۰ نفر
۲۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۷

ما به جولیان آسانژ، هرکه هست و هرکه نیست، احتیاج داشتیم تا به ما حالی کند عبارت های دلفریبی چون آزادی بیان و جریان آزاد اطلاعات، مثل خیلی از شعارهای دلفریب دیگری که ریشه در اندیشه و فلسفه غرب دارد حبابی است بزرگ که تا کنون سوزنی به خود ندیده بوده است.

محمدرضا نوروزپور:

ما به جولیان آسانژ، هرکه هست و هرکه نیست، احتیاج داشتیم تا به ما حالی کند عبارت های دلفریبی چون آزادی بیان و جریان آزاد اطلاعات، مثل خیلی از شعارهای دلفریب دیگری که ریشه در اندیشه و فلسفه غرب دارد حبابی است بزرگ که تا کنون سوزنی به خود ندیده بوده است.

ویکی لیکس، حتی اگر کارخود آمریکایی ها باشد، حباب جریان آزاد اطلاعات را ترکانده است. این روزها شنیدن پیشنهادی مانند: "بگیرید و بکشیدش" برای مالک ویکی لیکس که سوزن دردناکش را به حباب جریان آزاد اطلاعات فروکرده است از یک کشور جهان سومی ناقض حقوق مدنی و شهروندی به گوش نمی رسد. اقدام برای ایجاد محدودیت های مدنی، تعزیری و حتی تنبیهی برای کسی که یازده سپتامبر دیپلماسی آمریکا را مدیریت کرده در یک کشور پادشاهی در خاورمیانه که فاقد بدیهی ترین حقوق شهروندی است صورت نمی گیرد. این پیشنهاد متعلق به ساراپلین است نه بن لادن.

امروز درجایی از کشتن و بستن و نابود کردن یک فرد، رسانه و یک جریان سخن گفته می شود که ده ها سال با شعار ازادی بیان و جریان ازاد اطلاعات به جنگ سایر ملل رفته و داعیه دار شرایطی بوده است که اکنون خود تاب تحمل آن را ندارد.

آدم انتظار دارد جمله : «اگر ‌چین ‌می‌‌تواند ‌دسترسی ‌به ‌اینترنت ‌را ‌ببندد، ‌چرا ‌ما ‌همین ‌کار ‌را ‌نکنیم؟»  را از یک سرکوبگر در کشورهای مستبد که حتی ممکن است شانس برگزاری یک انتخابات ولو نمایشی را هم به مردمش ندهد بشنود. اما این جمله متعلق به سرهنگ قذافی نیست. این جمله را حسنی مبارک نگفته و حتی ملک عبدالله پادشاه عربستان که ادعایی درباره حقوق بشر، ازادی بیان و جریان آزاد اطلاعات ندارد نیز بر زبان نیاورده چون پیشتر بدون اجازه گرفتن از کسی این کار را در کشورش کرده است. اما تعجب آور این است که بدانید این جمله از قلب کنگره آمریکا و جایی که سناتور جولیبرمن در آن حضور دارد بیرون آمده است.

آدم فکر می کند در کشوری مثل پاکستان ممکن است کسی در یک جلسه مخفی ضدجاسوسی یا امنیتی این پیشنهاد را مطرح کند که "جولیان ‌آسانج ‌می‌‌توانست ‌گلوله‌ای ‌بخورد ‌یا ‌به ‌وسیله ‌سرب ‌مسموم ‌شود" اما باور کنید این جمله نه در یک شورای امنیتی یک کشورناقض حقوق بشر بلکه از زبان یک فعال رسانه ای امریکایی که از قضا مقاله های بسیاری در حمله به کشورهای خاورمیانه و محکوم کردن آنها به خاطر نداشتن ازادی بیان و ندادن فرصت به روزنامه نگاران برای اظهار نظر صریح نوشته است جاری شده است.

ما چگونه می توانیم به جریان ازاد اطلاعات ایمان داشته باشیم وقتی چنین اظهارنظرهای هولناکی از سوی ساراپلین، جولیبرمن و یک روزنامه نگارسرشناس مثل راش لیمباف درباره کسی می شنویم که گناه او صرفا حرکت در مسیر جریان آزادی اطلاعات بوده است.

مگر ویکی لیکس براساس همین تعاریفی که در همه سال های گذشته از جریان آزاد اطلاعات ارائه کرده اند گام برنداشته است؟ مگر کشورهای غربی براساس همین تعریف نبوده است که ادعای آزادی بیان می کرده اند. شاید تا کنون آنچه از آن به عنوان آزادی بیان یاد می شده چیز دیگری بوده است. شاید به ما چیزی را قالب کرده بوده اند و الا اگر تا کنون جریان ازاد اطلاعات وجودداشته، چه اتفاق جدید افتاده است.

الکس راس مشاور ارشد وزارت امور خارجه آمریکا می گویدما با چه گوارای قرن بیست و یکم مواجه ایم. او حتی پیش از افشاگری های ویکی لیکس درباره بروز آنارشیسم در فضای دیجیتالی هشدار داده بود.

