محمدعلی زم، رئیس سابق حوزه هنری با تهیه یک طنز سیاسی به سینمای ایران بازمی‌گردد.

بردیا راستین: خبر بازگشت رئیس سابق یکی از بزرگ‌ترین نهادهای حامی و هادی سینمای پس از انقلاب به عرصه هنر هفتم را نمی‌توان کوچک انگاشت.

نام محمدعلی زم تا سال‌های سال برای همه دستاندرکاران سینما و سینما‌دوستان معادل حقیقی حوزه هنری بود. بودند بسیار کسانی که آن سال‌ها عقیده داشتند: «زم یعنی حوزه هنری». بسیاری از کسانی که با ساز و کارهای حوزه آشنایی نداشتند تصورشان این بود که زم به عنوان رئیس حوزه مانند یک چاه نفت تأمین هزینه ساخت بسیاری از فیلم‌های مهم، تأثیرگذار و گاهی جنجالی سینمای ایران را بر‌عهده داشته است. آن هم فیلم‌هایی که دامنه‌شان از «توبه نصوح» تا «آدم برفی» متغیر بوده است. اما بعدها مشخص شد حوزه جهت استقلال مالی از سازمان تبلیغات اسلامی وارد چه وادی‌هایی که نشده است.

سال 1370 محمدعلى زم تصمیم گرفت براى کسب درآمد و استقلال بیشتر معاونت خودکفایى ایجاد کند. از کسب درآمد در زمینه هنرهاى دیگر و دانشگاه سوره، تا ساختن پاساژ در پامنار تهران، همچنین معاملات در زمینه دستگاه‌هاى فتوکپى و خرید و فروش کالاهاى دیگر ابتدای راهی بود که زم برای درآمدزایی انتخاب کرده بود. راهی که با مبادله پایاپاى نفتى و انتقال نفت ترکمنستان به بنادر جنوبى کشور و صادرات آن تا فروش فرآورده‌هاى نفتى از قبیل نفت کوره و ترانزیت کانتینرهاى سیگار از بندرعباس به مرز عراق، سپس برگشت آن به داخل و دخالت در تولید و پخش سیگار در کارخانجات «سیگارت‌‌سازى رشت» و انحصار توزیع سراسرى سیگار در داخل کشور پی گرفته شد. اکنون او دوباره به سینما بازگشته است.

فیلم سینمایی «دموکراسی در روز روشن» به کارگردانی علی عطشانی اوایل مهر‌ماه در تهران کلید می‌خورد. فیلمنامه این فیلم که به تهیه‌کنندگی حجت‌الاسلام محمدعلی زم ساخته می‌شود، متعلق به مسعود احمدیان است و اینک در مرحله بازنویسی قراردارد. این می‌تواند شروعی دوباره برای آقای حوزه هنری باشد.  

کد خبر 11528

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین