حدود یک هفته پیش سه فروند از کشتی های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نام های سهند، سبلان و توچال در کشور سنگاپور با حکم دادگاه این کشور توقیف شد.
علت اصلی این توقیف، بدهی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به یک بانک فرانسوی اعلام شد. این کشتی های با ظرفیت هر یک 6500 TEU کانتینر از بزرگترین کشتی های ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به شمار می آید.
به نظر می رسد تحریم های آمریکا در جلوگیری از رد و بدل شدن پول توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران عامل اصلی تاخیر در پرداخت بدهی این شرکت به بانک های فرانسوی بوده است.
بانک فرانسوی نیز که وام برای خرید کشتی به ایران اعطا کرده، اقساط دین را به حال تبدیل کرده و از دادگاه سنگاپور تقاضای توقیف و حراج کشتی های ایرانی را اخذ کرد.
با وجود تلاش های کشتیرانی جمهوری اسلامی و دستگاه دیپلماسی ایران این حراج متوقف نشده و قرار است امروز برگزار شود.
حتی گفته می شود یکی از دلایل تغییر و تحول ها تازه در وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز با متوقف نشدن این حراج بی ارتباط نیست.
مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز پیشتر گفته بود، در حال رایزنی برای پرداخت وام این کشتی ها به بانک فرانسوی و جلوگیری از حراج این کشتی ها هستیم تا از این حراج جلوگیری شود.
ایران معتقد است، فرانسوی ها برخلاف قوانین بین المللی در این رابطه عمل کرده و نظیر مباحث تحریم، اقداماتی فراقطعنامه ای انجام داده است چرا که تحریم به عنوان مثال در مورد کشتی های ایرانی مشمول قراردادهای قبل از موعد آغاز تحریم نمی شد اما آنها بر این مفاد پایبند نبودند. همچنین بانک فرانسوی برخلاف قراردادها اقساط دین را به حال تبدیل کرده است.
گفته می شود، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی دو سال گذشته بیش از ٨۰ فروند کشتی با استفاده از تسهیلات بانکهای خارجی خریداری کرده که ماهیانه مبالغی بابت اقساط آنها پرداخت میکند.
/32
نظر شما