ضرورت توجه بیشتر دانشگاه‌ها به پایان‎نامه‎ها برای گسترش ایده‎پردازی

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر ضرورت توجه بیشتر دانشگاهها به پایان‎نامه‎ها برای گسترش ایده‎پردازی تاکید کرد.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، حسین وطن پور در اولین همایش منطقه‎ای کسب و کار و ثبت اختراعات و مالکیت معنوی در تبریز با بیان این مطلب اظهار کرد: خاستگاه فناوری سلامت، فقط دانشگاه علوم پزشکی نبوده و کار اصلی را ارتباط با اساتید می‎کند نه تفاهم نامه‎ها؛ فناوری‌ها فقط از مقالات استخراج نمی‎شوند، بلکه پایان نامه‌ها نیز در این میان نقش دارند. 

وی تاکید کرد: اگر دانشگاه‎ها به موضوعی مثل پایان نامه توجه نکنند، وضعیت بدتر خواهد شد، اگر پایان‎ نامه‎ها خوب کار شوند، می‎توان از نتایج آن برای تولید محصولات، استفاده کرد.

وی با بیان اینکه اولین کاری که در زمان بروز مشکلات اقتصادی اقدام به آن می‎کنند، کم کردن بودجه پژوهشی است، ادامه داد: در سایر کشورها، وضعیت برعکس بوده و در چنین شرایطی، اعتبارات پژوهشی را افزایش می‎دهند.  

وطن‌پور با بیان این که اگر در ثبت مالکیت اختراعات، مشکلی وجود دارد، مشکل از خود دانشگاه است و نباید جای دیگری دنبال مشکل گشت، اظهار کرد: قانون و مقررات کم نداریم و اجرای آن باید برای حمایت از فناوران، جدی گرفته و تکمیل شود. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: دانشجویان باید توجه داشته باشند، تحقیق و فناوری لازم و ملزوم یکدیگر هستند، بروکراسی‎های اداری که بر سر راه پژوهش و فناوری هستند، باید حذف شده و از فناوران حمایت شود. 

علیزاده، دبیر علمی کارگاه دو روزه توسعه کسب و کار و مالکیت فکری دانشگاه‎‌های علوم پزشکی نیز در ادامه با بیان این که در حوزه آموزش نسبت به پژوهش  وضعیت بهتری داریم، گفت: توجه به زیرساخت‌ها برای رشد، مشاوره‌های توانمندسازی، اطلاعات بازار برای ورود به این فرایند و نیاز به آشنایی با قوانین از جمله مولفه‎های چرخه تولید علم تا ثروت هستند. 

وی افزود: کانال ارتباطی، حفظ رابطه با مشتری، منابع کلیدی و ارزش محصول از اجزای مدل کسب و کار هستند، اجزای مدل کسب و کار به نقاط قوت و ضعف برای شروع یک کار اشاره دارد. 

وی بیان کرد: ارزش افزوده تولید دانش بنیان با هزار دانش آموخته دانشگاهی در ۱۰ شرکت دانش بنیان در سال گذشته معادل دو هزار میلیارد تومان است. 

علیزاده در پایان از رونمایی از ۴۰ محصول دانش بنیان همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران خبر داد. 

فرزین مقدم، جانشین مدیر منطقه ویژه ربع رشیدی نیز در این همایش با بیان این که منطقه ربع رشیدی جزو مناطق فعال کشور است، بیان کرد: راه گذر از کشور منابع محور، توسعه اقتصاد دانش بنیان است. 

وی افزود: طبق سند چشم انداز، سهم ارزش افزوده بخش اقتصاد دانش بنیان باید به ۲۰ درصد برسد، در حالی که الان سهم ۱۰ درصدی داریم، با توجه به تعداد اساتید، دانشجویان، مقالات و ظرفیت‎های آذربایجان شرقی، می‎توان با فراهم کردن زیرساخت‎ها، برای تجاری سازی ایده‎ها تلاش کرد.

وی در پایان از فعالیت چهار مرکز رشد در حوزه سلامت، بهداشت، تجهیزات پزشکی و صنایع غذایی و دارویی خبر داد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1216702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =