شبکۀ «فاکس‌نیوز» در خبری «اختصاصی» به نقل از متخصصان امنیتِ سایبری در اروپا و آمریکا مدعی شد که کرم کامپیوتری برنامۀ هسته‌ای ایران را دچار آشفتگی کرده است.

به گزارش خبرآنلاین شبکۀ «فاکس‌نیوز» که در راه اندازی جنگ روانی علیه فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران تخصص منحصر به فردی دارد و با پشتوانه های مالی وزارت دفاع آمریکا اداره می شود در این گزارش آورده که این متخصصان آمریکایی و اروپایی مدعی هستند که در تحقیقاتشان متوجه شده‌اند این کرم به آلوده کردن کامپیوترها در دو سایت هسته‌ای ایران ادامه داده و مهار نشده است.  

روز گذشته روزنامۀ آمریکایی «نیویورک تایمز» نیز نوشت «گری سامورا» مشاور هسته‌ای رییس جمهور آمریکا بدون اشاره به «کرم استاکس‌نت»، با لبخند گفته که «خوشحالم می‌شنوم آن‌ها با ماشین‌های سانتریفیوژشان مشکل دارند. ایالات متحده و متحدانش هر کاری بتوانند انجام می‌دهند تا این مشکل پیچیده‌تر شود». 

به اعتراف «فاکس‌نیوز» کرم «استاکس‌نت Stuxnet» پشرفته‌ترین «سلاح سایبریCyber weapn» است که تا کنون ساخته شده است. معاینات این کرم نشان می‌دهد که آن «موشکی سایبری Cyber missile» است که برای نفوذ در سیستم‌های امنیتی پیشرفته طراحی شده است. 

این موشک سایبری مجهز به کلاهکی است که نشانه‌روی شده و کنترل سیستم‌های سانتریفیوژ در مرکز فرآوری اورانیوم نطنز را در دست می‌گیرد و کلاهک دومی دارد که توربین عظیم رآکتور بوشهر را هدف می‌گیرد.

به گزارش این شبکه، «استاکس‌نت» طراحی شده تا کنترل سیستم‌ها را به دست بگیرد و ظاهراً بسیار موفق بوده است.

هفتۀ گذشته محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران تأیید کرد که این کرم به سایت‌های هسته‌ای ایران نفوذ کرده، اما گفت که این ویروس کشف و مهار شده است. 

در بخشی از این گزارش، فاکس‌نیوز ادعاهای یک متخصص آلمانی به نام «رالف لانگنر» را منعکس کرده است. او که در میان نخستین کسانی است که «استاکس‌نت» را بررسی کرده و دربارۀ آن هشدار داده، مدعی است: ایرانی‌ها به علت ضعف تخصصی نمی‌توانند از عهدۀ این کرم برآیند و ممکن است هرگز موفق به حذف آن شوند.  

از نظر او مشکل آن‌ها همین جاست؛ آن‌ها باید از شرّ همۀ کامپیوترهای شخصی مرتبط با برنامۀ هسته‌ای خلاص شوند و از ابتدا شروع کنند، اما آن‌ها نمی‌توانند چنین کاری انجام دهند. به‌علاوه، آن‌ها برای تولید و نگهداری تأسیسات هسته‌ای‌شان کاملاً وابسته به شرکت‌های بیرونی هستند. آن‌ها باید از شرّ کامپیوترهای آن‌ها نیز خلاص شوند، اما نمی‌توانند. آنها صرفاً خودشان را دائماً باز-آلوده می‌کنند.  

او افزود: با بهترین تخصص‌ها و تجهیزات، یک سال دیگر طول می‌کشد که این کارخانه‌ها مجدداً به طور طبیعی کار کنند؛ چراکه بیرون انداختن این کرم بسیار دشوار است. آن حتی در «بک-آپ» سیستم‌ها پنهان می‌شود.  

ترجمه: رضا دانشمندی

/117ف

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 115327

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =