباشیم.

هدایت‌خواه نیز احتمال بررسی این موضوع در نشست مشترک دولت و مجلس را تأیید کرد و گفت: در این جلسه بر لزوم اطلاع‌رسانی کافی به مردم در رابطه با شبهات و تردیدهایی که ایجاد شده تأکید خواهیم کرد. همچنین از رئیس‌جمهور می‌خواهیم تا با کسانی که امنیت و نظم عمومی را مختل کرده‌اند و باعث کشتار مردم شده‌اند و به اموال عمومی تعرض کرده‌اند، باید برخورد قاطع شود تا کسانی به خودشان جرأت ندهند که جان و مال مردم را به مخاطره بیاندازند.

دیدار نمایندگان با رهبری
صبح امروز نمایندگان مجلس به دیدار مقام معظم رهبری می‌روند. اگرچه دیدار سالانه نمایندگان مجلس با مقام معظم رهبری، در سالگرد تشکیل مجلس برگزار می‌شد، اما اینبار نمایندگان مجلس هشتم با تأخیری قریب به یک ماه به این دیدار می‌روند و تأخیر در برگزاری این دیدار از 7 خردادماه تاکنون به دلیل برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری دهم بوده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 11326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =