اسب ورزشی ایران دوباره به چاه می‌افتد!

جلسه اعتراضی جمعی از مالکین و پیشکسوتان نژادهای مختلف اسب ورزشی با مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی برای تعیین تکلیف ماجرای تعلیق سوارکاری ایران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پیش از چهار ماه است که صاحبان اسب ورزشی ایران در سردرگمی به سر می برند و وزارت جهاد کشاورزی با ورود غیر  کارشناسی به مساله تبارنامه و شناسنامه اسب های ورزشی برخلاف اصول و رویه بین المللی اسب های ورزشی مشکلاتی را برای مسابقات اسبدوانی و پرش اسب ایران به وجود آورده است. در این جلسه که بسیار پرتنش بود ، مالکین و پیشکسوتان سوارکاری ایران با مسئولان مرکزاصلاح نژاددام وبهبود تولیدات دامی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی دیدار کردند.  در این جلسه مالکین ،مربیان و پیشکسوتان اسب ورزشی ایران عنوان کردند؛ ورود غیرمسئولانه نهادهای دولتی مخصوصا مرکزاصلاح نژاددام وبهبود تولیدات دامی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی اتفاقی ناخوشایند برای اسبدوانی ایران رقم خواهد زد. همچنین  نه تنها فدراسیون سوارکاری ایران به عنوان  متولی اصلی  اسب ورزشی تعلیق می شود بلکه زنگ خطر بزرگی برای رشته سوارکاری در ایران به صدا در آمده است و  باید از اول همه راه رفته ای که در این چند سال طی شده  را از نو شروع کنیم. به طور مثال سیر تشخیص نژادی   50 سال اسب عرب ایران از اول آغاز می شود و اسب تروبرد که به تازگی با تلاش بسیار زیاد ثبت جهانی شده است  و کتاب منتشر شده  هم باید  از ابتدا، دوباره مورد سنجش و ارزیابی قرار بگیرد.

از نکات مهم این جلسه اعتراض شدید مالکان سوارکاری ایران نسبت به ورود غیر کارشناسی و غیر فنی در مورد میکروچیپ گذاری اسب ها بدون در نظر گرفتن ضوابط بین المللی توسط مرکزاصلاح نژاددام وبهبود تولیدات دامی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی است. همچنین اهالی سوارکاری ایران نسبت به عدم شفافیت در مسائل فنی و کار بدون ضابطه و طی شدن مراحل آن توسط این مرکز نیز به شدت اعتراض کردند و نسبت به از دست رفتن سرمایه های شخضی خودشان اعتراض داشتند.

کشمکش بین فدراسیون سوارکاری و مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی ایران در حالی این روزها زنگ خطر برای رشته سوارکاری را به صدا در آورده است که فدراسیون سوارکاری ایران پس از 40 سال عبور از مشکلات بسیار به عضویت رسمی فدراسیون جهانی سوارکاری درآمده است و از همه مهمتر اسب‌های نژاد تروبرد که ویژه مسابقات کورس هستند نیز با ثبت تبارنامه آنها در مجامع بین‌المللی می‌توانند پس از 40 سال از ایران برای مسابقات بین‌المللی خارج شوند. مثالی در سوارکاری ایران در سالهای اخیر وجود داشت که اصطلاحا به دلیل عدم خروج اسبهای تولید ایران از کشور به دلیل مشکلات بسیار زیاد تبارنامه،اصلاح نژاد و نابسامانی سوارکاری ایران ،اسب ایرانی در «چاه»افتاده بود. حالا اما با ورود بدون ضابطه به مسائل فنی سوارکاری توسط این مرکز به نظر می رسد که اسب تولید ایرانی در حالی که از چاه درآمده بود،دوباره به چاه خواهد افتاد.

256 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1216469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =