گفت گو با روزنامه 19 دی قم

عضو فراکسیون اصول‌گرایان مجلس ، عوامل رفتارهای خودسر را مخالف ایجاد تشکیلات اصول‌گرایی می داند. حجت الاسلام علی بنایی، نماینده قم در مجلس همواره درباره حفظ وحدت در جریان اصول گرایی تلاش کرده و دغدغه های خود را مطرح کرده است. این بار نیز با توجه به برخی اختلافات اخیر، حجت الاسلام بنایی در گفت و گویی که در پی می خوانید به تشریح لزوم وحدت در جریان اصول گرایی و اسیب های ناشی از نبود وحدت گرداخته است.

جنابعالی در فراکسیون اصول‌گرایان مجلس عضو هستید و همواره درباره حفظ اصول گرایی دغدغه های خود را مطرح کرده اید، در مورد وحدت در میان اصول‌گرایان و موانع آن در حال حاضر چه نظری دارید؟

در ابتدا باید بگویم که بحث وحدت برای همه کشور ضروری است و به تبع برای دوستان اصول‌گرا که در کارهای اجرایی هستند و بار اجرایی را بر دوش دارند اهمیت بیشتری پیدا می کند . خصوصا اینکه مقام معظم رهبری بر این مطلب تاکید کرده‌اند و از آن سو شاخصه‌های اصول‌گرایی را تعریف کرده‌اند که با تحقق این دو عامل ، وحدت ضرورت‌ می‌یابد. رهبر انقلاب در سفر اخیر خود به قم برای چندمین بار نیرو‌های وفادار به انقلاب و مسئولین تصمیم‌گیر را به وحدت و همگرایی فراخواندند . این دغدغه امروز در سطح دولت و مجلس هم به چشم می‌خورد و باید به آن اهمیت داده شود.

چه پیشنهاداتی برای حفظ این وحدت دارید؟
به منظور رسیدن به یک وحدت مطلوب و مؤثر در جریان اصولگرا چند راه وجود دارد. اول جریان اصول گرایی باید آسیب شناسی شده و عوامل آسیب زا شناسایی و نسبت به رفع آنها اقدام شود. در گام بعدی دیدگاه‌های سازنده ریش سفیدان جریان اصولگرا و بازگشت به پذیرش نقش مؤثر و حیاتی جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز به عنوان ارکان روحانیت مورد توجه قرار ‌گیرد. دیگر اینکه افراد عاقل و بصیر و معتدل که به دور از احساسات فصلی در میدان مبارزه با انحرافات و کژی‌ها گداخته شده‌اند و بدون سهم خواهی برای حفظ و اعتلای نظام و اسلام در تلاشند مورد اعتماد قرار گیرند.

فکر می کنیدچه موانعی بر سر راه عدم وحدت اصول گرایان وجود دارد؟
ابتدا باید دید منادیان وحدت چه کسانی هستند و محور وحدت چیست ، اصولگریان باید محور وحدت را بیانات مقام معظم رهبری قرار دهند و براساس رهنمودهای ایشان حرکت کنند و کسانی که نمی‌توانند این محوریت را قبول کرده و تابع ایشان باشند در نتیجه کار تشکیلاتی در میان اصول‌گرایان را برنمی‌تابند. آن اشخاص از طریق موضع‌گیری‌های رسمی که بیان می‌کنند مشخص هستند . آنها کسانی هستند که علی‌رغم توصیه‌های رهبری سعی می‌کنند به نام اصول‌گرایی رفتارهای خودسر داشته باشند.

با این‌که ما رهبری را تعیین کننده خطوط اصلی جریان اصول گرایی می‌دانیم و ایشان شاخصه‌ها و خطوط اصلی این جریان را تبیین کرده‌اند، ولی افرادی در مجلس که حالت پدرخواندگی به خود گرفته‌اند، تعریف روشنی از اصول گرایی ندارند و آن را ابهام آمیز می‌دانند.

این اختلافات و چندگانگی رفتارها چه خطراتی را متوجه جریان اصول گرایی خواهد کرد؟
اکنون نزدیک 5 سال است که اصول گرایان، در ارتباط با دو قوه مجریه و مقنّنه مدیریت دارند، نمی توان انکار کرد که امروز اصول گرایی با چالش ها و خطرهایی روبه رو است. اول از همه می توان به خطر بروز کاهش اعتماد اجتماعی اشاره کرد. مهمترین سرمایه اجتماعی اصول گرایان، اعتمادی است که مردم به این جریان اصیل و پویا داشته و مقام معظم رهبری نیز در مواقع گوناگون، اصول و شاخصه های آن را ترسیم کرده اند. امروز سرمایه اجتماعی اصولگرایان به دلایلی چند، در معرض چالش جدی قرار گرفته که باید به سرعت برای بازسازی و احیای آن اقدام شود. بدون تردید بیشترین بار مسؤولیت حفظ و نگهداری سرمایه اجتماعی اصول گرایان، متوجه دولت و مجلس است؛ چرا که عملکرد آنها تأثیر مستقیم بر اعتماد عمومی و مشارکت مردم خواهد گذاشت.

مورد بعدی بی اعتنایی و کم مهری، نسبت به جایگاه رفیع روحانیت و مرجعیت خواهد بود. در نهایت نیز مساله کارآمدی مطرح است. مهمترین دغدغه اصول گرایان، افزایش کارآمدی نظام در عرصه های داخلی و خارجی، و نیز در تعاملهای قوای سه گانه در آستانه دهه چهارم انقلاب است. مشروعیت و کارآمدی، دو شرط اصلی دوام و بقای هر حکومت است. کارآیی، از یک سو، مشروعیت زا و از سوی دیگر مایه تقویت آن است. از این رو ارتباط عمیق آن با افزایش اعتماد اجتماعی و اقتدار ملی، غیرقابل انکار است.

درباره به خطر افتادن جایگاه روحانیت و مرجعیت بیشتر توضیح دهید.
نهاد مرجعیت شیعه، با عنوان نیابت عامه، از سوی حضرت صاحب الامر(عج) در عصر غیبت کبری، توانسته است در عالی ترین سطح، شیعیان را هدایت و رهبری کند. اساسا پیروزی انقلاب اسلامی و نیز تداوم و کارآمدی آن، فقط با محور بودن مرجعیت آگاه و اصیل ممکن است. با این باور چه کسی از تضعیف این نهاد مردم باور سود می برد؟

واقعیت این است که همدلی و همراهی موجود میان مراجع عظام تقلید و رهبری معظم انقلاب اسلامی، به خصوص با دیدار اخیر ایشان در قم خواب بداندیشان را آشفته ساخته و قلب های بیمار را افسرده کرده است. از این رو آنها در پریشان حالی، حکم به کناره گیری روحانیت و انزوای حوزه های علمیه سر می دهند. البته آنها نمی دانند که ملت بزرگ ایران، به وصیت بنیانگذار جمهوری اسلامی عمل خواهد کرد که فرمود: «از حوزه های علمیه تجلیل کنید... به حرف هایی که می زنند و می خواهند شما را از حوزه ها جدا کنند، از مراجع جدا کنند، گوش ندهید، اینها غرض دارند. این حوزه های علمیه است که اسلام را تا حالا نگه داشته است». بنابر این انتظار اقشار گوناگون مردم از اصول گرایان این است که با تمرکز حول روحانیت وحدت خود را حفظ کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 115541

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =