کسب و کار کشاورزی شامل بخش های مهمی پیش و پس از تولید محصول است، حملونقل از چالش های پس از تولید محصولات کشاورزی است.جنوب کرمان در تولید محصولات جالیزی و گلخانه ایی خارج از فصل زبانزد است هر ساله از اواسط پاییز حجم انبوهی از دست آوردهای کشاورزان جنوبی وارد بازارمصرف می شود. جابجایی این حجم بار به تنهایی از عهده ناوگان حمل ونقل بومی خارج است و اداره کل راهداری جنوب کرمان با استفاده از ظرفیت ناوگان حملونقل غیر بومی و با مشکلات پیش رو این چالش را به نوعی پشت سر می گذراد.
خبرنگار " خبرآنلاین " به سراغ اداره کل راهداری و حملونقل جادهای جنوب رفت و از تمهیدات این مجموعه دراین رابطه سوال کرد.
قاچاق سوخت حمل ونقل کشاورزی جنوب را تهدید می کند
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای جنوب از بحرانی جدید پیش روی حمل محصولات جنوب میگوید. مسعود جمیلی مهمترین مشکل هر ساله حملونقل محصولات کشاورزی در جنوب کرمان را دائمی نبودن این بار دانست و اینکه فقط در چهار ماه از سال نسبت به کل کشور به ناوگان حملونقل نیاز بیشتری داریم ودر بقیه ماههای سال به دلیل افت بار برای حوزه حملونقل کار چندانی نیست وسرمایه گذاری در این حوزه را مقرون به صرفه نمی کند .وی گفت: « در این فصل به شدت به ناوگان غیر بومی نیازمند هستیم و هزینه این حمل بار در سالهای گذشته تا جایی که قیمت محصولات کشاورزی افت نمی کرد، فشاری بر تولید کننده وارد نمی آورد. »
مدیر کل راهداری و حملونقل جادهای جنوب کرمان افزود: « این فرایند در سالهای گذشته طی میشد ،اما وقتی که قیمت محصول افت کند مشکل ساز میشود و هزینه حمل برای تولید کننده رقم زیادی است و درخواست کاهش هزینه حمل را دارد که این مشکل، دشواری سالیان سال جنوب است.»
جمیلی اضافه کرد: « امسال دو بحث، حوزه حملونقل کشاورزی را تهدید می کند، یکی افزایش نرخ دلار و به تبع آن افزایش هزینههای نگهداری ناوگان حملونقل مانند لاستیک، روغن و قطعات خودرو... است. مشکل بزرگ تر که به ویژه در جنوب، مشکل ساز شده مسئله قاچاق گازوئیل است.» وی گفت: « با توجه به افزایش قیمت دلار قاچاق سوخت به شدت اقتصادی شده است و طی محاسباتی که انجام دادهایم اگر فقط مالک ماشین از سهمیه کارت سوخت خود استفاده کند و آنرا به فروش رساند بدون اینکه هزینه و استهلاک حمل بار در جاده را تحمل کند به سود می رسد. می بایست در جهت حمل و ترابری تولیدات کشاورزان تمهیدات لازم اندیشیده و فقط به ناوگان صاحب بار سوخت ارایه شود.»
مدیر کل راهداری و حمل ونقل جادهای جنوب کرمان افزود: «نیاز سیستم به حملونقل برون شهری مشخص است و می توان سوخت مورد نیاز با صدور حواله و سهمیه محدود ارایه شود. در حوزه درون شهری ممکن است مشکل ایجاد کند که باید حواله و سهمیه این بخش هم مشخص شود و سوخت به دست مصرف کننده اصلی خودش برسد، تا زمانی این اتفاق نیافتد انگیزه برای حمل بار به شدت پایین میآید و ضرر اصلی به کشاورز می رسد.»
جمیلی اضافه کرد:« سهمی که حملونقل و کشاورز از تولید محصول کشاورزی می برد پایین تراز ۴۰ درصد پولیست که مصرف کننده بابت آن محصول می پردازد و ۶۰ درصد آن در جیب دلالان و واسطه ها می رود.درفصل بار اگرکنترل بر روی نحوه توزیع سوخت انجام نشود کشاورزی منطقه به زمین خواهند خورد،دستگاههای متولی این حوزه می بایست با تلاشی مضاعف با هم متحد و هماهنگ باشند تا مشکلات را پشت سربگذاریم ».