من از جمله کسانی هستم که معتقدم نباید به سادگی با گفتن اینکه همه چیز کار خود آمریکایی هاست، از کنار این موضوع گذشت. این را البته از ترس این نمی گویم که مئرجاودانفر، ستون نویس گاردین بار دیگر در مقاله ای مرا پارانوئید ( متوهم) بخواند. این را از این باب می گویم که تحقیق و تدبر در انقلابی که ویکی لیکس هم درعرصه فضای مجازی و هم در عرصه روابط بین المللی ایجاد کرده و آن را ادامه خواهد داد، ارزش تفکر و تدبر بیشتری دارد. دست کم کوچکترین درسی که از این آنارشیسم دیجیتالی، سوسیالیسم نوین، یازده سپتامبر دیپلماتیک و یا نئوچه گوارای قرن بیست و یکم می توان گرفت این است که غربی هاهم، دربرابر جریان آزاد اطلاعات و آزادی بیان آستانه تحمل مشخصی دارند. آستانه تحملی که اگر طاق شود، واکنشی به آن نشان می دهند که بی شباهت به  واکنش حکومت های مستبد نیست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 115538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
    0 0
    حضرت آقا می فرمایند که در غرب ازادی بیان نیست؟؟ جل الخالق. پس همین عکس پینوکیویی که دیشب تو سایت خودتو از معاون نخست وزیر انگلیس زده بودید چی بود؟
  • بدون نام IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
    0 0
    خلط مبحث است. شما استاد این کار هستید. من شما را می شناسم.
  • بدون نام IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
    0 1
    ویکی لیکس فته است به خاطر همین باید با آن مبارزه کرد فکر کردید فقط ایران است که با فتنه گران مبارزه می کند. نه داداش همه جای دنیا هرکی بخواد بچه پررو بازی در بیاره روش رو کم می کنن
  • فرهاد IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
    0 0
    جناب نوروزپور خیلی ببخشیدها ولی کاملا با فرمایشات شما مخالفم. همانطور که در هر فضایی تخلف وجود داره در مقوله جریان ازاد اطلاعات هم تخلف وجود داره. هیچکس از طرفداران جریان ازاد اطلاعات نمی گه شما اسرار طبقه بندی شده سیاسی رو بریزی تو اینترنت همه رو به جون هم بندازی. لذا کاملا مشخصه که این جرم هست.
  • بسیجی IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
    0 0
    مئر جاودانفر؟؟؟ ستون نویس گاردین. روزنامه طرفدار فتنه گران؟؟؟ لینک دادین؟؟؟ بدم پدر پدرسوخته فتنه گرتون رو در بیارن؟؟؟ اسم نویسنده یهودی رو میارین؟؟؟؟
  • شماه 7 IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
    0 0
    در جواب اقا فرهاد: پس چطور است که اگر همین روزنامه نگاران در ایران به جرم فاش کردن اسرار طبقه بندی شده و جو دادن و تشویش افکار عمومی بازداشت می شن فریاد وا ازادی بیانا و وا جریان ازاد اطلاعاتتون در میاد؟؟؟؟
  • بدون نام US ۲۰:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
    0 0
    جریان ازاد اطلاعات یعنی جریان ازاد اطلاعات. همین. هیچ محدودیتی برای آن متصور نباید شد. اقای اسانژ هیچ جرمی مرتکب نشده و اتفاقا توانمندی فضای سایبر رو به همه جهانیان نشون داده . پیش از این رسانه ها ناظران ملی بودند. حالا اسانژ از انها ناظرانی بین المللی ساخته است. با نویسنده موافقم.
  • بدون نام GB ۲۰:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
    0 0
    فرق آمریکابااون کشورهای عقب مونده جهان سوم اینه که اونجا بعضی فقط حرف کشتن ومسموم کردن و اینارومیزنن ولی توی کشورهایی که گفتید درعمل میکشن ومسموم میکنن اونم برای کارهایی بسیار پیش پاافتاده تراز روکردن اسناد دزدی.بعدشم اونا روزنامه هایی دازن مثل همین گاردین که حرف این آدماروبه همه دنیا میرسونن.
  • بدون نام IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
    0 0
    آقای بسیجی می خواستی بگی منم قهوه تلخ میبینم.آفرین
  • حمید US ۲۱:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
    0 0
    من هم می گم جریان ازاد اطلاعات یعنی جراین ازاد اطلاعات همین. هیچ محدودیتی برای آن وجود ندارد. با نویسنده موافقم.
  • بدون نام US ۲۱:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
    0 0
    جریان ازاد اطلاعات یعنی جریان ازاد اطلاعات. همین. هیچ محدودیتی برای آن متصور نباید شد. اقای اسانژ هیچ جرمی مرتکب نشده و اتفاقا توانمندی فضای سایبر رو به همه جهانیان نشون داده . پیش از این رسانه ها ناظران ملی بودند. حالا اسانژ از انها ناظرانی بین المللی ساخته است. با نویسنده موافقم.
  • بدون نام US ۲۱:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
    0 0
    اقای نوروزپور از شما بعیده واقعا بعیده! درسته که این ادم ها اشتباه کردن گفتن اسانژ رو بکشید و از این حرفا اما اینکه این رو بهانه کنیم بگیم اونجا ازادی بیان نیست خیلی از شان شما به دوره ادم رو یاد نویسندگان یه روزنامه دیگه می اندازید.
  • بدون نام US ۲۱:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
    0 0
    جای شکرش باقیه که در این مقاله دست کم به این نکته اقرار شده که برخی از کشورها ادعای ازادی بیان رو هم ندارن. خیلی ممنون واقعا
  • بدون نام US ۲۱:۴۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
    0 0
    اقای جاودانفر زیاد هم بیراه نگفته مثل اینکه ها :)
  • بدون نام US ۲۱:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
    0 0
    خارج از هرگونه حب و بغض و جانبگیری این یک حقیقتی است که همه کشورها حتی ازادترین انها خط قرمزهایی دارند اما همین خط قرمزها یا همون چیزی که نویسنده از اون به استانه تحمل یاد کرده در کشورهای غربی بسیار بسیار بالاست. شما واقعا کاری که این اسانز با این غربی ها کرده رو دست کم گرفتید. این یه کار ساده نیست. افشای اسناد طبقه بندی شده آمریکا یک چیزی به همون اندازه یازده سپتامبره اما خوشوقتم که شما نسخه اون رو به همین سادگی که کار خودشونو نپیچیدید.
  • بچه های بالا US ۲۱:۴۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
    0 0
    مراقب باشید که ذوق زده نشید. ممکنه این ویکی لیکس یوهو یه چیزهایی رو درباره ایران فاش کنه که اونوقت هرکسی که یه خط درباره اش نوشته باشه رو ازش برای پذیرایی به یه جایی دعوت کنن ها. من گفته باشم.
  • سهراب زاده US ۲۱:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
    0 0
    حضرت اقا می فرمایند یعنی چی اون پایین پایین؟؟؟؟ مشکوکه ها
  • افشین قطبی US ۲۱:۵۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
    0 0
    اصولا ارنج این آقای اسانژ خیلی حرفه ای بوده. اصولا من فکر میکنم خیلی روش کار کردن. اصولا این یک نمایش هست که خوب طراحی شده و در حال اجراست و اصولا شما همگی سرکار می باشید من در برنامه نود مسائلی دراین باره باز خواهم کرد. اسنادش هم همه هست.
  • بدون نام US ۲۱:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
    0 0
    نگاه نویی به موضوع ویکی لیکس است جای بحث دارد. همه را تایید نمی کنم اما محور خوبی برای بحث است. اینکه ایا می شود آن را در راستای جریان ازاد اطلاعات ارزیابی کرد یا نه خیلی موضوعی خوبیه
  • بدون نام IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
    0 0
    آنارشیسم دیجیتالی، سوسیالیسم نوین، یازده سپتامبر دیپلماتیک و یا نئوچه گوارای قرن بیست و یکم. آفرین افرین اقای نوروزپور خیلی نو بود. خیلی نو بود. من تاحالا ندیده بودم جایی. انصافا حال کردم اگرچه با نظرتون درباره اینکه در غرب تحمل جریان ازاد اطلاعات رو ندارن مخالفم اما نگاهتون به موضوع خیلی قشنگ بود. مخصوصا چه گوآرای قرن بیست و یکم رو خوشم اومد دمت گرم
  • بدون نام US ۲۱:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
    0 0
    آستانه تحمل اون ها که طاق شه طرف رو محاکمه عادلانه میکنن و زندانش می کنن. تهش از نسل کش پست فترتی مثل کاردزایچ یا اونای دیگه بدتر نیست که بعد از محاکمه هم می اندازنش زندان کهریزک نمی برندش که زیر شکنجه بمیره
  • بدون نام DE ۲۲:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
    0 0
    بسیاری از مفسران سیاسی براین نظرند که درز اطلاعاتی که در ویکی لیکس منتشر شده توسط جناح بندیهای درون سیستم آمریکا بوده که با بحران اقتصادی شدیی مواجه است و خودرا در گیر جنگ در خاورمیانه و جنوب شرقی آسیا کرده است و نتوانسته است بتوافق درونی دست پیدا کند . انتشار این اسناد که بخشهای عمده آن با واقعیتها تطابق دارد عملا دولتها و مردم جهان را با دیگاه آمریکا آشنا کرده است
  • بدون نام DE ۲۳:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
    0 0
    درز مطالبی که در ویکی لیکس منتشر شده است میتواند از طریق سرورهایی همانند گوگل صورت گرفته باشد که خود ساخته و پرداخته سازمان امنیت آمریکاست . آمریکا در مجموع یازده سرور دارد که فقط مرکز یکی از آنها در خارج از کشوریعنی در اروپا قرار دارد و ده تای دیگر در خود امریکا. تمامی این سرورها توسط پنتاگون احداث شده و هدایت میشود و مرکز جمع آوری آمارو ارقام و اطلاعات برای منافع آمریکاست که هرلحظه که بخواهند از طریق این سرور ها کشورهای دیگر را تحت فشار قرار میدهند
  • بدون نام IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    0 0
    در هر صورت تو سیستم ازاد میشه حرف ازادانه زد