۰ نفر
۸ دی ۱۳۸۹ - ۰۷:۳۹

به گزارش فارس:

جزوه‌ای دست‌نویس از دستورات آشپزی دوره قاجار در حراجی بن هامس لندن در معرض فروش قرار خواهد گرفت.

حراجی بن هامس لندن در فروش آثار هنری اسلامی و هندی خود که در ماه ژانویه برگزار می‌شود، دست نوشته‌هایی را نیز عرضه خواهد کرد که مجوعه‌ای از دستورات آشپزی دوره قاجار را تشکیل می‌دهند.

به گفته کارشناسان این جزوه 37 برگه‌ای بدون عنوان، توسط محمد قلی خان قاجار قویونلو مجد السلطنه که به گمان برخی نوه فتحعلی شاه قاجار بوده، نوشته و جمع‌آوری شده است.

این کتابچه به آن دلیل که حاوی دستورالعمل‌های تهیه تعداد کمی از غذاهای سنتی آن عصر است از اهمیت بالایی در بین غربی‌ها برخوردار بوده و از اینرو به زبان‌های مختلف فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی و همچنین انگلیسی ترجمه شده است.

دستورات آشپزی گوناگونی همچون تهیه انوع سوپ، سس و نان در این کتابچه دیده می‌شود که از مهم‌ترین‌ آن‌ها دستور تهیه سوپ آبگوشت ملکه است که مواد تکشیل دهنده آن را مقداری گوشت پخته و سبزیجات تشکیل می‌دهند.

به گفته کارشناسان حراجی بن هامس، این سوپ غلیظ از آنجایی که یکی از وعده‌های غذایی دلخواه ملکه ویکتوریا به شمار می‌رفته به سوپ آبگوشت ملکه شهرت پیدا کرده است.

این کتاب بارها در دهه‌های 50 و 60 میلادی در اروپا انتشار یافته و روش تهیه و پخت انواع غذاهای سنتی همچمون انواع کباب در آن دیده می‌شود.42201

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 119440

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۸
    0 0
    حال کردی چه طور چوب حراج به هویت و فرهنگ ما خورده است البته نوش جان شان نوش جان ملکه همان ها بیشتر قدر و حرمت فرهنگ ما را دارند تا خودمان. ما فعلا مسایل مهم تری داریم که باید به آن برسیم دعواهای جناحی بزن و در روهای ناجوانمردانه متهم کردن های بی حساب و کتاب شخصیت کشی های بی رحمانه آبگوشت ملکه کیلویی چنده