۰ نفر
۲ دی ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۹

گفتگوی یورو نیوزباسیدی اولو عبداللهی رئیس جمهور مخلوع موریتانی

عبداللهی نخستین رهبر دموکرات موریتانی است که به رغم همه تلاش هایش برای استقرار آزادی و امنیت بیشتر در کشور از سوی نظامیان ساقط شد. او که چندین ماه را در حبسی خانگی به سر می برد پس از دریافت حکم آزادی در گفت و گو با یورونیوز به بیان مواضع و اهداف آینده خود پرداخته است. مشروعیت و مردم تکیه کلام همیشه عبداللهی در گفت و گویش بود.

 فکر می کنید الان پس از آزادی چه کارهایی می توانید انجام دهید؟
هر چند که من امکاناتی برای اعمال برنامه هایم ندارم اما خود را یک رئیس جمهور مشروع می دانم که دموکراسی در انتخاب شدنش نقش پررنگی داشته. من بی آنکه  به کاخ ریاست جمهوری بازگردم و بدون اینکه  دستورالعملی به کابینه بدهم چه در داخل و چه در خارج از کشور قادر هستم با هر که بخواهم ارتباط برقرارکنم و  با مردان سیاسی و رهبران کشورها ملاقات داشته باشم. من حتی  می توانم  نبردی را که جبهه ملی جهت دفاع از دموکراسی را تهدید می کند از نزدیک دنبال کنم. من از آزادیم کمال استفاده را در جهت براندازی کودتا و  کودتاچی ها می کنم و از پا نخواهم نشست. حتی ممکن است که در نشست سران کشورهای آفریقایی و اتحادیه اروپا که  در ماه  ژانویه در آدیس ابابا  برگزار می شود، شرکت کنم.

استراتژی ژنرال عزیز این است که به محله های پرجمعیت برود و به مردم بگوید که کشور از امکانات کافی برخوردار است و تمامی مشکلات آنها به زودی حل  و فصل خواهد شد و  دلیل این که حکومت پیشین این کار را انجام نداد این است که آنها تنها در پی چپاول منابع کشور بودند نه چیز دیگری. او می خواهد معجزه کند و به دلیل این که خواستار تحریم های بین المللی برای نیروهای ارتش شدم، مرا متهم کرد که می خواهم  موریتانیایی ها را از گرسنگی بکشم.

 در نظر دارید چه راه حلی برای خروج از بحران ارائه دهید ؟
یک حکومت دموکراسی که توسط کمیته بین المللی یاری شود می تواند به خروج از بحران کمک کند.

 عده ای به شما پیشنهاد می کنند که کناره گیری کنید و درانتخابات که تا چند ماه آینده برگزار می شود شرکت نکنید.
حکم ریاست جمهوری من پنج ساله است در حالی که کودتا پانزده ماه بعد از انتخاب من به وقوع پیوست. تنها مردم موریتانیا می توانند مرا از صحنه بیرون کنند و برکناری مرا به همان صورتی انجام دهند که انتخابم کردند. گاهی اوقات عزل رئیس جمهور منتخب مردم که هیچ تخلفی مرتکب نشده، باورکردنی نیست و  این که از او بخواهند خود را قربانی کشور کند تا به مبارزه با کودتا بپردازد،  در ذهن نمی گنجد!

 آیا از اهداف ژنرال عبدالعزیز خبر دارید؟
من از زمان کودتا هیچ ملاقاتی با او نداشتم، اما همه چیز گواه بر این است که او از مقام خود تا  دو ماه قبل از تاریخ انتخاباتی که خود او مشخص کرده کناره گیری خواهد کرد. چرا که  از نظر قانون حضور  یک نظامی در حال  خدمت در انتخابات  ممنوع است.

 آیا شما همانند دیگر مقامات مسئول و عالیرتبه امنیتی موجب برانگیختن کودتای نظامی پنجم آگوست نشدید؟
با تصمیم به برکناری عبد العزیز من تمامی خطرات را به جان خریدم چرا که  او یا از دستورات من اطاعت می کرد یا کودتا به راه می انداخت. با توجه به این مطلب من دیگر نمی توانستم به وظایف و برنامه هایی که برای آن انتخاب شده بودم، عمل کنم. باید که اوضاع و احوال با خروج او یا من روبه راه می شد.

 با به وجود آمدن این انحطاط آیا خودتان را سرزنش می کنید؟
شاید من  نقش ارتباط ها را در طول پانزده ماه ریاست خود دست کم گرفتم. من آن قدر از فرهنگ شخصی و سنتی در تمامی مناطق کشور می ترسیدم که می خواستم کمتر در مورد رئیس جمهور و دولت صحبت شود. ما مسائل زیادی را به تحقق رساندیم، به ویژه احیای دوباره کارخانه اسلحه سازی  که موجب شد تا کشور شکلی مدرن به خود گیرد، اما شهروندان متوجه این مطلب نیستند. این یکی از پشیمانی های بزرگ من است.

 ترجمه: لیدا هادی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =