فیلم | ما همایون شجریان را کامل و بی‌نقص می‌خواهیم

سیدعبدالجواد موسوی در قسمت تازه «بیرون از کادر» آلبوم اخیر همایون شجریان با عنوان «ایران من» را نقد و بررسی کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بنا بود این قسمت از «بیرون از کادر» هفته گذشته منتشر شود اما رویدادی سبب شد که انتشار آن به تأخیر بیفتد.

سیدعبدالجواد موسوی درباره تأخیر انتشار این قسمت که موضوع آن نقد آلبوم جدید همایون شجریان است، می‌گوید: «هفته پیش ویدئویی از همخوانی همایون شجریان کنار دختری در فضای مجازی پخش شد که بسیاری با دیدن آن متأثر شدند. ما نیز چون شما متأثر شدیم و درود فرستادیم بر جان مهربان و تابناک همایون شجریان. منتهی می‌دانید که فضای مجازی فضای بی‌رحمی است و ما با خودمان فکر کردیم که اگر این نقد الان منتشر شود آن‌ها که اصلاً گوشی برای شنیدن ندارند ما را به تخریب کردن همایون شجریان متهم می‌کنند. با این کار خواستیم مقداری از موضع تهمت دوری کنیم.»

با این تفاسیر عیان است که با نقدی جدی از اثر اخیر همایون شجریان مواجهیم. موسوی در ادامه می‌گوید: «حرف‌هایی که من زدم قدری تند و فقط از روی دوست داشتن همایون شجریان است.»
قسمت‌های دیگر «بیرون از کادر»‌ را در لینک‌های زیر دنبال کنید.

>> ای‌کاش حاتمی‌کیا از این فیلم دفاع می‌کرد
>> چرا ما خانم یایا را دوست نداریم؟
>> کاری که اصلاً درخور روزبه بمانی نیست
>> محسن چاوشی بازهم ما را غافلگیر کرد
>> عرق‌سرد در روایت عبدالجواد موسوی در بیرون از کادر
>> هومن سیدی؛ کارگردانی که هیچ‌وقت راضی نیست
>> چرا رضا امیرخانی شهردار تهران نشود؟
>> عواملی که فیلم‌ ساختن را برای اصغر فرهادی دشوار کرده است
>> صادق هدایت همجنس‌گرای منفعل یا نویسنده دردمند؟

۲۴۱۲۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1216417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تحلیلگر امور مربوطه US ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    65 13
    آیا همه باید مثل شما فکر کنن؟ آیا شما داننده همه امور هنری، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی هستید؟ آیا اگه کسی خلاقیتی خارج از میل و پسند شما انجام داد غیرهنرمند و بیخود و اه اه است؟
    • IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
      2 13
      جناب تحلیلگر امور مربوطه شما اول از همه اموری که بهت مربوطه رو مشخص کن بعد به بقیه گیر بده که داننده همه امورند یا نه!
  • آرمین IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    19 18
    مقدار زیادی از صحبتهای ایشان صحیحه ولی دو مورد وجود داره یک سلیقه نسل جوان برای جذب آنها به سوی موسیقی نیمه سنتی و مورد دو نبودن آهنگسازانی همچون استاد مرحوم مشکاتیان البته خود بنده هم آهنگهایی که آقای ضرابیان ساخته بودند رو به کارهای جدید همایون آواز ایران ترجیح میدم
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    49 8
    درود بر شما زيبا نقد كرديد .شجريانها ثروتهاي معنوي اين كشورند بايد از ايشان مراقبت كرد
    • بابک IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
      3 8
      اینجور نگاه قیم مابانه به دیگران داشتن چندان جالب نیست. به نظرم. مطءن باشید این سرزمین باز هم هنرمند خواهد پرورید.الان هم هستند ولی بلندگو ندارند.
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    23 7
    متشکرم، مفید بود
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    43 4
    خوبه که دیگه شما وارد نقد موارد تخصصی مثل موسیقی آنهم شخصی مثل همایون شجریان نشوید و بگذارید اهل فن نظر دهند .... اما جالب تر از این نقد برنامه چند هفته قبل رادیو در برنامه ویژه خبری بعد از ساعت 8 صبح بود که در مورد موسیقی 40 سال بعد از انقلاب صحبت میکرد و از همه چی و همه خوانندگان گفت الا نام استاد محمد رضا شجریان ...!!! این یعنی تحریف تاریخ زنده در خود تاریخ که در نوع خود پدیده ای است جالب
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    9 2
    چند نکته در نقد این نقد: 1- شعر در موسیقی ایرانی جایگاه ویژه ای دارد و سال ها مقدم بر موسیقی بوده است و همین امر یکی از علل رشد کم موسیقی ما بوده است. بزرگان معاصر موسیقی ایران، تا حدی موسیقی را بر شعر مقدم کرده اند و سبب ارتقا و رشد بیشتر موسیقی ایرانی در زمانی کوتاه شده اند. 2- اگر هنر را یکپارچه بدانیم حفظ تاریخ ادبی کشور تنها یکی از وظایف بزرگان موسیقی است که البته کم نیز به آن پرداخته نشده است. اما هنر فقط هنر تاریخی نیست و هنرمند فقط هنرمندان سده های پیشین نیستند و سبک شعری نیست فقط غزل و مثنوی و قطعه و قصیده نیست. اگر مثل شما فکر کنیم در تاریخ ماندگانیم و از رشد بازماندگان! 3- در نقد راحت از واژه اشتباده کردن استفاده نکنید، فرهنگ خود را معیار درست و نادرست قرار دادن یکی از خطرناک ترین آفت های رشد هنری است که البته سالهاست گریبانگیر دگر اندیشان هنری در این مرز و بوم است. 4- با پذیرش این فرض و پذیرش ناپسند بودن عوام پسند بودن موسیقی کلاسیک ایرانی. برداشت من این بود که این نقد نیز عوام پسند است. چون غالب پیش فرض ها و تعاریفتان از موسیقی و هدف آن من درآوردی بود. سپاس از خبرآنلاین
  • لیلا IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    10 11
    جانشین خوبی برای مسعود فراستی هستید شما
  • بابک IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    15 4
    منتقد محترم خبر آنلاین، مطلب شما در مورد همایون عزیز متین، صحیح و خیرخواهانه، اما یه سوال: حوزه ی نقد شما موسیقیه، سینماست، ادبیاته یا کلا به خودتون اجازه می دید هر مقوله ی مرتبط با هنر رو نقد می کنید؟ بنده به خاطر دارم چند سال قبل در یک اظهار نظر شاز، استاد شجریان رو دعوت کرده بودید که دیگه نخونن چون سطح کارشون افت کرده ... نهایتا نقد بنده به عنوان مخاطب عام به شما منتقد ارجمند اینه که از هر دری سخن گفتن کار درستی نیست و شما که همایون شجریان رو دعوت می کنید تا به کارش عمق ببخشه، این مهم رو باید سر لوحه کار خودتون هم قرار بدید تا مخاطب بدونه فیلد تخصصی شما چیه
    • شیوا IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
      7 1
      من یادمه آقای موسوی در اون یادداشت پیشنهادش این بود که آقای شجریان به جای کنسرت آلبوم هایی را که در سال های پیش و در اوج صدایشان خوانده اند منتشر کنند. لطفا انصاف را رعایت کنیم.
  • امیر حمزه گودرزی NL ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    8 2
    جناب موسوی نکاتی را به صورت کلی و نه مصداقی بیان کردند هر چند قسمت اول گفتار ایشان بود اما بیانی چنین کلی، آشکار کننده نیست صرف نظر از این مبحث بنده یاد ندارم خواننده ای چون شجریان پدر شعر را درک و تصویر کند... جناب موسوی مصداقی بفرمایید.
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
      5 1
      دوست عزیز معلوم است که با چشمان کاملاً بسته این ویدیو را دیدید. پاسخ شما رو جناب وحید تاج در همین ویدیو دادند. بهتره بجای ایراد بنی اسراییلی آوردن حالا که نمیتوانید از هنر استاد لذت ببرید و مستفیض بشوید لااقل سکوت اختیار فرمایید.
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    3 3
    دمت گرم که عافیت طلبی نکردی و حرف درست و اصولی زدی
  • بهنام مرادي IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    14 5
    من آن شماره كتاب هفته اي را كه آقاي موسوي به آن اشاره مي كند خوانده ام. متاسفانه بسياري از دوستان از سر احساسات نظر مي دهند بي آن كه دانش كافي در اين زمينه داشته باشند. همان طور كه آقاي موسوي اشاره كرده اند مشكل همايون عزيز در نداشتن پيوند عميق با ادبيات فارسي است. در اين سال ها ايشان شعر را با غلط وزني خوانده اند، گاهي شعر را كلا غلط خوانده اند و در پاره اي موارد از پيوند صحيح شعر و موسيقي ناتوان بوده اند. هيچ كس با صداي صرفا خوش نتوانسته جا پاي بزرگان بگذارد. البته همايون عزيز استعداد بي نظيري است اما اگر حواسش را جمع كند قطعا نتايج بهتري خواهد داد.
  • سیا IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    12 4
    اینکه یک منتقد هرچند به صورت عصابدست همایون را نقد کنه بسیار هم برای همایون خوبه و هم برای پورناظری که در اینجا عیر مستقیم دلیل به بیراهه رفتن همایون قلمداد شده . هیچ جای دنیا از مناقد علم هم سطح منتقد شونده رو نمیخان که اگه اینجور بود تا قرن ها کسی حتی مجاز نبود استاد شجریان را نقد کنه.اما در مورد همایون من با اکثر نظرات مطرح شده در این فیلم موافقم. همایون پس از ضرابیان از وقتی که با قمصری کار کرد سطح آثارش بشدت افت کرد و با پورناظری به پایین ترین حد رسید. درمورد تنبور و حرکاتش و صدایی که از این ساز در میارن واقعا جز تاسف چیزی ندارم که بگم. ما تا به گوهر وجودی یک ساز آگاه نباشیم نمیتونیم ازون ساز بهره درست بگیریم. پورناظری به تنبور و به خودش و به همایون ستم کرد.مگه میشه بدون توجه به الحان باستانی تنبور و مقام های حقانی ش تنبور زد؟ هر چیزی که مردم براش سوت زدن و احساساتی شدن نمیتونه یه اثر درست در حد همایون باشه.موسیقی روحوضی هم طرفدار داره اما آیا میشه اونو موسیقی مناسب شجریان دونست؟
    • بابک IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
      0 1
      ارزشگذاری یک اثر یک چیزه و انتقاد هنری یه چیز دیگه. بزرگترین مشکل این نقد اینه که شجریان و هم نسلانش رو وه خودشون محصول فرهنگ تغییر نسبت به پیشینیانشون هستند رو به عنوان سنجه آثار بعد از اونا بگذاره. که به نظرم درست نیست. وقتی که فرهنگ تغییر رایج بشه باید به تغییرات بعدی هم با روی گشاده مواجه شد. حالا میشه عنوان کرد که از اثری خوشمون میاد یا نه.
  • DE ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    4 2
    اینکه ما خودمون رو مرجع بدانیم و از موضعی صحبت کنیم‌که انگار فقط ما میفهمیم‌و دیگران متوجه نیستن ...طوری بی حرمتی به مخاطب است . ایشون در بیان نطرات خودش آزاد است ... ولی ساختار شکنی همایون و جذاب نمودن قطعات کم‌مخاطب و تبدیل انها به قطعاتی که مخاطب عام را جذب نماید هنری است که مردم دور شده از تاریخ هنری کشورشان را مجددا با ان تاریخ پیوند میدهد ...‌ نظرات این منتقد شخصی است و بهتر از سلیقه خود رو عین حقیقت نداند ....
  • بابک. طاهری IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    0 5
    به نظر من این نقد خودش جای نقد داره. بدلیل اینکه استنادات منتقد محترم برای ایجاد پارامترهای سنت فرهنگی نهایتا به شجریان بررگ میرسه، مخصوصا جایی که به تفسیر دریا و ساحل مربوط میشه. ولی دوست دارم منتقد محترم رو متوجه این نکته کنم که همه ی این پارامترهای فرهنگی که گذاشتید مربوط به دوره ی متاخرصد ساله ماست . از زمانی که ما بیشتر با فرهنگ غرب برخورد داشتیه ایم. و در کل موسیقی ما المان غربی رو بیشتر در خودش هضم کرده. پس اگر تفکر فرهنگی غرب رو در نظر بگیریم. این تغییرات در حوزه موسیقی حتی از بک آلبوم تا آلبوم بعد چندان بیراه نیست. و چندان جالب به نظر نمیرسه که ما پارامتر های فرهنگی یک مقطع از تاریخ رو بگیریم و اونو استاندارد سازی کنیم و در حقیقت سنتی جدید رو از اون نقطه ی تاریخی مد نظر خودمون به بعد بسازیم.
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    3 2
    اول این که اگر شعر خیام با موسیقی محلی بوشهر سنخیت داره با تنبور و موسیقی عارفانه به طریق اولی سنخیت خواهد داشت که هردو از فرهنگ خراسان بزرگ نشأت گرفتن دوم هم این که بیت سعدی کجاش سئوالیه؟؟ درست خونده بیت سعدی رو همایونجان
  • محمدرضا IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    1 3
    نقد بسیار دقیق ولی خیلی با تاخیر بود... ای کاش اسفند سال نود و دو این نقدها با جسارت بیشتر ارائه میشد.
    • هما IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
      3 0
      اتفاقا به محض این که آلبوم نه فرشته ام نه شیطان منتشر شد همین حرف ها رو آقای موسوی نوشت. به تفصبل باجزئیات و به قول شما جسارت بیشتر اما کو گوش شنوا؟ فعلا بازار سرمایه برای همه تکلیف روشن می کند نه حرف حساب
  • شايان DE ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    2 0
    بسيار عالي جواد جان...چند نكته به نظرم امد به نظرم سازهاي ايراني مثل تار و سه تار و تنبور ...قبل از اينكه سازي باشند براي نواختن ، نشان دهنده هويت و تاريخ و حس و حال مردمان ايراني هستند به قدمت خود تاريخ...هر كدامشان كراكتر خاص خودشان را دارند كه اين كراكتر حاصل زيست و زندگي دو طرفه و قديمي نوازندههاي بزرگ انها (اساتيدي چون درويش خان و نور علي خان برومند و شهناز بگير تا عليزاده و لطفي و ديگران)و خود ساز بوده و نمي توان رفتاري با ان كرد كه ديويد گليمورو راجرز با بالا و پايين پريدنشان هنگام نواختن گيتار الكتريك مي كرد...فيك مي شود...ان مال فرهنگي ديگر است و بسيار زيبا ... در مورد عزيزمان همايون شجريان ... كلام اقاي موسوي درست است...در تيتراژ فيلم اقاي نعمت الله به نظرم مي ايدهمايون نوع تكنيكي كه در اواز به كار مبرد كه اثرش را به هياهو و التهاب فيلم نزديك كند... اولويتش تكنيك اواز است ...كه نو باشد...و توجه به جان وتاريخ شعر ندارد ...اواز زرق و برق دارد و پوسته اي ...زور ازمايي تكنيكي خواننده و اهنگساز است ،اما چون بين شعر و خواننده و فضا سازي موسيقي زيست و ارتباطي شكل نمي گيرد ...نه
  • شايان DE ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    5 0
    ما ايراني ها بايد فرهنگ cross fire رو در خود پرورش بدهيم يعني اينكه هركس ديگاه خودش رو در كمال احترام بيان كنه وقضاوت رو به خواننده يا بينده واگذار كنه دياليكتيك نقد ،فراينديه كه مارو به جلو هدايت ميكنه...از فن و فن پيج بازي چيزي در نمياد جز سقوط هنرمند و بازاري شدنش
    • IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
      3 1
      استاد crossfire جدا نيست، چسبيده به هم يك كلمه است.. بعد فرهنگ نيستا، يه واژه است. چون خيلي يه دفعه خارجي شدي گفتم حداقل درست بگي
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
    1 12
    علت شهرت شجریانها ان است که نمی گذارند جز خودشان خواننده دیگری رشد کند
  • احسان IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    7 0
    می شود بفرمایید دقیقا چگونه جلوی رشد خواننده های دیگر را می گیرند؟نکند خدای ناکرده اعتقاد دارید برای رشد کلاغ باید حنجره قناری را گل گرفت؟
  • احسان IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    3 0
    دوستانی که به سلایق مخاطب و هنرمند اشاره کردند لطفا توجه بفرمایند.وقتی هنرمندی از شعری استفاده می کند طبیعتا تابع قوانین کپی رایت و تبعا مشمول پرداخت حق تالیف است و هرگونه دخل و تصرف در شعر در همه ابعاد بدون اجازه مالک شعر ممنوع و نکوهیده است.حال به تصور حقیر مالک اشعار بزرگان در گذشته چون حافظ و سعدی و ... روح ملتی است که در قلمرو زیست و فهم زبان فارسی روزگار می گذرانند و کمترین حق کپی رایت که بایستی هنرمندان بپردازند احترام به فرم و محتوای شعر است که متاسفانه بسیاری از خوانندگان فارسی زبان رعایت نمی کنند
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
    0 4
    ما اصلا نمیخوایمش.
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
    3 1
    هفت دقیقه و خرده ای فقط تکرار یک جمله به شکل‌های مختلف بود. کاش یه نمونه از این شعرها رو میآورد که ما میفهمیدیم کجا و چه شعری رو نباید میخونده یا اشتباه خونده یا؟؟؟ یکی به نعل یکی به میخ نمیشه که. شما بیشتر از همایون دنبال این هستی که مخاطب خودت رو از دست ندی. به همین دلیله که هر جمله‌ای که مثلا نقد می‌کنی یه جمله تعریف از صدای بینظیرش میکنی تا مخاطب رو از دست ندی. به نظرم تکلیف ما با ویدئوی منتشره شما با اون مجله ای که ازش حرف زدید و مقاله ای ازش خوندید معلوم میشه که چقدر وزینه حرفهاتون مثل مجله تون که به اسمهای مستعار توش حرفهای یک شکل زدید. دقیقا عین همین هفت دقیقه تکرار مکررات