ریاض دیگر به دیپلمات های آمریکایی اعتماد نمی کند/ ایران حق استفاده از تسلیحات هسته ای را ندارد/ خاورمیانه به چتر حمایتی هسته ای نیاز دارد

سارا معصومی : سیاستمداران و دیپلمات ها دیگر به همتاهای آمریکایی خود اطمینان نخواهند کرد. این جمله ایست که شاهزاده پا به سن گذاشته ای از خاندان سعود در گفتگو با اشپیگل بر زبان می آورد . ترکی بن فیصل در گفتگو با این نشریه آلمانی همان سخنانی را بر زبان می راند که گویا از قریب به ده روز پیش تا نوک زبان بسیاری از اعراب آمد اما مصلحت سنجی مانع از انعقاد آن شد. ترکی الفیصل با اشاره به افشاگری های ویکی لیکس این سخنان را بر زبان می آورد . عکس العملی که نشان می دهد خاندان سعود سخنان ویکی لیکس را باور کرده و یا حداقل پذیرفته اند. ترکی الفیصل در این گفتگو که متن کامل آن بیست و چهار ساعت دیگر بر روی خروجی اشپیگل قرار می گیرد، گفت: افشاگری های ویکی لیکس بر اعتبار و آبروی ایالات متحده حراج زد. امانتداری و اعتبار امریکایی دو قربانی این افشاگری ها بود .

ترکی الفیصل که 65 ساله که سابق بر این ریاست سازمان اطلاعات عربستان را عهده دار بود و در حال حاضر هم جامه سفیر این کشور در آمریکا را بر تن دارد، در این خصوص می گوید: افشاگری های ویکی لیکس درس عبرتی شد تا ما دیگر با مقام های امریکایی به صراحت و بدون تعارف سخن نگوئیم.
عربستان سعودی به نسبت بسیاری از دیگر کشورهای جهان عرب بیشترین خسارت را از افشاگری های ویکی لیکس متحمل شد . بر اساس اسناد ویکی لیکس ، ملک عبدالله پادشاه این کشور در گفتگو با همکاران امریکایی به شدت از برنامه هسته ای ایران انتقاد کرده و حتی گزینه نظامی را محتمل و ممکن دانسته بود .
ترکی الفیصل با زیر سوال بردن حرفه ای بودن این حرکت ویکی لیکس می گوید : آنچه منتشر شد در حقیقت گزینشی نامنظم و درهم ریخته از مجموعه ای از حوادث بود . انتخابی که کاربرد تبلیغاتی داشت .

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به افشاگری های ویکی لیکس مدعی شد که این مسائل بر اتحاد استراتژیک میان واشنگتن و متحدانش در منطقه تاثیری نخواهد گذاشت . ترکی الفیصل هم با اتخاذ همین موضع تاکید کرد که : رابطه ما با واشنگتن بر همان منوال سابق باقی خواهد ماند. ما پیش از این نیز با چالش های مشابهی روبه رو شده و از آن عبور کرده بودیم.
ترکی الفیصل سپس در به یادآوری تاریخی می افزاید : عربستان سعودی کمک آمریکا به ریاض در جریان حمله صدام حسین به کویت در 1990 را از یاد نمی برد . علاوه بر این ، امریکا تنها کشوری است که می تواند به اسرائیل " نه " بگوید .

ترکی الفیصل همچنین از ایالات متحده خواست که به جستجو برای یافتن اسامه بن لادن ادامه دهد . وی در این خصوص گفت : تنها زمانی که اسامه بن لادن دستگیر شود، جبهه مقابله با ترور می تواند ادعای پیروزی کند . زمانی که شما موفقیت خود را اعلام کنید خروج کامل از افغانستان و عراق هم توجیه خواهد داشت .
ترکی الفیصل در این گفتگو پرونده هسته ای ایران را هم از یاد نیرد و باز مانند گذشته ادعا کرد که ریاض با دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای مخالف است . الفیصل حتی یک قدم هم فراتر رفت و تاکید کرد که در صورت حمله نظامی ، ریاض به تل آویو اجازه استفاده از حریم هوایی خود برای یورش به ایران را نخواهد داد .
ترکی الفیصل در ادامه تاکید کرد که واشنگتن باید برای مواجهه با تهران همان سیاست چماق و هویج را در پیش گیرد . سیاستی که فیصل تحریم های اقتصادی را در آن مشروع می داند . این شاهزاده سعودی ادعا می کند که خاورمیانه هم به چتر حمایتی هسته ای نیاز دارد که پنج کشور عضو شورای امنیت باید آن را تضمین کنند. /س

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 113696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام GB ۲۰:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۴
    0 0
    به جاسوس دو جانبه اعتماد نکنید.
  • بدون نام GB ۲۰:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۴
    0 0
    به جاسوس دو جانبه اعتماد نکنید.
  • ح ک IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۴
    0 0
    به جاسوس دو جانبه اعتماد نکنید