دور تازۀ گفت‌وگوهای 1+5 و ایران پس از 14 ماه وقفه روز دوشنبه در حالی آغاز شد که طرفین بر سر موضوع نشست اختلاف نظر داشتند.

رضا دانشمندی: بنابر گزارش خبرآنلاین اجماع بر سر موضوعِ نشست، نخستین مسألۀ جدی جلسۀ صبح بود. در حالی‌که دبیر شورای امنیت ملّی کشورمان بر ترور دانشمند هسته‌ای ایران و ابعاد مختلف آن تأکید داشت، ظاهراً سایر اعضا مایل بودند مستقیماً به موضوع هسته‌ای ایران بپردازند.  

واشنگتن پست بنا بر اظهارت یک دیپلمات غربی نوشت: 70 تا 80 درصد از گفت‌وگوهای بیش از سه ساعتۀ صبح دوشنبه در مورد موضوع هسته‌ای بود. سپس طرف‌های مذاکره جلسه را برای صرف ناهار ترک کردند، گرچه هیأت ایرانی جداگانه به صرف غذا پرداخت.  

بین نشست و صبح و عصر یک رشته نشست‌های دو جانبه، پیش از نشست 90 دقیقه‌ای بعد از ظهر، انجام شد که در ساعت 18 به وقت محلی آغاز شد. این خبرنگار آمریکایی به نقل از یک مقام هموطنش نوشت در دیدارهای دوجانبۀ بعد از ظهر، سایر ملت‌ها پیام واحدی به ایران دادند، این‌که ایران باید به نگرانی‌های موجود دربارۀ برنامۀ هسته‌ایش بپردازد.  

کسلر به نقل از یک منبع آگاه از روند نشست، نوشت جلیلی به موضوع بی‌اعتمادی متقابل میان ایران و سایر دولت‌های حاضر در جلسه پرداخت و امکان همکاری در مورد سایر موضوعات منطقه‌ای را مطرح کرد. دیگر حاضران پاسخ دادند «در مرکز بی‌اعتمادی برنامۀ هسته‌ای ایران است». پس از سخنان جلیلی، هر یک از شرکت کنندگان بر مذاکره در مورد برنامۀ هسته‌ای ایران تأکید کردند.

امنیت داخلی ایران یا برنامۀ هسته‌ای؟
خبرگزاری آسوشییتدپرس نیز به نقل از یکی مقام مطلّع مدعی شد «75 درصد» جلسۀ سه ساعتۀ صبح دوشنبه به موضوعات هسته‌ای اختصاص یافت. او افزود: چنین موضوعی اهمیت داشت؛ چرا که جمهوری اسلامی با تأکید بر این امر پای میز مذاکره آمد که برنامۀ هسته‌ای ایران صرفاً در حاشیه‌ی مذاکرات قرار دارد.  

این مقام آگاه مدعی شد اشتون و مقامات ارشد سایر قدرت‌ها در این مذاکرات به ایران گفتند که تردیدها در مورد ماهیت صلح‌آمیز برنامۀ هسته‌ای ایران یکی از منابع بی‌ثباتی در منطقه است.
  
بنابر گزارش «آسوشییتدپرس» سخنان جلیلی مضمون دیگری داشت و شامل ترور هفتۀ گذشتۀ یک دانشمند هسته‌ای ایران و زخمی شدن یک فرد دیگری در این رابطه می‌شد.

محل نشست بعد، ترکیه یا وین؟
وال‌ستریت جورنال نیز به نقل از شرکت کنندگان نوشت تمرکز اصلی در نشست سه ساعتۀ صبح برای محدود کردن اختلافات میان تهران و حکومت‌های غربی بر سر مسیر آیندۀ دیپلماسی‌شان بود.  

این روزنامۀ آمریکایی به نقل از «منابع خبری ایرانی» نوشت جلیلی روز دوشنبه گفته تمرکز تهران بر موضوعات وسیع‌تری، از جمله تروریسم بین‌المللی و تهدیدات نسبت به امنیت داخلی ایران است. 

به نوشتۀ این روزنامۀ آمریکایی نمایندۀ ایالات متحده در این نشست «ویلیام برنز» سومین دیپلمات ارشد وزارت خارجۀ آمریکا است.  
وال‌‌استریت جورنال به نقل از یک دیپلمات غربی نیز نوشت: تمامی اعضای 1+5 این خواست را مطرح کردند که در مورد برنامۀ هسته‌ای ایران در نشست صبح گفت‌وگو کنند. 

برخی از دیپلمات‌های اروپایی و آمریکایی گفتند انتظار بسیار پایینی از این نشست دارند. آن‌ها اظهار داشتند که موفقیت این نشست توافقی خواهد بود برای دور بعدی گفت‌وگوها، در ترکیه یا وین.

توافق برای ملاقات مجدد، پیشرفت است
خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشت توافق برای ملاقات مجدد برای مذاکرات ضروری‌تر که شاید اوائل سال میلادی جدید باشد، نشانۀ پیشرفت خواهد بود. 

رویترز به نقل از یک منبع اروپایی نوشت: شروع مناسبی بود. به رشته موضوعاتی، از جمله موضوع هسته‌ای پرداخته شد.

این خبرگزاری به نقل از این مقام اروپایی نوشت انتظار شش قدرت‌ این است که ایران ابهامات موجود دربارۀ برنامۀ هسته‌ایش را روشن کند که تا کنون بی‌پاسخ مانده است.  

این مسؤول اروپایی که خواسته نامش فاش نشود با تکرار تهدیدات گذشته، اظهار داشت: گزینه‌های ایران مشخص هستند، این کشور می‌تواند با انزوای بیشتر مواجه شود یا همکاری کند.

/117ف

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 114104

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۶
    0 7
    ایران چاره ای جز ادامه مذاکره ندارد. ایران در بدترین وضعیت ممکن اقتصادی است.