تسلیم استوار نامه سفیر جدید افغانستان به متکی بهانه ای شد تا وزیر امور خارجه کشورمان بر آمادگی ایران جهت برگزاری نشست وزرای خارجه همسایگان افغانستان مجددا تاکید کند.

جمهوری اسلامی ایران منطقه گرایی را سر فصل سیاست خارجی خود قرار داده است چرا که بر این باور است سرنوشت کشورهای منطقه به هم گره خورده است. از این رو با وجود آنکه از روز نخست با جنگ در افغانستان و عراق مخالف بود اما همواره در پروسه بازسازی این دو کشور حضور فعال داشته و بسیاری از صاحب نظران بر این باورند روند صلح و پیشرفت در افغانستان و عراق بدون حضور ایران روندی رو به بن بست خواهد بود.

به عنوان مثال اخیرا بلمت ارس مشاور عالی وزیر خارجه ترکیه گفته است: بحران عراق و افغانستان بدون حضور ایران هرگز حل نمی‌شود و ایران به عنوان کشوری قدرتمند و همسایه می‌تواند در ایجاد صلح و ثبات در این کشورها اقدامات مؤثری داشته باشد.

چندی پیش نشستی با حضور کشورهای غربی و همسایگان افغانستان با موضوع بررسی وضعیت امنیتی این کشور در کابل تشکیل شد. در آن جلسه ایران پیشنهاد برگزاری نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه عراق را داد.

تسلیم استوار نامه سفیر جدید افغانستان به متکی بهانه ای شد تا وزیر امور خارجه کشورمان بر آمادگی ایران جهت برگزاری نشست وزرای خارجه همسایگان افغانستان مجددا تاکید کند.

عبیدالله عبید، سفیر جدید افغانستان در تهران روز شنبه با منوچهر متکی وزیر امور خارجه‌ ایران دیدار و رونوشت استوارنامه‌ خود را تسلیم کرد. متکی ضمن خوش‌آمدگویی به سفیر جدید افغانستان، اظهار امیدواری کرد وی ماموریت موفقی را در راستای توسعه‌ بیشتر روابط فی‌مابین دو کشور داشته باشد.

وزیر امور خارجه‌ همچنین به منافع و نگرانی‌های مشترک دو کشور اشاره کرد و گفت: باید تلاش کنیم منافع مشترک را عملیاتی و نگرانی‌های مشترک را با رایزنی و مذاکره به حداقل برسانیم. متکی افزود:جمهوری اسلامی ایران طی 30 سال گذشته در جهت کمک به حل مشکلات افغانستان کمک کرده است. ما معتقدیم همه‌ی کسانی که ادعای دوستی با افغانستان را دارند باید به دولت این کشور کمک کنند. دولت افغانستان دنبال ثبات، آرامش و پیشرفت افغانستان است و حمایت از دولت افغانستان را حمایت از تمامیت ارضی، وحدت ملی و ثبات و آرامش این کشور می‌دانیم.

متکی افزود: ما پیشنهاد تشکیل اجلاس وزرای خارجه‌ی همسایگان افغانستان را در نشست کابل دادیم و معتقدیم هرچه سریع‌تر باید این اجلاس برگزار شود و مسائل افغانستان توسط همسایگان به طور جدی مورد بررسی قرار گیرد و آمادگی داریم این اجلاس را در اولین فرصت در تهران برگزار کنیم.

عبیدالله عبید سفیر جدید افغانستان در تهران نیز ضمن تشکر از اظهارات وزیر امور خارجه گفت: آرزوی ما این است که شاهد تحکیم هرچه بیشتر روابط بین دو کشور برادر و مسلمان باشیم.

وی ضمن اشاره به استفاده از ظرفیت‌های بسیار خوب ایران در راستای منافع کشورش افزود: تردیدی نیست که ضروری است اجلاس وزرای خارجه‌ی همسایه افغانستان برگزار شود و ثبات افغانستان، ثبات منطقه است و من تلاش خواهم کرد هرچه بهتر در روابط خوب بین دو کشور و منطقه ایفای نقش کنم.

نکته قابل توجه این است که باید موضوع سیاست خارجی ایران در افغانستان و امنیت در این کشور را با موضوع میزان حضور ایران در بازسازی این کشور و به تبع آن میزان سهم ایران از بازار این کشور جدا ارزیابی کرد. کارشناسان بر این باورند که حضور سیاسی ایران در افغانستان حضور فعال و قابل توجه است و سهم به سزایی در برقراری امنیت در این کشور دارد اما در عرصه اقتصادی ایران جایگاه قابل قبولی ندارد. این موضوعی است که سرکنسول ایران در کابل به آن اشاره کرد.

رحیم محمدی‌یکتا معتقد است: امروز سیاست خارجی ایران در افغانستان حضور موفقی داشته و خود غربی‌ها به این مسئله اذعان دارند که کلید حل مشکلات افغانستان در دست ایران است، در واقع دشمنان به این مسئله معترفند. با وجود موفقیت‌هایی که در عرصه سیاسی به دست آورده‌ایم در عرصه اقتصادی موفقیت چندانی نداشتیم و حجم مبادله تجاری ایران و افغانستان با توجه به جمعیت 30 میلیونی افغانستان و قوم پشتوی پاکستان قابل قبول نیست.

محمدی گفت: بازار بکری در افغانستان وجود دارد و در تمام زمینه‌ها نیازمند کمک هستند و زیربناهای این کشور از بین رفته است و تمام زمینه نیازمند واردات هستند. وی اضافه کرد: قرابت قومی، اعتقادی، زبانی و فرهنگی و حضور 3 میلیون افغانی در ایران موجب شناخت محصولات ایران در افغانستان است و صادرات به این کشور می‌تواند جایگاه خوبی داشته باشد.

/116ف

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 115228

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =