عضو شورای عالی سینما از مسعود جعفری‌جوزانی که در نخستین جلسه این شورا غیبت داشت به عنوان نماینده صنف سینما یاد کرد.

محسن علی‌اکبری در گفت‌وگو با خبرآنلاین در پاسخ به این سئوال که دلیل حاضر نبودن نماینده‌ای از خانه سینما در جلسه شورای عالی سینما چه بود، اظهار داشت: «اعضای شورا به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شده‌اند. وزیر ارشاد براساس صلاحدید خود از میان سینماگرانی که به او پیشنهاد شده بود، پنج نفر را گزینش کرد.»

او ادامه داد: «در حال حاضر مفهوم صنف سینمایی فقط خانه سینما نیست و اصناف به صورت مجزا نیز می‌توانند کلیت صنف را نمایندگی کنند. مسعود جعفری‌جوزانی به عنوان نماینده صنف نویسندگان در شورای عالی سینما حضور خواهد داشت که در جلسه روز پنجشنبه 9 دی ماه به دلیل سفر امکان حضور در این جلسه را به دست نیاورد و از جلسات بعدی همراه ما خواهد بود.»

این تهیه‌کننده در مورد موضوعاتی که در نخستین جلسه شورای عالی سینما مطرح شده، گفت: «بحث برگزاری نخستین جلسه شورای عالی سینما از تیرماه گذشته مطرح شده بود و براساس مصوبات هیئت دولت مصوبات این شورا ارزشی هم سطح مصوبات هیئت دولت دارد. چنین نگاهی به سینما و واگذاری اختیارات تصمیم‌گیری این حوزه به فعالان آن در طول تاریخ سینمای ایران بی‌نظیر است. این اتفاق برزگی است که جلسه شورای عالی سینما با مصوبات اجرایی با ریاست رئیس جمهور برگزار شود.»

او ادامه داد: «مسئله مالیات دریافتی از تهیه‌کنندگان یکی از نکاتی بود که در جلسه مطرح شد. دو بند 15 و 16 ماده 139 قانون مالیات مشکلاتی را برای تهیه‌کنندگان به وجود آورده است. به این ترتیب که تهیه‌کنندگان موظف هستند در هر مرحله از کار یعنی دریافت نگاتیو تا چاپ و ظهور و فروش بلیت باید سه درصد به عنوان مالیات پرداخت کند. پیشنهاد ما این بود تا جایی که ممکن است این سه درصد از هنر سینما حذف شو و یا فقط زمان فروش بلیت کسر شود.»

او بیمه هنرمندان را از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه عنوان کرد و گفت: «برخی از هنرمندان پیشکسوت ما به دلیل نداشتن بیمه رنج می‌برند و حتی برخی توان پرداخت حق بیمه ندارد. قرار شد راهکاری نیز برای رفع این مشکل سنجیده شود.»

علی‌اکبری از ساخت شهرک سینمایی به عنوان دیگر مصوبه شورای عالی سینما نام برد و گفت: «برای رسیدن به استاندارد جهانی در سینما نیازمند شهرک‌های سینمایی مجهز هستیم. براین اساس در جلسه شورای عالی تعیین شده به این موضوع توجه شود. در سفر اخیر هیئت دولت به استان مرکزی طرحی برای احداث شهرکی سینمایی با زیربنای 800 هکتار عنوان شده بود که انتظار می‌رود این طرح اجرایی شود و در پنج شهر دیگر از جمله گرگان، مشهد و شاهرود شهرک‌هایی راه‌اندازی شود. بحث راه‌اندازی شهرک سینمایی در اولویت موضوعات جلسه بود.»

او گفت:‌«ساخت سالن سینما نیز موضوع دیگری بود که در این جلسه عنوان شد. براساس صحبت‌های مطرح شده در جلسه 400 سالن سینما که به صورت پردیس ساخته خواهد شد، به ظرفیت نمایشی کشور افزوده می‌شود.»

تشکیل کارگاه‌هایی برای فیلمنامه و توجه به مضامین آثار سینمایی و تولید 10 فیلم فاخر به صورت سالانه از دیگر مصوبات این جلسه بود.

علی‌اکبری در مورد چگونگی اجرایی شدن این مصوبات گفت: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان بازوی اجرایی این مصوبات شناخته شده است و تلاش ما بر آن است تا قبل از پایان سال بخشی از مصوبات به مرحله اجرا برسد.»

او همچنین در پاسخ به این پرسش که گروه انتخاب شده برای شورای عالی سینما تا چه حد توان تامین مطالبات اهالی سینما را دارا هستند، گفت: «هدف همه ما و دوستان در معاونت سینمایی این است که از امکان فراهم شده بسیار خوب استفاده کنیم. من به نتیجه این جلسات امیدوار هستم.»

این تهیه‌کننده تاکید کرد جلسات شورای عالی سینما در ماه‌های اول در فاصله‌ای کمتر از دو هفته تشکیل خواهد شد.

اولین جلسه شورای عالی سینما با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور، اسفندیار رحیم‌مشایی مشاور و رئیس دفتر رئیس جمهور، محمد حسینی وزیر ارشاد،‌ جواد شمقدری معاون سینمایی وزیر ارشاد و جمعی از سینماگران برگزار شد.

54143

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 119765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =