صادرات غیرنفتی کشور ۱۳ درصد زیاد شد

تسنیم نوشت: سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران از افزایش ۱۳ درصدی صادرات غیرنفتی ایران در هشت ماهه اول امسال خبر داد.

محمدرضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در بیست و دومین آیین نکوداشت روز ملی صادرات گفت: در ۸ ماهه اول امسال صادرات غیرنفتی کشور با ۱۳ درصد رشد نسبت به مدت مشابه پارسال از مرز ۳۱ میلیارد دلار گذشت.

وی با اشاره به گله برخی صادرکننده‌ها درباره تبلیغ نکردن کالاهای صادراتی ایران در کشورهای هدف صادراتی، گفت: در کشور ما تعداد شرکت‌هایی که بالای ۱۰ میلیون دلار صادرات دارند به ۳۵۰ شرکت هم نمی‌رسد و تنها یک شرکت در ایران بالای یک میلیارد دلار و ۸ شرکت بالای ۵۰۰ میلیون دلار دارند و برعکس شرکت‌های خارجی که تبلیغات آن‌ها در خیابان‌های ما وجود دارد شرکت‌های ما قوی عمل نکرده‌اند.

مودودی با بیان اینکه اتاق بازرگانی که پارلمان بخش خصوصی است در هیچ کدام از کشورهای هدف صادراتی ایران ساختمان، نمایندگی و نیرو ندارد و همین موضوع یکی از دلایل عدم تبلیغ کالاهای ایران در کشورهای هدف صادراتی است، افزود: اگر اتاق بازرگانی در ۱۰ کشوری که بیشترین صادرات کشور به آن‌ها صورت می‌گیرد ساختمان و نمایندگی داشته باشد وضع صادرات ما بهتر خواهد شد.

وی با اشاره به گله صادرکننده‌ها در مورد بخش‌نامه بازگشت ارز صادراتی گفت: اگر دولت چنین بخش‌نامه‌های صادر کرده برای حفظ تولید داخلی و تامین نیاز واحدهای تولیدی کشور بوده است نه اینکه بخواهد سنگ جلو صادرکننده‌ها بیاندازد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران افزود: تولیدکننده می‌گوید برای تولید نیاز به ارز نیمایی دارد و صادرکننده می‌گوید ارز صادراتی را به صورت نیمایی بازنمی‌گردانم کما اینکه از ۲۲ فرودین تاکنون که این بخش‌نامه صادر شده است هنوز بخش خصوصی ارزی را باز نگردانده و این دولت بوده که مشکل تولیدکننده‌ها را حل کرده است.

۶۰۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1216644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =