۰ نفر
۱۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۷

اگر در میان اسناد منتشر شده از سوی ویکی لیکس مشخص شود که هدف اصلی امریکا از ایجاد سپر دفاع موشکی در اروپا آنچنان که ادعا شده خطر بالقوه از سوی ایران نیست، بلکه صرفا طرحی جدید برای مقابله با روسیه دوران پوتین است چه سرنوشتی در انتظار روابط مسکو و واشنگتن خواهد بود.

محمدرضا نوروزپور:

اگر در میان اسناد منتشر شده از سوی ویکی لیکس مشخص شود که هدف اصلی امریکا از ایجاد سپر دفاع موشکی در اروپا آنچنان که ادعا شده خطر بالقوه از سوی ایران نیست، بلکه صرفا طرحی جدید برای مقابله با روسیه دوران پوتین است چه سرنوشتی در انتظار روابط مسکو و واشنگتن خواهد بود.

شاید برخی بگویند که روس ها از خیلی پیش به این اعتقاد رسیده اند و حتی اخیرا پوتین در مصاحبه با لری کینگ به صراحت به این نکته اشاره کرده است که هیچ خطری از سوی ایران متوجه اروپا نیست و آنها به این نتیجه رسیده اند که طرح سپردفاع موشکی آمریکا در واقع توان هسته ای و نظامی روسیه را هدف قرار داده است.

امافراموش نکنید که این موضوع گیری ها صرفا دیپلماتیک است و براساس برآوردهای طرفین از نحوه چیدمان مهره های حریف پیشبینی یا ارزیابی می شود و بسیار متفاوت از زمانی خواهد بود که مشخص شود آمریکایی ها حقیقتا چنین نیتی داشته اند. واشنگتن بارها و بارها ارزیابی روس ها درباره سپر دفاع موشکی را چه زمانی که قصد داشت آن را در لهستان بنا کند و چه حالا که قرار است موضوع استقرار آن در ترکیه یا اوکراین را به صورت جدی دنبال کند مردود شمرده و تاکید کرده است که خطر ایران، اصلی ترین دلیل برای استقار این سامانه بوده و هست.

اما تازه ترین افشاگری های ویکی لیکس که روزنامه گاردین انحصاری به آن دسترسی پیدا کرده آمریکایی ها را به شدت با نگرانی مواجه ساخته است. این اسناد فاش می کنند که دغدغه روس ها برای ایستادگی در برابر این سامانه بسیار درست بوده و آمریکایی ها با پدید آوردن موجی از ایران هراسی در منطقه در صدد فریب اروپایی ها و حتی روس ها بوده اند.

سایت «ویکی لیکس» که اینترپل برای یافتن بنیانگذار آن بیش از اسامه بن لادن همت گماشت  در تازه ترین افشاگریهای خود علیه دیپلماسی نظامی آمریکا ادعا کرده است که  سامانه سپردفاع موشکی صرفا یکی از طرح های مخفیانه ناتو برای دفاع از اروپای شرقی در برابر نفوذ روسیه پس از پوتین است.

براساس این افشاگری ها، در توافقنامه های بسیار محرمانه ای که در اجلاس سران ناتو در ماه نوامبر به دست آمده هدف از ساخت پدافند ضد موشکی در اروپای شرقی، خطر روسیه  ذکر شده است نه ایران. ویکی لیکس از این توافق به نام طرح " عقاب" یاد کرده و فاش کرده است که این پیمان برای دفاع از کشورهای بالتیک و لهستان در برابر تجاوز و نفوذ روسیه منعقد شده است.

آنچه بیش از همه ممکن است روابط دیپلماتیک میان مسکو و اشنگتن را شکر آب کند و یا دست کم سبب شود تا روس ها به ارزیابی خود افرین گفته و آمریکایی ها در برابر کرملین نشین ها سرافکنده باشند این است که ویکی لیکس پیشنهاد دهنده اصلی این طرح را آمریکا و آلمان معرفی کرده و گفته است که آنها طرح عقاب را به منظور پایان دادن به روسیه دوران پوتین ارائه کرده اند.

نکته حائز اهمیت در این اسناد تازه این است که شخصیت هایی چون هیلاری کلینتون وزیر خارجه امریکا و دریادار جیمزاستاوردیس فرمانده نیروهای ناتو در اروپا اصلی ترین شخصیت های امضا کننده طرح عقاب بوده اند که براساس آن 9 لشگر ناتو در صورت حمله روسیه به لهستان، لیتوانی، لتونی و استونی از شرق به منطقه اعزام می شوند. در ضمن تفنگداران و همچنین ناوهای آمریکا و بریتانیا در بنادر آلمان لنگر خواهند انداخت.

این اسناد ممکن است به زودی تکذیب شوند اما دست کم به خوبی نشان می دهند که ادعای روس ها مبنی بر اینکه آمریکا ایران را بهانه ای برای گسترش توان نظامی خود و ناتو تا پشت دروازه های این کشور کرده است به نظر ادعایی کاملا درست می آید که لازم است ترکیه نیز در هنگام مذاکره برای پذیرش طرح سپر دفاع موشکی به آن توجهی جدی داشته باشد. ن/

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 114347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام DE ۲۲:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۶
    0 0
    پس از شکست طرح تقسیم روسیه به سه کشور ( روسیه اروپا ، روسیه آسیا و روسیه سیبری ) در زمان یلسین و فعال شدن شخصیتهایی همانند پوتین که تاریخ و تجربه روسیه را بدقت مرور کرده زمام امور مملکت را بدست گرفتند غرب آشفته شد. پوتین و تیم او با استراتژی پیشرفت و ثبات اقتصادی بدون نیروی نظامی قدرتمند میسر نیست وارد صحنه سیاسی جهان شد . از آنزمان ببعد غرب و آمریکا روسیه را زیر ضربه شدید گرفتند.
  • بدون نام DE ۲۲:۰۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۶
    0 0
    نگرانی غرب در اصل روسیه نیست . آمریکا و غرب در حال تدارک جبهه وسیع بر علیه چین هستند تا همانند اتحاد شوروی سابق آنرا کاملا در محاصره کامل قرار داده و در صورت لزوم با حمله نظامی جلو پیشرفت این کشور رابگیرند . آما بدون روسیه اجرای این طرح امکان پذیر نیست در نتیجه فشار غرب به روسیه تا آنجا افزایش یافته که پوتین و تیم اورا مورد حمله شدید قرارداده اند