پیمایش، لازمه دریافت سهمیه سوخت است
فرماندار شهرستان جیرفت در همین ارتباط به "خبرآنلاین" میگوید با توجه به آمار، میزان عرضه سوخت در جایگاههای سوخت شهرستان در حد میانگین کشوری است و تدابیر لازم در جایگاههای سوخت با همکاری شرکت پخش فرآوردههای نفتی و نیروی انتظامی انجام گرفته است.»
رئیس کمیسیون ستاد مبازره با قاچاق کالا افزود: « در جهت تامین سوخت مورد نیاز حوزه کشاورزی، خانگی و ناوگان حملونقل بالاخص در زمان پیک بار منطقه هیچگونه مشکلی نداریم و تامین سوخت کامیون حامل تره باردر اولویت است .»
احمد امینی روش ادامه میدهد: «عرضه سوخت در بازار آزاد بیشتراز طرف کامیون داران حوزه حملونقل درون شهری صورت می گیرد و امیدواریم که کوتاهی در بین کامیون داران این حوزه دیده نشود که درغیر اینصورت با مشاهده چنین مواردی با همکاری نیروی انتظامی و دستگاه قضایی وتعزیرات حکومتی تدابیر شدیدی انجام می گیرد.»
امینی روش اضافه کرد:«کامیون دار سهمیه سوخت را در قبال حمل بار و براساس پیمایش دریافت می کند که در راستای جلوگیری از تخلفات احتمالی، برنامه ریزیهای بیشتر با همکاری راهداری، شهرداری، پایانهها و تعزیرات اتخاذ می شود.»
عرضه سوخت با کارت انجام می گیرد
در رابطه با نحوه توزیع سوخت و نظارت برجایگاههای توزیع از رئیس شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ناحیه جیرفت و عنبرآباد سوال کردیم. احمد سالاری فر به " خبرآنلاین " گفت: «هر مراجعه کنندهای که به صورت قانونی با ارایه کارت سوخت مراجعه کند سوخت به آن عرضه می شود و در تمام جایگاهها، عرضه سوخت با ارایه کارت سوخت انجام می گیرد و کارت ناوگان حملونقل با ارایه بارنامه و یا پروانه اشتغال از شهرداری شارژ می شود و اینکه بعضی از کامیون داران با بارنامه جعلی سوخت می زنند تایید صحت این بارنامه ازعهده ما خارج است.».
سالاری فر اضافه کرد:« در راستای پشت سر گذاشتن بحران پیش رو آمادگی خود را جهت همکاری با کلیه ارگانها بالاخص اداره کل راهداری و حملونقل جادهای اعلام می کنیم.»
نیروی انتظامی در صف اول مبارزه با قاچاق سوخت است
در همین رابطه فرمانده نیروی انتظامی شهرستان جیرفت به " خبرآنلاین " گفت: « تفاوت قیمت و کیفیت بالای گازوئیل ایران نسبت به کشورهای همسایه ، انگیزه قاچاق را بالا می برد.» رضا محمدرضایی افزود:«قاچاق سوخت تخلف صنفی محسوب می شود و جرم انگاری نشده است و فرد خاطی بعد از پرداخت جریمه امکان بازگشت به همان چرخه قاچاق سوخت را دارد . »
وی گفت:« نیروی انتظامی در برخورد با پدیده قاچاق همواره در صف اول بوده و با نظارت و کنترل بیشتردر محورها با متخلفان برخورد می شود.»
حسین سلامی دادستان شهرستان جیرفت گفت:«در همین راستا نشستی با حضور راهداری و حمل ونقل جادهای و نیروی انتظامی طی چند روز آینده برگزار می شود و امیدواریم با تصمیمات و تدابیری که اتخاذ می گردد بتوانیم تهدید پیش روی حمل تولیدات کشاورزان منطقه را با موفقیت از میان برداریم.»
۴۶
نظر شما