مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در یک نشست خبری از رفع توقیف کشتی های ایرانی خبر داد.

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شاید طی دو سال گذشته به اندازه تمام عمر فعالیت خود خبر سازی کرده باشد. درگیری با دزدان دریایی عدن و چندی بعد اعمال تحریم هایی که بر این بخش از حمل و نقل صورت گرفت این حوزه را تا حد زیادی خبر ساز کرد. خبر سازی هایی که تا همین هفته گذشته نیز ادامه داشت تا اینکه روز یک شنبه محمد حسین داجمر، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در یک نشست خبری حضور پیدا کرد تا در رابطه با آخرین اتفاقات این بخش از حمل و نقل کشور توضیح دهد.

او در این نشست  به صراحت عنوان کرد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌های بین‌المللی طی هشت ماهه امسال با بیش از 300 میلیون دلار افزایش درآمد مواجه شد.

داجمر در بخشی دیگر از گفته های خود با اشاره به مسائل حوزه حمل‌ونقل دریایی در یک سال گذشته میلادی گفت:«  از سال 2008 دنیا با بحران اقتصادی روبه‌رو شد به گونه‌ای که در سال 2009 رشد اقتصادی جهان منفی و معادل منفی 0.09 درصد بوده است اما از ابتدای سال 2010 میلادی رشدGDP جهان معادل وبه بهبودی رفت به طوری که پیش‌بینی می‌شود در سال 2011 این رشد اقتصادی به 4.2 درصد رشد درصد باشد. »

به گفته وی رشد صنعتی در جهان در سال 2008 کاهش یافت اما پیش‌بینی می‌شود در سال جاری میلادی این روند صعودی به خود بگیرد.  

وی در خصوص دلایل نوسانات شاخص‌های کرایه حمل دریایی در سال 2010 گفت: « این نوسانات از پیش‌بینی‌های قبل از آن مناسب‌تر بود. از سوی دیگر به دلیل عرضه زیاد کشتی در این سال کرایه‌های حمل تحت کنترل و در سطوح نسبتا پایین باقی ماند. »  

داجمر به عملکرد هشت ماهه سال 89 کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: در این مدت 27 میلیون تن کالا توسط ناوگان این شرکت حمل شد که نسبت به سال قبل 25 درصد رشد داشت از سوی دیگر کرایه حمل دریافتی نیز در این مدت 40.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش یافت.

وی افزود: درآمد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از 712 میلیون دلار سال قبل به یک میلیارد دلار در هشت ماهه امسال رسیده است.

کشتی های ایرانی رفع توقیف شدند     

داجمر با تاکید بر اینکه برای رفع توقیف سه فروند کشتی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سنگاپور، 200 میلیون دلار از بانک های ایرانی وام دریافت شده است ادامه داد: « کل مبلغ وام بانک فرانسوی عودت داده شده و قرار است در دادگاهی که پنجم ژانویه برگزار می شود حکم آزادی این سه فروند کشتی صادر شود. »

وی افزود: « همچنین دو فروند کشتی دیگر در مالتا و هنگ کنگ با شکایت یک بانک آلمانی و برای یک وام 280 میلیون دلاری توقیف شده است که هم اکنون برای آزادی این کشتی ها و تسویه حساب با این بانک آلمانی در حال مذاکره هستیم. »  

به گفته مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، اقدامات این شرکت برای تسویه فوری وامهای خود با این دو بانک اروپایی به صورت کامل توطئه بین المللی برای متوقف کردن ناوگان کشتیرانی ملی ایران را در جهان خنثی کرده است.

تمامی کشتی های کشتیرانی بیمه هستند

رییس هیات مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در همین حال در خصوص وضعیت بیمه کشتی های این شرکت تصریح کرد: « بانک های اروپایی به بهانه تحریم های بیمه ای با فشار دولت انگلیس اعمال شده است، وام های پرداخت شده به کشتیرانی جمهوری اسلام ایران را تبدیل به حال کرده اند و این در حالیست که هم اکنون کشتی های این شرکت توسط بیمه معلم بیمه شده اند. »

داجمر افزود: « بیمه معلم با اقدام به موقع دولت و سپرده گذاری یک میلیارد دلاری در بانک مرکزی ایران، کشتی های این شرکت را بیمه کرده و این در حالی است که این میزان اعتبار برای بیمه P&I در دنیا بی سابقه بوده و لذا بیمه P&I معلم جزو معتبر ترین بیمه های جهان محسوب می شود. »  

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد:« ‌اگر اقدامات بانک های اروپایی همچنان ادامه یابد این شرکت نیز از این پس تسهیلات خود را از بانک های شرقی دریافت خواهد کرد. »

وی میزان عدم النفع توقیف شش فروند کشتی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را در طول روزهای گذشته معادل هشت میلیون دلار اعلام کرد و افزود: « اگردولت به مرحله ای برسد که لازم باشد کل وام دریافتی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از بانک های اروپایی تسویه شود قطعا این اقدام انجام خواهد شد و حتی در صورت لزوم این شرکت کشتی های توقیفی خود را برای بازپرداخت وامهای دریافتی به فروش می گذارد. »  

تامین سوخت ناوگان کشتیرانی با نرخ بین المللی

وی در خصوص تاثیر هدفمند کردن یارانه ها بر فعالیت های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: « از سال 70 این شرکت سوخت خود را به نرخ بین المللی دریافت کرده است بنابر این هدفمند کردن بر فعالیت های بین المللی کشتیرانی تاثیر نخواهد گذاشت.

داجمر ادامه داد: مشکل بوجود آمده در حال حاضر به ناوگان کشتی های ایرانی در حوزه دریای خزر و کشتی های مسافری در منطقه خلیج فارس باز می گردد که نظرات کارشناسی برای حل این مشکل به مراجع ذی صلاح ارائه شده است. »

کاهش دریانوردان خارجی در ناوگان کشتیرانی

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همچنین از ورود 40 فروند کشتی جدید به ناوگان این شرکت تا سال 2014 میلادی خبر داد و در خصوص پرسنل خارجی فعال در ناوگان این شرکت گفت: « تعداد پرسنل خارجی فعال در ناوگان تجاری کشور در ابتدای انقلاب در حدود 85 رصد بود که امروز این رقم به حدود 15 درصد رسیده و با اقدامات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای تربیت دریانوردان جدید پیش بینی می شود این رقم به حدود هفت درصد کاهش یابد. »

داجمر به افزایش غیر قابل پیش بینی تعرفه صدور گواهینامه های دریانوردی توسط سازمان بنادر و دریانوردی اشاره کرد و افزود: « چند برابر شدن این تعرفه ها برای هیچ شرکت کشتیرانی قابل قبول نبود و این روند می تواند به تربیت دریانورد در کشور صدمه بزند از همین رو امید می رود در بازنگری در پیشروی ، تعرفه های فوق کاهش یابد.  »

توقف فعالیت ها در بنادر اروپایی

داجمر در خصوص فعالیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بنادر اروپایی نیز گفت: از دو ماه پیش و در پی تحریم های اتحادیه اروپا، تمامی فعالیت های خود در بنادر اروپایی را متوقف و خطوط کانتینری و جنرال کارگوی خود به این کشورها را تعطیل کرده و فعالیتهای بازرگانی این شرکت تنها به حوزه دریای مدیترانه در اروپا ختم می شود .

رییس هیات مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: تمامی کشتی های این خطوط تعطیل شده و به حوزه آسیا و آفریقا انتقال یافته است.

/36

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 120316

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =